Jernbanen har spilt en avgjørende rolle i Steinkjers utvikling, selv om byggingen var preget av strid og kontroverser.
Da jernbanen gjennom Steinkjer ble offisielt åpnet 14. november 1905, markerte det slutten på siste etappe av Hell–Sunnanbanen.
Byggingen førte til betydelige endringer i byens utseende og delte den eldste bydelen på Sørsia. Til tross for den vakre stasjonsbygningen, ble utbyggingen omtalt som byvandalisme fordi rundt 20 hus måtte fjernes, flyttes eller rives.
Bakgrunn og tidlig innsats
Arbeidet med å få jernbane til Innherred startet allerede i 1874, da Steinkjer etablerte en jernbanekomité. Først i 1894 vedtok Stortinget å anlegge den første delen av Nordlandsbanen fra Hell til Sunnan. Det tok likevel flere år før arbeidet ble finansiert og påbegynt. Den 5. juni 1900 ble det bevilget penger til strekningen Salberg (Røra)–Sunnan.
Lokale konflikter om trasé og stasjonsplassering
I 1898 tok jernbanesaken fart lokalt, men førte til intense konflikter mellom Nordsia og Sørsia. En kommunal komité med representanter fra begge sidene skulle foreslå trasé og stasjonsplassering. Debatten kulminerte i kommunestyremøtet 22. januar 1900, der valget falt på Sørsia med ordførerens dobbeltstemme som avgjørende faktor.
Trasévalg og konsekvenser
Det var to hovedforslag for traséen gjennom Steinkjer:
Omfattende endringer på Nordsia og Sørsia
Traséen førte til dramatiske endringer i begge bydelene.
En ny æra for Steinkjer
Byggingen av jernbanen representerte et tidsskifte i Steinkjers historie. Til tross for de store inngrepene og den harde striden om trasé og stasjonsplassering, ble jernbanen en motor for utvikling og tilknytning til resten av landet.
|