Stasjon på Nordlandsbanen fra 15. november 1905.
Jernbanestasjon, Strandvegen 21, Sørsia.
Stasjon på Nordlandsbanen fra 15. november 1905. Fjernstyrt fra 23. november 1984. Stasjonen betjener både ekspresstog mellom Trondheim og Bodø og er endestasjon for lokaltogene mellom Trondheim og Steinkjer (Trønderbanen).
Steinkjers jernbanestasjonsbygning er i mur, som typisk var for bystasjonene. Stasjonen er tegnet av Paul Armin Due. Anlegget består [2023] også av en vognremise og flere parkeringsspor.
Stasjonsbygget er et av et titalls hus som ikke ble ødelagt da Steinkjer ble bombet i 1940.
Flere bygg i 1905
Steinkjer jernbanestasjon besto i 1905 av en toetasjes stasjonsbygning i mur med familieleilighet, uthusbygning med (il)gods- og bryggerhusrom [rom for koking og vasking] (nord for stasjonsbygget) og privet (klosett) med rom for ved (sør for stasjonsbygningen). Alle byggene i mur.
I tillegg var det sør for stasjonsbygningen en lesserampe på 50 meter, med godshus for tre vogner og gjennomgående spor. Stasjonen hadde også vognremise (vogngarasje) for fire boggivogner, et 350 meter langt krysningsspor og sidespor/havnespor til Steinkjer havn.
Møteplass
På 1920 og 1930 tallet var jernbanestasjonen en viktig møteplass med både postutveksling, telegramformidling og værobservasjoner - og et samlingsted for ungdommen.
Stasjonsområdet var før andre verdenskrig omkranset av et gjerde med grinder, som til tider var avlåst. Tilstrømmingen av skuelystne var så stor i perioder at det representerte en fare for sikkerheten. Normalt var det fri adgang til plattformen. Men ved bystasjonene hadde bare reisende med billett adgang. Andre måtte kjøpte plattformbillett til 10 øre.
Utbygd i flere etapper
I 1927 sto lokomotivstallen ferdig sør for stasjonen. Den ble bygd som en konsekvens av forlengelsen av Nordlandsbanen (Sunnan–Grong-banen) og forventede endringer i trafikkmønstret.
I 1938 ble det bygd toaletter i norddelen av stasjonsbygningen, og utbygging på sørsiden av bygning for ilgodsekspedisjon. Forskjønningen rundt stasjon sto i 1938 på vent da kommunen ennå ikke hadde fylt opp området mellom fylkesbilene og stasjonen.
I 1955 ble NSBs velferdsbygg satt opp 100 meter sør for stasjonsbygningen.
På 1970-tallet ble Nedre Sannan - området mellom rådhuset/jernbanestasjonen og Statens hus - omregulert. Blant annet ble stasjonsbygget utvidet og Fylkesbilene samlokalisert med jernbanen i en felles skysstasjon.
Nytt sidespor ble bygd over Sørsileiret i 1973/1974. Sto ferdig fram til Steinkjer havn i februar 1974. Sporet gikk ut av bruk først på 2000-tallet, og skinnene ble fjernet i 2014.
I 1978 ble ny godsterminalen på Sørsileiret tatt i bruk, og godstrafikken ble videreført i selskapet Linjegods. Samtidig bygde NSB anlegg for vogngodstrafikken.
30. november 2021 ble den nye hensettingsplassen offisielt åpnet etter en større ombygging av stasjonsanlegget med flere og lengre perrong og parkeringsspor, og riving av det gamle lokstallen og svingskiva, for å betjene nye og lengre togsett.
Sanerte bygg
Lokstallen og svingskiva ble revet i august 2020 i forbindelse med ombygging av stasjonsanlegget for å betjene nye og lengre tog på Trønderbanen. Svingskive er gjenoppbygd på jernbanemuseet på Hamar.
|