Det dominerende rederiet i Steinkjer gjennom 1900-tallet, kjent for sine rutebåter på Innherredsfjorden.
Indherreds Aktie-Dampskibsselskab ble etablert 7. desember 1900 som en fusjon mellom:
Konkurransen mellom disse selskapene var hard, og samarbeidsforhandlinger begynte allerede i 1896 med dannelsen av Indherreds Forenede Dampskibsselskaber, som i 1900 ble til Indherreds Aktie-Dampskibsselskab.
Hovedkontoret lå i Dampskibsekspedisjonen på Sørsikaia i Steinkjer. Første disponent: Ananias Kleven. Selskapet ble avviklet 19. juni 1980.
Fem rutebåter i oppstarten
De tre fusjonerte selskapene eide til sammen fem rutebåter:
Fraktruter
I 1910 åpnet selskapet en fraktrute til Bergen, noe som ga gode inntekter. Flåten ble utvidet med selskapets første godsbåt, Ogna, i 1912. Andre godsbåter inkluderte Figga, Inna, Rokta, Mossa og Havda.
Utvidelse og rutetrafikk - Innherred
"Kong Oscar" og "Stenkjær" var trauste arbeidshester i rutetrafikken på fjorden i flere tiår.
I slutten av 1920-årene bestilte selskapet et nytt skip, Innherred, som hadde plass til 245 passasjerer. Skipet gikk i rute fra 1929 til 1956. Etter at det gikk ut av rute, ble Bjørnør innleid som erstatning.
Den siste rutebåten - Motorskipet Steinkjer
Motorskipet Steinkjer ble kjøpt inn i 1968 og satt i rute mellom Trondheim og Steinkjer samme år. Den siste turen i passasjer- og godstrafikk ble gjennomført 12. september 1974, noe som markerte slutten på 118 års sammenhengende rutetrafikk med båt til og fra Steinkjer.
Skip eid av Indherreds Aktie-Dampskibsselskab og forløperne
Leiebåter
Båter leid og brukt Indherreds Aktie-Dampskibsselskab
|