Båttrafikk på Snåsavatnet

DS ST OLAF og DS BONDEN: Ved Naustvollen (Sunnan) kai. (Foto: Snåsa historielag/Jens Bjarne Mohrsen)
Sju båter har på forskjellige måter vært involvert i kommersiell båttrafikk på Snåsavatnet.
På Snåsavatnet har det vært sju båter i kommersiell drift. Formålet har vært rutetrafikk, anleggstrafikk, tømmerfløyting og reiseliv.
Dampskipsepoken var på sitt største fra 1870 til 1925.
«Diana» og «Bonden» var dampskip.
Reiseliv
Innsjørutene oppsto som en naturlig del av det å utnytte dampskipsteknologien til reising og kontakt. I tillegg fikk trasevalget for jernbanene til sørenden av Snåsavatnet – Sunnan – en viss betydning fram til jernbanen ble forlenget til Snåsa i 1926.
«Diana», «Bonden» og «St.Olaf» var ordinære rutebåter.
Flere båter
Sju båter har på forskjellige måter vært involvert i kommersiell båtdrift på Snåsavatnet.
- «Diana» (1871–1886)
- «Bonden» (1885–1926)
- «St. Olaf» (1904–1921)
- «Kolbjørn» (1920–1930)
- «Vinje» (1923–ca. 1930)
- «Snåsningen» (1921–1971)
- «Bonden II» (1992–2002)
Kilder
Engvik, O.T. (1978).:
Innsjødampen. Rutebåter på Trøndelags innsjøer 1871–1978.
- Relaterte bilder
- Relaterte artikler
Har du tilføyelser, korrigeringer, bilder eller andre kommentarer:
send gjerne en melding til
redaksjonen.