Steinkjerleksikonet

Steinkjerleksikonet

...et oppslagsverk om Steinkjer - på nett!

Steinkjer jernbanestasjon

Steinkjer jernbanestasjon - perrongsiden
Steinkjer jernbanestasjon: Sett fra nordvest (perrongsiden) (Foto: Morten Stene [4. juni 2005])

Stasjon på Nordlandsbanen fra 15. november 1905.

Jernbanestasjon, Strandvegen 21, Sørsia.

 

Stasjon på Nordlandsbanen fra 15. november 1905. Fjernstyrt fra 23. november 1984. Stasjonen betjener både ekspresstog mellom Trondheim og Bodø og er endestasjon for lokaltogene mellom Trondheim og Steinkjer (Trønderbanen).

 

Steinkjers jernbanestasjonsbygning er i mur, som typisk var for bystasjonene. Stasjonen er tegnet av Paul Armin Due. Anlegget består [2023] også av en vognremise og flere parkeringsspor.

 

Stasjonsbygget er et av et titalls hus som ikke ble ødelagt da Steinkjer ble bombet i 1940.

Flere bygg i 1905
Steinkjer jernbanestasjon besto i 1905 av en toetasjes stasjonsbygning i mur med familieleilighet, uthusbygning med (il)gods- og bryggerhusrom [rom for koking og vasking] (nord for stasjonsbygget) og privet (klosett) med rom for ved (sør for stasjonsbygningen). Alle byggene i mur.

 

I tillegg var det sør for stasjonsbygningen en lesserampe på 50 meter, med godshus for tre vogner og gjennomgående spor. Stasjonen hadde også vognremise (vogngarasje) for fire boggivogner, et 350 meter langt krysningsspor og sidespor/havnespor til Steinkjer havn.

 

Møteplass

På 1920 og 1930 tallet var jernbanestasjonen en viktig møteplass med både postutveksling, telegramformidling og værobservasjoner - og et samlingsted for ungdommen.

 

Stasjonsområdet var før andre verdenskrig omkranset av et gjerde med grinder, som til tider var avlåst. Tilstrømmingen av skuelystne var så stor i perioder at det representerte en fare for sikkerheten. Normalt var det fri adgang til plattformen. Men ved bystasjonene hadde bare reisende med billett adgang. Andre måtte kjøpte plattformbillett til 10 øre.

 

Utbygd i flere etapper

I 1927 sto lokomotivstallen ferdig sør for stasjonen. Den ble bygd som en konsekvens av forlengelsen av Nordlandsbanen (Sunnan–Grong-banen) og forventede endringer i trafikkmønstret.

 

I 1938 ble det bygd toaletter i norddelen av stasjonsbygningen, og utbygging på sørsiden av bygning for ilgodsekspedisjon. Forskjønningen rundt stasjon sto i 1938 på vent da kommunen ennå ikke hadde fylt opp området mellom fylkesbilene og stasjonen.

 

I 1955 ble NSBs velferdsbygg satt opp 100 meter sør for stasjonsbygningen.

 

På 1970-tallet ble Nedre Sannan - området mellom rådhuset/jernbanestasjonen og Statens hus - omregulert. Blant annet ble stasjonsbygget utvidet og Fylkesbilene samlokalisert med jernbanen i en felles skysstasjon.

 

Nytt sidespor ble bygd over Sørsileiret i 1973/1974. Sto ferdig fram til Steinkjer havn i februar 1974. Sporet  gikk ut av bruk først på 2000-tallet, og skinnene ble fjernet i 2014.

 

I 1978 ble ny godsterminalen på Sørsileiret tatt i bruk, og godstrafikken ble videreført i selskapet Linjegods. Samtidig bygde NSB anlegg for vogngodstrafikken.

 

30. november 2021 ble den nye hensettingsplassen offisielt åpnet etter en større ombygging av stasjonsanlegget med flere og lengre perrong og parkeringsspor, og riving av det gamle lokstallen og svingskiva, for å betjene nye og lengre togsett.

 

Sanerte bygg

Kilder

https: 
//banenoreiendom.no/
www.t-a.no/arkivet
Stene, M. (2021): 
Samfunnsbyggende, langsiktig og framtidsrettet. SteinkjerSaga, ss. 57-79
Myhre, P. (2016). Da jernbanestasjonen ar et møtested. Steinkjersaga, 26. årgang.
Hoås, J. & Stene, M. (2005). Hell-Sunnanbanen 100 år. Nordlandsbanens begynnelse. 1905-2005. Jubileumskomiteen 2005.

  • Relaterte bilder
  • Relaterte artikler
Har du tilføyelser, korrigeringer, bilder eller andre kommentarer:
send gjerne en melding til redaksjonen.
Steinkjer leksikon logo
12.10.24
S
teinkjer
leksikonet
...et oppslagsverk om Steinkjer - på nett!
Oppslagsord

A B C D E F
G H I J K L
M N O P Q R
S T U V W X
Y Z Æ Ø Å ?
Søk
(i hele nettstedet)
 
 
Antall artikler:
3529
Antall bilder:
5435

 
 

Steinkjer jernbanestasjon

Steinkjer jernbanestasjon - perrongsiden
Steinkjer jernbanestasjon: Sett fra nordvest (perrongsiden) (Foto: Morten Stene [4. juni 2005])

Stasjon på Nordlandsbanen fra 15. november 1905.

Jernbanestasjon, Strandvegen 21, Sørsia.

 

Stasjon på Nordlandsbanen fra 15. november 1905. Fjernstyrt fra 23. november 1984. Stasjonen betjener både ekspresstog mellom Trondheim og Bodø og er endestasjon for lokaltogene mellom Trondheim og Steinkjer (Trønderbanen).

 

Steinkjers jernbanestasjonsbygning er i mur, som typisk var for bystasjonene. Stasjonen er tegnet av Paul Armin Due. Anlegget består [2023] også av en vognremise og flere parkeringsspor.

 

Stasjonsbygget er et av et titalls hus som ikke ble ødelagt da Steinkjer ble bombet i 1940.

Flere bygg i 1905
Steinkjer jernbanestasjon besto i 1905 av en toetasjes stasjonsbygning i mur med familieleilighet, uthusbygning med (il)gods- og bryggerhusrom [rom for koking og vasking] (nord for stasjonsbygget) og privet (klosett) med rom for ved (sør for stasjonsbygningen). Alle byggene i mur.

 

I tillegg var det sør for stasjonsbygningen en lesserampe på 50 meter, med godshus for tre vogner og gjennomgående spor. Stasjonen hadde også vognremise (vogngarasje) for fire boggivogner, et 350 meter langt krysningsspor og sidespor/havnespor til Steinkjer havn.

 

Møteplass

På 1920 og 1930 tallet var jernbanestasjonen en viktig møteplass med både postutveksling, telegramformidling og værobservasjoner - og et samlingsted for ungdommen.

 

Stasjonsområdet var før andre verdenskrig omkranset av et gjerde med grinder, som til tider var avlåst. Tilstrømmingen av skuelystne var så stor i perioder at det representerte en fare for sikkerheten. Normalt var det fri adgang til plattformen. Men ved bystasjonene hadde bare reisende med billett adgang. Andre måtte kjøpte plattformbillett til 10 øre.

 

Utbygd i flere etapper

I 1927 sto lokomotivstallen ferdig sør for stasjonen. Den ble bygd som en konsekvens av forlengelsen av Nordlandsbanen (Sunnan–Grong-banen) og forventede endringer i trafikkmønstret.

 

I 1938 ble det bygd toaletter i norddelen av stasjonsbygningen, og utbygging på sørsiden av bygning for ilgodsekspedisjon. Forskjønningen rundt stasjon sto i 1938 på vent da kommunen ennå ikke hadde fylt opp området mellom fylkesbilene og stasjonen.

 

I 1955 ble NSBs velferdsbygg satt opp 100 meter sør for stasjonsbygningen.

 

På 1970-tallet ble Nedre Sannan - området mellom rådhuset/jernbanestasjonen og Statens hus - omregulert. Blant annet ble stasjonsbygget utvidet og Fylkesbilene samlokalisert med jernbanen i en felles skysstasjon.

 

Nytt sidespor ble bygd over Sørsileiret i 1973/1974. Sto ferdig fram til Steinkjer havn i februar 1974. Sporet  gikk ut av bruk først på 2000-tallet, og skinnene ble fjernet i 2014.

 

I 1978 ble ny godsterminalen på Sørsileiret tatt i bruk, og godstrafikken ble videreført i selskapet Linjegods. Samtidig bygde NSB anlegg for vogngodstrafikken.

 

30. november 2021 ble den nye hensettingsplassen offisielt åpnet etter en større ombygging av stasjonsanlegget med flere og lengre perrong og parkeringsspor, og riving av det gamle lokstallen og svingskiva, for å betjene nye og lengre togsett.

 

Sanerte bygg

  • Privetet (toalettet) sør for stasjonsbygningen ble revet sommeren 1965.
  • Havnesporet/sidesporet nord for stasjonen ble fjernet i 1974. [Nytt spor over Sørsileiret]
  • Uthusbygget nord for stasjonen ble revet 28. september 1976.
  • Godshuset ble revet i 1979 og perrongen ble forlenget og oppgradert sørover.
  • Velferdsbygget ble revet høsten 1979. Samtidig ble seks leiligheter i Sannanbygg (østfløya) gjort om til overnattingsleiligheter for togpersonalet.
  • Lokstallen og svingskiva ble revet i august 2020 i forbindelse med ombygging av stasjonsanlegget for å betjene nye og lengre tog på Trønderbanen. Svingskive er gjenoppbygd på jernbanemuseet på Hamar.

Kilder

https: 
//banenoreiendom.no/
www.t-a.no/arkivet
Stene, M. (2021): 
Samfunnsbyggende, langsiktig og framtidsrettet. SteinkjerSaga, ss. 57-79
Myhre, P. (2016). Da jernbanestasjonen ar et møtested. Steinkjersaga, 26. årgang.
Hoås, J. & Stene, M. (2005). Hell-Sunnanbanen 100 år. Nordlandsbanens begynnelse. 1905-2005. Jubileumskomiteen 2005.

  • Relaterte bilder
  • Relaterte artikler
Har du tilføyelser, korrigeringer, bilder eller andre kommentarer:
send gjerne en melding til redaksjonen.
Bilder
Steinkjer jernbanestasjon [1905]
Steinkjer jernbanestasjon - 3 bygninger
Flere...
Relaterte artikler
Due, Paul Armin
Fylkesbilene i Nord-Trøndelag [TrønderBilene]
Hell–Sunnanbanen
Husene som berget for bombene i 1940
Jernbanebygging i Steinkjer
Narvesenkiosken [Jernbanekiosken]
Nordlandsbanen
Steinkjer jernbanestasjonsbygning
Steinkjer linjegodsterminal
Steinkjer lokomotivstall
Steinkjer vognremise
Trønderbanen
Mer om ...
Jernbane
Sørsia
Av interesse ...
Steinkjer lokomotivstall
Fossemvatnet jernbanestasjon
DS Farmand
Dampsaga [bydel]
Nordsileiret [Nordsidleiret]
Bakar Hansen-vegen
Stod kommune
Sørsileiret
Namdalsvegen
A/S Steinkjer Uldvarefabrik [A/S Stenkjær Uldspinderi]
...et oppslagsverk om Steinkjer
- på nett!

Redaksjonen - Tips en venn - Utskrift - Kontakt oss - - Følg Steinkjerleksikonet på Twitter - RSS feed
Creative Commons License
Steinkjerleksikonet er lisensiert under en Creative Commons Navngivelse 3.0 Norge Lisens
Annonser
Annonser på Steinkjerleksikonet
Ta kontakt

Steinkjerleksikonets podkastkanal

Korte lydbilder – alltid tilgjengelig - på YouTube.
www.youtube.com/

Steinkjerarkivet

Steinkjerbilder fra historielagene i Steinkjer
www.steinkjerarkivet.no/

Egge museum

Aktiviteter og opplevelser hele året.
www.eggemuseum.no

Steinkjer bibliotek

Mye mer enn bøker!
http://steinkjer.folkebibl.no/

Kjøp Steinkjer-litteratur på nett

Foreningen gamle Steinkjer har nettbutikk med Steinkjerhistorie.
www.gamlesteinkjer.net

Steinkjerleksikonet på Facebook

Diskuter Steinkjer- leksikonet på Facebook
www.steinkjerleksikonet.no
Annonsere?
Ta kontakt