Jernbanestrekning og togtilbud i Trøndelag mellom Steinkjer og Støren.
Prosjektnavn, lokaltogtilbud og jernbanestrekning fra 1993. Fra 2012 jernbanestrekningen mellom Steinkjer og Støren. Begrepet Trønderbanene har hatt ulikt innhold.
Lokaltogtilbud
Trønderbanen oppstod som begrep da lokaltogtilbudet i Trøndelag ble reorganisert på 1990-tallet.
Trønderbanen var fra 1993 til 2003 NSBs prosjektnavn på koordineringen av persontog på jernbanestrekningene mellom Oppdal, Røros, Trondheim og Steinkjer.
Begrepet Trønderbanen ble skapt av Gunhild Myren fra Sandvollan i Inderøy, som vant en navnekonkurranse i 1993.
Vellykket satsing
Trønderbanen ble en av de virkelig vellykkede jernbanesatsingene i Norge med avganger på faste tidspunkter stort sett hver time hele dagen mellom Trondheim og Steinkjer. I 2003 fraktet banen ca. 1,1 millioner passasjerer.
[Trønderbanens tog hadde i 1993 ikke avgang på faste minuttall. Fra 8. juni 1997 fikk man halvannen times frekvens på virkedager mellom Trondheim og Steinkjer. Fra 7. januar 2001 ble frekvensen hver time på virkedager. Man gikk bort fra faste avgangstidspunkter i 2020.]
NSB Lokaltog
Fra 1. januar 2004 sluttet NSB å bruke navnet Trønderbanen på lokaltogtilbudet i Trøndelag. All lokaltogtrafikk i regi av NSB ble benevnt NSB Lokaltog. Men navnet Trønderbanen ble opprettholdt på folkemunne. I 2012 ble navnet Trønderbanen igjen tatt i bruk av NSB som navn på strekningen Steinkjer–Støren.
Jernbanetilsynet har brukt navnet Trønderbanen siden 1993 om strekningen Trondheim–Steinkjer på Nordlandsbanen.
Jernbanelinjer/-strekninger
Trønderbanen 1993–2003 benyttet følgende jernbanelinjer:
Materiell
Trønderbanens tog har i hovedsak vært dieselelektriske motorvogner.
NSB – navn og organisering
NSB ble delt i Jernbaneverket, NSB BA og Statens jernbanetilsyn i 1996. Jernbaneverket ble omdøpt til Bane NOR fra 1. januar 2017 og NSB BA ble VY fra 12. mars 2019. SJ Norge overtok drifta av Nordlandsbanen/Trønderbanen 8. juni 2020.
|