Nordsias eget dampskipsselskap i perioden 1905 til 1909.
Stenkjær Dampskibsselskab [2] ble etablert som en direkte følge av rivaliseringen mellom bydelene Nordsia og Sørsia i Steinkjer. Da både jernbanestasjonen og dampskipsekspedisjonen ble plassert på Sørsia, fryktet innbyggerne på Nordsia å miste økonomisk og sosial betydning.
For å motvirke denne utviklingen tok handelsmennene O.H. Grindberg, Kr. Hegstad, H.E. Olsen og L. Klüver initiativ til å starte et eget dampskipsselskap. Selskapet ble stiftet 22. juli 1904.
Dampskipet «Farmand»
Selskapet fikk bygget dampskipet «Farmand», som ble satt i rute mellom Trondheim og Stenkjær Nord. Skipet var ment å styrke Nordsias posisjon ved å tilby et selvstendig transportalternativ til områdets handelsfolk og innbyggere.
Økonomiske utfordringer og avvikling
Til tross for gode intensjoner oppnådde selskapet begrenset suksess. Konkurransen var hard, og belegget på rutene var svakt. Dette gjorde det vanskelig å drive lønnsomt.
Våren 1909 ble Stenkjær Dampskibsselskab [2] avviklet, og «Farmand» ble solgt. Selskapet klarte ikke å oppnå den økonomiske stabiliteten som var nødvendig for å overleve i konkurransen med andre aktører.
|