|
|
Fire steinhvelv - Valøy: Stikkrenne, overgangsbru, Bøla bru og undergang. (Foto: Morten Stene [30. juni 2008])
Steinhvelv på Valøy
Fire steinhvelv i forbindelse med jernbanen, av høy håndverksmessig utføring, innenfor en strekning på 5 kilometer på Valøy. Karakterisert som kunstbygg.
Fire steinhvelv innenfor en strekning på fem kilometer på
Valøy, 28 kilometer nordøst for Steinkjer.
Anlegg i forbindelse med jernbanen: Ei stikkrenne for bekk, ei overgangsbru for veg, Bøla bru og en undergang for bygdeveg. Bygd i perioden 1921 til 1926.
Vernet i henhold til Nasjonal verneplan for kulturminner i jernbanen: visere
verdifullt håndverk.
Vernevurdering
Steinhvelvene på Valøy har pedagogisk verdi ved at de
representerer ulike typer kunstbygg utviklet av Statsbanenes steinarbeidere, og
som i antall og kvalitet når sitt høydepunkt i årene 1915-27. Fremst av disse
objektene er Bøla bru som er et meget fint eksempel fra steinhvelvepoken i norsk
jernbanebygging. Bekkekulverten og overgangsbrua supplerer Bølabrua og fremstår
som «smykker» hvor man har oppnådd en tilnærmet optimal symbiose mellom
menneskeverk og natur.
Stikkrenne
Stikkrenna er bygget inn i terrenget ved at en steil
fjellnabb er tatt i bruk som sidevange. Murarbeidet er flott utført og har høy
håndverksmessig klasse.
Overgangsbru
Overgangsbrua er autentisk og i bruk som adkomst til Valøy
gård. Brua ligger uforstyrret og vakkert til i naturlandskapet og er et
prakteksemplar av ei steinbru. Brua ble i 2003 bygget om til høyere lastklasse
og fikk i den anledning nytt brudekke og rekkverk.
Bøla bru
Bøla bru, som var ferdigbygget i 1926, er den meste
navngjetne steinbrua på Nordlandsbanen. Jernbanen passerer på dette stedet det landskjente
helleristningsfelter Bølareinen hvor nye helleristninger er blitt avdekket tett
inntil sporet så sent som i 2001. Brua utgjør en viktig del av opplevelsen av
helleristningsfeltet, hvor også Bøla og Bølafossen er en del av attraksjonen. Brua
ble ombygget i 2003.
Undergang
Undergangen nord for Valøy er en type som ble brukt på
Dovre- og Sunnan–Grongbanen, hvor bekken ledes åpent gjennom vegkulverten i en
vannrenne parallelt med vegen. På grunn av liten vannføring og lite behov for å
breddeutvide vegen er bekkeløpet på Valøy ikke blitt gjenlagt, slik skjebnen
har blitt de fleste underganger bygget etter dette prinsippet.
Historisk bakgrunn
Sunnan–Grongbanen ble bygget i natursteinepoken i norsk
jernbanebygging. Tilhogd
naturstein fra
lokale brudd ble brukt til forstøtningsmurer, landkar, store og små hvelvbruer,
overgangsbruer, bekkekulverter, stikkrenner og i stasjonsbygninger. Arbeidet
ble utført av håndverkere fra Dovre- og Raumabanen som her ved Snåsavatnet laget
noen av de vakreste kunstbygg vi har på det norske jernbanenettet.
Etter ferdigstillelsen av strekningen Sunnan-Snåsa i 1926
dør steinhåndverket gradvis ut, og mellom 1923 og 1940 opplever man en gradvis
overgang fra bruk av naturstein til et stadig større innslag av betong i bruer
og kulverter. Langs Nordlandsbanen er det mulig å følge denne utviklingen på
vegen nordover.
Kilder
NSB (2007):
Nasjonal verneplan for kulturminner i jernbanen
- Relaterte bilder
- Relaterte artikler
Har du tilføyelser, korrigeringer, bilder eller andre kommentarer: send gjerne en melding til redaksjonen.
|
|
|