HJD/DS Levanger
Dampskip i Innherad i perioden 1879 til 1916.
Hjuldamper/dampskip. Person- og godstrafikk. Hjemmehørende i Innherred i perioden 1879 til 1916. Eid av Levanger Dampskibsselskab, Levanger.
Bygd i LiverpoolBygd på ukjent verft i Liverpool. 107 bruttotonnasje. 105,7 fot lang, 17,1 fot bred, 7,3 fot dyp.
Levert som «Kong Brage» for Et Interessentskab, Drammen i 1959. Solgt til ukjent eier i Dublin, UK i 1878. Omdøpt til «Avalon».
Til Innherred i 1879Innkjøpt av Levanger Dampskibsselskab, Levanger. i 1879. Omdøpt til «Levanger».
Maskineriet ombygd ved Trondhjems MV i 1884. Stor skrogreparasjon, ombygging og forlenging ved Trondhjems MV i april 1892. (172 bruttotonnasje. 103,3 fot lang, 17,0 fot bred, 7,0 fot dyp). I april 1895 fikk skipet. Brudd på drivakslingen. Opplagt uten reparasjon. I mai 1895 gikk rederiet konkurs.
Overtatt av Levanger Dampskibsinteressentskab, Levanger i mai 1895. Slept til Akers mek. Verksted, Kristiania og ombygd til Dampskip. (159 bruttotonnasje)
Overtatt av Indherreds Forenede Dampskibsselskaber, Stenkjær/Levanger i 1896 og Indherreds Aktie-Dampskibsselskab, Stenkjær i 1900.
Ombygd til fraktebåt i 1916Solgt til K. Ringnes, Kristiania, i 1916. Ombygd til fraktebåt (160 bruttotonnasje). Solgt til Transport-A/S Ferro (Ragnar Blakstad), Kristiania, i juni 1916. Omdøpt til «Firdo». Solgt til Skibs-A/S Kysten (H. Evensen), Skien i august 1918. Omdøpt til «Evens».
Sank i 1921Grunnstøtte og sank ved Fuglehik den 8. september 1921 på reise Aalborg–Kristiania.
med stykkgods.
Hevet av Norsk Bjergingskompagni i august 1924 og slept til Moss. Omdøpt til «Salvator» med tanke på ombygging til bergingsbåt. Ble i stedet hogd på Moss.
Kilder
Alsaker, P & D. Bakka jr. (1991). Innherreds Aktie-Dampskibsselskab, Steinkjær.:
Skipet, nr. 3/199
Engvig, O.T (1977).:
Gamle dampen, Adresseavisens forlag.
- Relaterte bilder
- Relaterte artikler
Har du tilføyelser, korrigeringer, bilder eller andre kommentarer:
send gjerne en melding til
redaksjonen.