Steinkjerleksikonet

Steinkjerleksikonet

...et oppslagsverk om Steinkjer - på nett!

Sørsikaia [1985]
Sørsikaia: Kornsiloen ble bygd i 1939. (Foto: ukjent/Foreningen gamle Steinkjer [1985])

Steinkjer havn [Sørsikaia]

Påbegynt i 1900, anlagt av jernbanesluskene, påbygd flere ganger og er i dag nordveggen av Sørsileiret.

Steinkjer havn, en del av Trondheim havn IKS. Steinkjer har siden 2002 hatt havnesamarbeid med nabokommunene langs Trondheimsfjorden. Dagens kaianlegg ble bygd i 1968/1969, og opprustet for 20 millioner kroner i 2001.

Etablert i 1900
I 1900 ble de første skritt tatt i retning av havn på Sørsia. Massene etter ryddingen av branntomten på Sørsia i 1900 ble kjørt ned i fjæra nedenfor Sneppen. Dette var starten på dagens havneanlegg på Sørsia. 
 
Kaianlegget på Sørsia inngikk  i utbyggingsplanen for jernbanen og det var jernbanesluskene som anla steinjete og bygget den første trekaia på Sørsia. I seilløpet ble det mudret og laget pæleskjermer (molo) langs elvebreddene for å verne elveløpet mot flomskader og fylling av jord. Fra før av var det slike pæleskjermer i elva ovenfor jernbanebrua. Resten etter disse pælene ser vi den dag i dag.
 
Mudring av havneområdet skjedd de første årene med kommunal mudderpram og hånddrevet grabb. Senere ble dette arbeidet satt bort til entreprenørfirmaet Høyer-Ellefsen. Massen ble helt fram til 1940 fraktet med lekter til Rauskjæret og tømt der.
 
Oppfylt «Italia-støvel»
Sørsikaia ble bygd utenfor elvemunningen, i kanten av det som da var fjære, som en forlengelse av daværende Hamnegate nord for kornsiloen. Det ble bygd veg på en fylling ut til kaia.

Kart fra 1902 viser kaianlegget som en «Italia-støvel» som stikker ut fra Sneppen. Senere ble også jernbanens havnespor ført fram til kaia. Også den ble bygd på en fylling. Etter hvert ble området mellom vegen og jernbanesporet fylt opp. Området nord for vegen til kaia ble fylt opp med tilfeldige masser utover 1920 og -30 årene.

Indherreds Aktie-Dampskibsselskab hadde sitt lagerhus og ekspedisjonskontoer på Sørsikaia, og etter 1940 også sitt hovedkontor.

Påbygd flere ganger
Sørsikaia har i årenes løp blitt påbygd og forlenget flere ganger. I 1935 ble kaia forlenget med 26 meter. I de påfølgende årene ble det oppført flere bygg på kaiområdet; Felleskjøpets lager (1937), kornsiloen (1939) og mølla ble flyttet dit (1947). Industribygget (dagens Trønder-Avis-bygg) (1950/1951), Felleskjøpets butikk og lager (hangarbygget) (1957) og og nytt slakteri (1960) ble også bygd i havneområdet
 
Både da Felleskjøpet (1934) og kornsiloen ble bygd (1938-1939) ble det fylt opp på begge sider at det opprinnelige havneområdet og kaia ble utvidet. Overskuddsmasse fra gjenreisningen først på 1940-tallet ble området ytterligere oppfylt. I 1957 fikk Felleskjøpet tomt «ute i fjorden», og området ble fylt opp i forbindelse med byggingen, og kaia forlenget 150 meter. Området ble ytterlige utvidet og det ga plass for slakteriet i 1960.
 
En del av Sørsileiret
I periodene 1968 til 1972 ytterligere 230 mål oppfylt ut over Sørsileiret oppfylt og tatt i bruk som havn og næringsareal etter hvert. Som en del av dette ble kaia forlenget 230 meter i 1969 og 46 meter i 1971.

Havnelageret ble bygd i 1971 og Felleskjøptest kraftfôrfabrikk ble satt opp i 1974.
 
Steinkjer leksikon logo
25.05.19
S
teinkjer
leksikonet
...et oppslagsverk om Steinkjer - på nett!
Oppslagsord

A B C D E F
G H I J K L
M N O P Q R
S T U V W X
Y Z Æ Ø Å ?
Søk
(i hele nettstedet)
 
 
Blogg Siste blogger
Verran inn i Steinkjerleksikonet
Justerer utseende på Steinkjerleksikonet
Svartfredagen og cyber-mandag
Flere...
 
Antall artikler:
2887
Antall bilder:
3908

 
 
Sørsikaia [1985]
Sørsikaia: Kornsiloen ble bygd i 1939. (Foto: ukjent/Foreningen gamle Steinkjer [1985])

Steinkjer havn [Sørsikaia]

Påbegynt i 1900, anlagt av jernbanesluskene, påbygd flere ganger og er i dag nordveggen av Sørsileiret.

Steinkjer havn, en del av Trondheim havn IKS. Steinkjer har siden 2002 hatt havnesamarbeid med nabokommunene langs Trondheimsfjorden. Dagens kaianlegg ble bygd i 1968/1969, og opprustet for 20 millioner kroner i 2001.

Etablert i 1900
I 1900 ble de første skritt tatt i retning av havn på Sørsia. Massene etter ryddingen av branntomten på Sørsia i 1900 ble kjørt ned i fjæra nedenfor Sneppen. Dette var starten på dagens havneanlegg på Sørsia. 
 
Kaianlegget på Sørsia inngikk  i utbyggingsplanen for jernbanen og det var jernbanesluskene som anla steinjete og bygget den første trekaia på Sørsia. I seilløpet ble det mudret og laget pæleskjermer (molo) langs elvebreddene for å verne elveløpet mot flomskader og fylling av jord. Fra før av var det slike pæleskjermer i elva ovenfor jernbanebrua. Resten etter disse pælene ser vi den dag i dag.
 
Mudring av havneområdet skjedd de første årene med kommunal mudderpram og hånddrevet grabb. Senere ble dette arbeidet satt bort til entreprenørfirmaet Høyer-Ellefsen. Massen ble helt fram til 1940 fraktet med lekter til Rauskjæret og tømt der.
 
Oppfylt «Italia-støvel»
Sørsikaia ble bygd utenfor elvemunningen, i kanten av det som da var fjære, som en forlengelse av daværende Hamnegate nord for kornsiloen. Det ble bygd veg på en fylling ut til kaia.

Kart fra 1902 viser kaianlegget som en «Italia-støvel» som stikker ut fra Sneppen. Senere ble også jernbanens havnespor ført fram til kaia. Også den ble bygd på en fylling. Etter hvert ble området mellom vegen og jernbanesporet fylt opp. Området nord for vegen til kaia ble fylt opp med tilfeldige masser utover 1920 og -30 årene.

Indherreds Aktie-Dampskibsselskab hadde sitt lagerhus og ekspedisjonskontoer på Sørsikaia, og etter 1940 også sitt hovedkontor.

Påbygd flere ganger
Sørsikaia har i årenes løp blitt påbygd og forlenget flere ganger. I 1935 ble kaia forlenget med 26 meter. I de påfølgende årene ble det oppført flere bygg på kaiområdet; Felleskjøpets lager (1937), kornsiloen (1939) og mølla ble flyttet dit (1947). Industribygget (dagens Trønder-Avis-bygg) (1950/1951), Felleskjøpets butikk og lager (hangarbygget) (1957) og og nytt slakteri (1960) ble også bygd i havneområdet
 
Både da Felleskjøpet (1934) og kornsiloen ble bygd (1938-1939) ble det fylt opp på begge sider at det opprinnelige havneområdet og kaia ble utvidet. Overskuddsmasse fra gjenreisningen først på 1940-tallet ble området ytterligere oppfylt. I 1957 fikk Felleskjøpet tomt «ute i fjorden», og området ble fylt opp i forbindelse med byggingen, og kaia forlenget 150 meter. Området ble ytterlige utvidet og det ga plass for slakteriet i 1960.
 
En del av Sørsileiret
I periodene 1968 til 1972 ytterligere 230 mål oppfylt ut over Sørsileiret oppfylt og tatt i bruk som havn og næringsareal etter hvert. Som en del av dette ble kaia forlenget 230 meter i 1969 og 46 meter i 1971.

Havnelageret ble bygd i 1971 og Felleskjøptest kraftfôrfabrikk ble satt opp i 1974.
 
Bilder
Sørsikaia [1906]
Sørsikaia - 1920-tallet
Flere...
Relaterte artikler
Felleskjøpet i Steinkjer
Hamnegata
Jernbanebygging i Steinkjer
Steinkjer Havnelager A/S
Steinkjer Komm. Mølle og Elektrisitetsverk [Steinkjer Komm. Elektrisitetsverk]
Steinkjer gamle mølle [Stenkjærfossen Møllebrug]
Steinkjer slaktehus
Steinkjers havner
Sørsileiret
Mer om ...
Havner
Næringsvirksomhet
Sørsia
Sørsileiret
Av interesse ...
Pauline [jekt]
Jæktbyn [Jæktbyen]
Ananias Klevens gate
Knudsen, Emil Marius
Løe, Harald
DS Ogna
Utvik, Vidar Håkon
Nord-Trøndelag fylke
Skippergata
Sørensen, Henrik
...et oppslagsverk om Steinkjer
- på nett!

Redaksjonen - Tips en venn - Utskrift - Kontakt oss - - Følg Steinkjerleksikonet på Twitter - RSS feed
Creative Commons License
Steinkjerleksikonet er lisensiert under en Creative Commons Navngivelse 3.0 Norge Lisens
Annonser
Annonser på Steinkjerleksikonet
Ta kontakt

Abonner på Steinkjer-Avisa

Steinkjernytt i postkassen hver fredag.
www.steinkjer-avisa.no

Egge museum

Aktiviteter og opplevelser hele året.
www.eggemuseum.no

Steinkjer bibliotek

Mye mer enn bøker!
http://steinkjer.folkebibl.no/

Kjøp Steinkjer-litteratur på nett

Foreningen gamle Steinkjer har nettbutikk med Steinkjerhistorie.
www.gamlesteinkjer.net

Steinkjerleksikonet på Facebook

Diskuter Steinkjer- leksikonet på Facebook
www.steinkjerleksikonet.no

Steinkjerleksikonet tvitrer

Følg Steinkjer- leksikonet på Twitter
www.steinkjerleksikonet.no
Annonsere?
Ta kontakt