Påbegynt i 1900, anlagt av jernbanesluskene, påbygd flere ganger og er i dag nordveggen av Sørsileiret.
Steinkjer havn, en del av Trondheim havn IKS. Steinkjer har siden 2002 hatt havnesamarbeid med nabokommunene langs Trondheimsfjorden. Dagens kaianlegg ble bygd i 1968/1969, og opprustet for 20 millioner kroner i 2001, og er ca. 500 meter lang.
Etablert i 1900
I 1900 ble de første skritt tatt i retning av havn på Sørsia. Massene etter ryddingen av branntomtene på Sørsia i 1900 ble kjørt ned i fjæra nedenfor Sneppen. Dette var starten på dagens havneanlegg på Sørsia.
Kaianlegget på Sørsia inngikk i utbyggingsplanen for jernbanen og det var jernbanesluskene som anla steinjeten (steinkanten) og bygget den første trekaia på Sørsia. I seilløpet ble det mudret og laget pæleskjermer (molo) langs elvebreddene for å verne elveløpet mot flomskader og fylling av jord. Fra før av var det slike pæleskjermer i elva ovenfor jernbanebrua. Resten etter disse pælene ser vi den dag i dag.
Mudring av havneområdet skjedd de første årene med kommunal mudderpram og hånddrevet grabb. Senere ble dette arbeidet satt bort til entreprenørfirmaet Høyer-Ellefsen. Massen ble helt fram til 1940 fraktet med lekter til Rauskjæret og tømt der.
Oppfylt «Italia-støvel»
Sørsikaia ble bygd som en «øy» utenfor elvemunningen/Sneppen, i kanten av det som da var fjære. Som en forlengelse av daværende Torvgate (senere Hamnegata) ble det bygd veg på en fylling ut til kaia. På kart fra 1902 viser kaianlegget som en «Italia-støvel» som stikker ut fra Sneppen.
Senere (1905) ble jernbanens havnespor ført fram til kaia. Også den ble bygd på en fylling. Etter hvert ble området mellom vegen og jernbanesporet fylt opp. Området nord for vegen til kaia ble fylt opp med tilfeldige masser utover 1920 og 1930 årene.
Indherreds Aktie-Dampskibsselskab hadde sitt lagerhus og ekspedisjonskontor på Sørsikaia, og etter 1940 også sitt hovedkontor.
Påbygd flere ganger
Sørsikaia har i årenes løp blitt påbygd og forlenget flere ganger. I 1935 ble kaia forlenget med 26 meter. I de påfølgende årene ble det oppført flere bygg på kaiområdet; Felleskjøpets lager (1937), kornsiloen (1939) og mølla ble flyttet dit (1947). Industribygget (dagens Trønder-Avis-bygg) (1950/1951), Felleskjøpets butikk og lager (hangarbygget) (1957) og og nytt slakteri (1960) ble også bygd i havneområdet
Både da Felleskjøpet (1934) og kornsiloen ble bygd (1938-1939) ble det fylt opp på begge sider at det opprinnelige havneområdet og kaia ble utvidet. Overskuddsmasse fra gjenreisingen først på 1940-tallet ble området ytterligere oppfylt. I 1957 fikk Felleskjøpet tomt «ute i fjorden», og området ble fylt opp i forbindelse med byggingen, og kaia forlenget 150 meter. Området ble ytterlige utvidet og det ga plass for slakteriet i 1960.
En del av Sørsileiret
I periodene 1968 til 1972 ytterligere 230 mål oppfylt ut over Sørsileiret oppfylt og tatt i bruk som havn og næringsareal etter hvert. Som en del av dette ble kaia forlenget 230 meter i 1969 og 46 meter i 1971.
Havnelageret ble bygd i 1971 og Felleskjøptest kraftfôrfabrikk ble satt opp i 1974.
|