Steinkjerleksikonet

Steinkjerleksikonet

...et oppslagsverk om Steinkjer - p nett!

Fire steinhvelv - Valy
Fire steinhvelv - Valy: Stikkrenne, overgangsbru, Bla bru og undergang. (Foto: Morten Stene [30. juni 2008])

Steinhvelv p Valy

Fire steinhvelv i forbindelse med jernbanen, av hy hndverksmessig utfring, innenfor en strekning p 5 kilometer p Valy. Karakterisert som kunstbygg.

Fire steinhvelv innenfor en strekning p fem kilometer p Valy, 28 kilometer nordst for Steinkjer. Anlegg i forbindelse med jernbanen: Ei stikkrenne for bekk, ei overgangsbru for veg, Bla bru og en undergang for bygdeveg. Bygd i perioden 1921 til 1926. Vernet i henhold til Nasjonal verneplan for kulturminner i jernbanen: visere verdifullt hndverk.

Vernevurdering
Steinhvelvene p Valy har pedagogisk verdi ved at de representerer ulike typer kunstbygg utviklet av Statsbanenes steinarbeidere, og som i antall og kvalitet nr sitt hydepunkt i rene 1915-27. Fremst av disse objektene er Bla bru som er et meget fint eksempel fra steinhvelvepoken i norsk jernbanebygging. Bekkekulverten og overgangsbrua supplerer Blabrua og fremstr som smykker hvor man har oppndd en tilnrmet optimal symbiose mellom menneskeverk og natur.

Stikkrenne
Stikkrenna er bygget inn i terrenget ved at en steil fjellnabb er tatt i bruk som sidevange. Murarbeidet er flott utfrt og har hy hndverksmessig klasse.

Overgangsbru
Overgangsbrua er autentisk og i bruk som adkomst til Valy grd. Brua ligger uforstyrret og vakkert til i naturlandskapet og er et prakteksemplar av ei steinbru. Brua ble i 2003 bygget om til hyere lastklasse og fikk i den anledning nytt brudekke og rekkverk.

Bla bru
Bla bru, som var ferdigbygget i 1926, er den meste navngjetne steinbrua p Nordlandsbanen. Jernbanen passerer p dette stedet det landskjente helleristningsfelter Blareinen hvor nye helleristninger er blitt avdekket tett inntil sporet s sent som i 2001. Brua utgjr en viktig del av opplevelsen av helleristningsfeltet, hvor ogs Bla og Blafossen er en del av attraksjonen. Brua ble ombygget i 2003.

Undergang
Undergangen nord for Valy er en type som ble brukt p Dovre- og SunnanGrongbanen, hvor bekken ledes pent gjennom vegkulverten i en vannrenne parallelt med vegen. P grunn av liten vannfring og lite behov for breddeutvide vegen er bekkelpet p Valy ikke blitt gjenlagt, slik skjebnen har blitt de fleste underganger bygget etter dette prinsippet.

Historisk bakgrunn
SunnanGrongbanen ble bygget i natursteinepoken i norsk jernbanebygging. Tilhogd naturstein fra lokale brudd ble brukt til forsttningsmurer, landkar, store og sm hvelvbruer, overgangsbruer, bekkekulverter, stikkrenner og i stasjonsbygninger. Arbeidet ble utfrt av hndverkere fra Dovre- og Raumabanen som her ved Snsavatnet laget noen av de vakreste kunstbygg vi har p det norske jernbanenettet.

Etter ferdigstillelsen av strekningen Sunnan-Snsa i 1926 dr steinhndverket gradvis ut, og mellom 1923 og 1940 opplever man en gradvis overgang fra bruk av naturstein til et stadig strre innslag av betong i bruer og kulverter. Langs Nordlandsbanen er det mulig flge denne utviklingen p vegen nordover.

Litteratur

NSB (2007): 
Nasjonal verneplan for kulturminner i jernbanen

Har du tilfyelser, korrigeringer, bilder eller andre kommentarer:
send gjerne en melding til redaksjonen.
Steinkjer leksikon logo
25.10.20
S
teinkjer
leksikonet
...et oppslagsverk om Steinkjer - p nett!
Oppslagsord

A B C D E F
G H I J K L
M N O P Q R
S T U V W X
Y Z Æ Ø Å ?
Sk
(i hele nettstedet)
 
 
Blogg Siste blogger
Klokka str stille p InnoCamp
Korr hi leita!
Jernbanestasjon-historie i Steinkjer?
Flere...
 
Antall artikler:
3013
Antall bilder:
4259

 
 
Fire steinhvelv - Valy
Fire steinhvelv - Valy: Stikkrenne, overgangsbru, Bla bru og undergang. (Foto: Morten Stene [30. juni 2008])

Steinhvelv p Valy

Fire steinhvelv i forbindelse med jernbanen, av hy hndverksmessig utfring, innenfor en strekning p 5 kilometer p Valy. Karakterisert som kunstbygg.

Fire steinhvelv innenfor en strekning p fem kilometer p Valy, 28 kilometer nordst for Steinkjer. Anlegg i forbindelse med jernbanen: Ei stikkrenne for bekk, ei overgangsbru for veg, Bla bru og en undergang for bygdeveg. Bygd i perioden 1921 til 1926. Vernet i henhold til Nasjonal verneplan for kulturminner i jernbanen: visere verdifullt hndverk.

Vernevurdering
Steinhvelvene p Valy har pedagogisk verdi ved at de representerer ulike typer kunstbygg utviklet av Statsbanenes steinarbeidere, og som i antall og kvalitet nr sitt hydepunkt i rene 1915-27. Fremst av disse objektene er Bla bru som er et meget fint eksempel fra steinhvelvepoken i norsk jernbanebygging. Bekkekulverten og overgangsbrua supplerer Blabrua og fremstr som smykker hvor man har oppndd en tilnrmet optimal symbiose mellom menneskeverk og natur.

Stikkrenne
Stikkrenna er bygget inn i terrenget ved at en steil fjellnabb er tatt i bruk som sidevange. Murarbeidet er flott utfrt og har hy hndverksmessig klasse.

Overgangsbru
Overgangsbrua er autentisk og i bruk som adkomst til Valy grd. Brua ligger uforstyrret og vakkert til i naturlandskapet og er et prakteksemplar av ei steinbru. Brua ble i 2003 bygget om til hyere lastklasse og fikk i den anledning nytt brudekke og rekkverk.

Bla bru
Bla bru, som var ferdigbygget i 1926, er den meste navngjetne steinbrua p Nordlandsbanen. Jernbanen passerer p dette stedet det landskjente helleristningsfelter Blareinen hvor nye helleristninger er blitt avdekket tett inntil sporet s sent som i 2001. Brua utgjr en viktig del av opplevelsen av helleristningsfeltet, hvor ogs Bla og Blafossen er en del av attraksjonen. Brua ble ombygget i 2003.

Undergang
Undergangen nord for Valy er en type som ble brukt p Dovre- og SunnanGrongbanen, hvor bekken ledes pent gjennom vegkulverten i en vannrenne parallelt med vegen. P grunn av liten vannfring og lite behov for breddeutvide vegen er bekkelpet p Valy ikke blitt gjenlagt, slik skjebnen har blitt de fleste underganger bygget etter dette prinsippet.

Historisk bakgrunn
SunnanGrongbanen ble bygget i natursteinepoken i norsk jernbanebygging. Tilhogd naturstein fra lokale brudd ble brukt til forsttningsmurer, landkar, store og sm hvelvbruer, overgangsbruer, bekkekulverter, stikkrenner og i stasjonsbygninger. Arbeidet ble utfrt av hndverkere fra Dovre- og Raumabanen som her ved Snsavatnet laget noen av de vakreste kunstbygg vi har p det norske jernbanenettet.

Etter ferdigstillelsen av strekningen Sunnan-Snsa i 1926 dr steinhndverket gradvis ut, og mellom 1923 og 1940 opplever man en gradvis overgang fra bruk av naturstein til et stadig strre innslag av betong i bruer og kulverter. Langs Nordlandsbanen er det mulig flge denne utviklingen p vegen nordover.

Litteratur

NSB (2007): 
Nasjonal verneplan for kulturminner i jernbanen

Har du tilfyelser, korrigeringer, bilder eller andre kommentarer:
send gjerne en melding til redaksjonen.
Bilder
Steinhvelv - jernbanen - Stod
Bla bru
Flere...
Relaterte artikler
Bla bru
Nordlandsbanen
Steinhvelvbru over jernbane - Valy
Steinhvelvstikkrenne - Valy
SunnanGrong-banen
Valy jernbanestasjon
Mer om ...
Bruer
Jernbane
Av interesse ...
Steinkjer lensmannsdistrikt
E6 [Europaveg 6]
Nordsia
Verstad, ystein
Nord-Trndelag elektrisitetsverk (NTE)
Ststad, Sverre
Ystad, Ellrun
Binde skolekorps
Ogndal kommune
Tiltnes, John
...et oppslagsverk om Steinkjer
- på nett!

Redaksjonen - Tips en venn - Utskrift - Kontakt oss - - Flg Steinkjerleksikonet p Twitter - RSS feed
Creative Commons License
Steinkjerleksikonet er lisensiert under en Creative Commons Navngivelse 3.0 Norge Lisens
Annonser
Annonser p Steinkjerleksikonet
Ta kontakt

Abonner p Steinkjer-Avisa

Steinkjernytt i postkassen hver fredag.
www.steinkjer-avisa.no

Steinkjerarkivet

Steinkjerbilder fra historielagene i Steinkjer
www.steinkjerarkivet.no/

Egge museum

Aktiviteter og opplevelser hele ret.
www.eggemuseum.no

Steinkjer bibliotek

Mye mer enn bker!
http://steinkjer.folkebibl.no/

Kjp Steinkjer-litteratur p nett

Foreningen gamle Steinkjer har nettbutikk med Steinkjerhistorie.
www.gamlesteinkjer.net

Steinkjerleksikonet p Facebook

Diskuter Steinkjer- leksikonet p Facebook
www.steinkjerleksikonet.no

Steinkjerleksikonet tvitrer

Flg Steinkjer- leksikonet p Twitter
www.steinkjerleksikonet.no
Annonsere?
Ta kontakt