Steinkjer er en sjøfartsby
Steinkjer har gjennom historien vært en betydelig sjøfartsby. Jektfarten på 1800-tallet la grunnlaget for byens framvekst, og dampskipene bidro til regelmessig rutetrafikk.
Fra 1850 til 1974 var Steinkjer et viktig anløpssted for personbåtruter. I dag håndteres fortsatt betydelige mengder gods over Steinkjer havn, noe som understreker byens strategiske beliggenhet ved Beitstadfjorden.
Jektfarten: Grunnlaget for handel og utvikling
I middelalderen dominerte jektefarten fjordtrafikken. Jekter, som opprinnelig var essensielle for primærnæringene, fikk utover 1700- og 1800-tallet stor betydning for handelsnæringen. Jektebrukene la grunnsteinen for Steinkjers utvikling som handels- og bysentrum.
Dampbåtenes tidsalder
Introduksjonen av dampskip gjorde sjøtrafikken mindre avhengig av værforhold og etablerte grunnlaget for regelmessig sjøverts rutetrafikk. Overgangen til dampbåter førte imidlertid til nye krav:
Steinkjer som moderne sjøfartsby
Selv om sjøfartsnæringen i Steinkjer i dag er redusert sammenlignet med tidligere, er byen fortsatt en viktig aktør innen sjøtransport. Årlig håndteres omtrent 200 000 tonn gods ved havna, fordelt på 350 båtanløp. Selv om antallet båter har gått ned, har de blitt større og mer spesialiserte, noe som sikrer effektiv utnyttelse av sjøtransporten.
Steinkjers maritime historie og nåtid understreker byens viktige rolle som knutepunkt for sjøfart og handel i Trøndelag.
|