|
|
Sunnan stasjon: Norges nordligste jernbanestasjon først på 1900-tallet. Nedlagt i 1988. (Foto: ukjent [1914])
Sunnan jernbanestasjon
Legendarisk stasjon i 1905 - Norges nordligste jernbanestasjon. Nedlagt i 1988.
Stasjon på Nordlandsbanene fra 15. november 1905. Sunnan stasjon var endestasjon på Hell–Sunnanbanen. Stasjonen var betjent ved behov fram 31. mai 1970. Holdeplass 1. februar 1971 og nedlagt 29. mai 1988.
Stasjonsbygningen flyttet fra Hell Stasjonsbygningen ble opprinnelig oppført på Hell stasjon i 1881, men flyttet i forbindelse med Hell–Sunnanbanens anlegg og oppført på Sunnan i 1905. Arkitekt: Peter A. Blix. Stasjonsbygningen ble revet i 1978.
Dreieskive og lokomotivstall Plattformen lå øst for sporet og besto av stasjonsbygning, uthusbygning med rom for plattformgods og privetbygning med vedbod. Anlegget besto også av to godshus for to vogner med gjennomgående spor og et krysningsspor.
I tillegg var et ekstraspor med lang lesserampe, kullskur, vanntårn, dreieskive og lokomotivstall for to lokomotiver.
Det var også bygd et 318 meter langt sidespor ned til brygga ved Snåsavatnet, her var det en bryggebygning på 25 meter.
Bygd i tre - skulle være lett å bygge om Hovedbygningen var en modifisert utgave av Hell stasjons gamle bygning. Uthusbygningen var bygd av laftet tømmer. Både vanntårnet og lokomotivstallen ved Sunnan stasjon var bygd i tre. Årsaken til at anlegget var i tre var at anlegget skulle være lett å bygge om ved en eventuell forlengelse av banen.
- Relaterte bilder
- Relaterte artikler
Har du tilføyelser, korrigeringer, bilder eller andre kommentarer: send gjerne en melding til redaksjonen.
|
|
|