Indherreds Aktie-Dampskibs- selskab har vært det dominerende rederiet i Steinkjer de siste 100 årene. «Kong Oscar», «Stenkjær», «Innherred» «Ogna» og «Havda» er noen av båtene som selskapet har eid.
Indherreds Aktie-Dampskibsselskab ble etablert den 7. desember 1900 som en fusjon mellom de eksisternde Indtrøndelagens Dampbaadsamlag, Levanger Dampskibsinteressentskab, Stenkjær Dampskibsselskab, med base i Steinkjer.
Selskapet hadde kontor i Dampskibsekspedisjonen på Sørsikaia i Steinkjer.
Selskapets første disponent var Ananias Kleven. Selskapet ble avviklet 19. juni 1980.
Fem rutebåterTil sammen eide de tre rederiene dampskipene «Eirik jarl», «Indtrønderen», «Kong Oscar», «Levanger» og «Stenkjær», som alle gikk i rute på Innherred. Dette representerte en overkapasitet og konkurransen var hard. De tre dampskipsselskapene innledet samarbeidsforhandlinger og i 1896 dannet man unionen Indherreds Forenede Dampskibsselskaber som ble til Indherreds Aktie-Dampskibsselskab i 1900.
Fraktrute1910 åpnet selskapet fraktrute til Bergen som ga gode inntekter. Flåten ble utvidet med selskapets første godsbåten «Ogna» i 1912. Av andre godsbåter i selskapets eie nevnes «Figga», «Inna», «Rokta», «Mossa» og «Havda».
«Innherred»De trauste sliterne i rutetrafikken i var «Kong Oscar» og «Stenkjær». Begge gikk trofast i ruter på fjorden i mer enn en mannsalder. På slutten av 1920-tallet bestilte Indherreds Aktie-Dampskibsselskab et nytt skip. Det fikk navnet «Innherred», hadde plass til 245 passasjerer, og gikk i rute på fjorden fra 1929 og fram til 1956.
Etter at «Innherred» gikk ut av rute ble «Bjørnør» innleid for å besørge passasjertrafikken. I 1958 ble den chartrede godsbåten «Aalfjord» ombygd til passasjerbåt, og besørget passasjertrafikken fram til desember 1968.
Den site rutebåtenDen siste båten som gikk i rute mellom Trondheim og Steinkjer var motorskipet «Steinkjer». Båten ble innkjøpt av Indherreds Aktie-Dampsibsselskab i 1968, og satt i rute i desember samme år.
Den 12. september 1974 gikk «Steinkjer» den siste turen i passasjer- og godsfart mellom Trondheim og Steinkjer. Etter 118 år var det definitive slutten på den sammenhengende personrutetrafikken med båt til og fra Steinkjer.
Båter eid Indherreds Aktie-Dampskibsselskab
Båter eid Indherreds Aktie-Dampskibsselskab og forløperne: Indherreds Dampskibs-Selskab, Levanger (1856–1872), Stenkjær Dampskibsselskab, Stenkjær (1864–1900), Levanger Dampskibs-Selskab, Levanger (1879–1895), Indtrøndelagens Dampbaadsamlag, Stenkjær (1889–1900), Levanger Dampskibs-I/S, Levanger (1895–1900), Indherreds Forenede Dampskibsselskaber, Stenkjær (1896–1900).
- Indherred (I) (1856–1867)
- Kong Oscar (1864–1950)
- Indherred (II) (1867–1872)
- Stenkjær (I) (1878–1948)
- Levanger (1879–1916)
- Indtrønderen (1889–1914)
- Eirik jarl (1889–1919)
- Hansteen (1898–1899)
- Otto Sverdrup (1899–1916)
- Namsos (1904–1951)
- Ogna (1912–1931)
- Figga (1914–1926)
- Inna (I) (1914–1926)
- Mossa (1918–1924)
- Rokta (1918–1933)
- Havda (1922–1944)
- Inna (II) (1926–1937)
- Innherred (III) (1929–1957)
- Innherred (IV) (1960–1974)
- Steinkjer (II) (1968–1974)
- Innherred (V) (1975–1980)
LeiebåterBåter leid og brukt Indherreds Aktie-Dampskibsselskab
- Hirma (1951–1952)
- Gyro (1952–1953)
- Ola Normann (1953–1956)
- Bjørnør (1954–1958)
- Ålfjord (1954–1968)
- Braken (1956–1956)
- Senator (1956–1957)
- Helvik (1957–1958)
- Nærøy (1958 og 1959)
- Friborg (1958–1960)