Det første havn- og industriområdet i Steinkjer – tuftet på trelast og sjøfart.
Tidligere havn- og industriområdet på Nordsia. [Nøstvolden, Naustvolden] På slutten av 1800-tallet var området avgrenset til Steinkjerelva, Ølvegate (Prinsens gate), Bogavegen (Grønne gate) og Dampsaga [bygrensa].
Området var praktisk talt ubebygd på 1800-tallet, med unntak av naustene, sagbruket og skipsekspedisjon.
Først på 1900-tallet førte jernbanebyggingen til at område øst for jernbanen ble «by» og vestsiden ble Naustvollen - eller Dampsagaområdet som det etter hvert ble kalt.
Nøstvoldgade
I 1882 var det regulert inn ei gate med navn «Nøstvoldgade» omtrent der E6 over Nordsia går i dag (som aldri ble realisert).
Den første vegen til «nordre side av evja» [Nordsileiret] ble bygd i 1897, og tilsvarer Bogavegen i dag.
Havnutbygging
Da jernbane ble bygd skapte jernbanebrua problemer for skipstrafikken, slik at det ble bygd nye kaianlegg vest for jernbanen. Det var Indtrønderbrygga (Indherreds Aktiedampskibsselskaps anlegg) og Farmandkaia (etter dampbåten Farmand) og Dampsagkaia.
Losse- og lastested
I alle fall side 1600-tallet har det vært naust og sjøbuer langs elveutløpet og fjordkanten på Nordsia i Steinkjer. Her ble varer (landbruksvarer) som skulle fraktes og selges andre steder samlet og lagret for utskiping (og den opprinnelige grunnen for «ladestedet» (losse- og lastested) Steinkjer).
Området var også stableplass for trelast som i oppgangssagenes tid ble fløytet ned Steinkjerelva.
Industriområdet
På 1860-tallet ble det første forsøk på (damp)sagbruk på Naustvollen gjort. (Dampmaskinteknologien gjorde sagbrukene uavhengig av fossekrafta). Både Jacob Mortensen og Hermann Løchen prøvde seg, men Nøstvolden Snekkerværksted ble den reelle oppstarten.
I 1885 ble det startet mekanisk industri på området [Steinkjer mekaniske Verksted] og i 1916 etablerte man skipsverft.
I 1934 kjøpte Kirknesvaag Sagbruk & Høvleri Indtrønderbrygga og Farmandkaia og etablerte seg på området.
|