|
|
Bøla bru: Navngjeten steinhvelvbru medet spenn på 13 meter. (Foto: Morten Stene [30. juni 2008])
Bøla bru
Vernet steinhvelvbru for jernbanen på Valøy fra 1925.
Steinhvelvbru for jernbane, over elva Bøla på Valøy, 28
kilometer nordøst for Steinkjer. Bygd først på
1920-tallet. Brua er 23,7 meter lang, med et hovedhvelv på 13 meter spennvidde
og et lite hvelv i sidemuren med en spennvidde på 1,4 meter. Vernet som er et
meget fint eksempel fra steinhvelvepoken i norsk jernbanebygging og som en del
av et større fornminne- og naturvernområde.
Navngjeten
Brua var ferdigbygget i 1925, og er den meste navngjetne
steinbrua på Nordlandsbanen. Jernbanen passerer på dette stedet
helleristningsfelter Bølareinen hvor nye helleristninger er blitt avdekket tett
inntil sporet så sent som i 2001. Brua utgjør en viktig del av opplevelsen av
helleristningsfeltet, hvor også Bøla og Bølafossen er en del av attraksjonen.
Brua ble ombygget i 2003.
Sidehvelv
Da brua ble bygd foregikk ferdselen på Snåsavatnet. Fra 1938
på vei vest for jernbanen. (Rv. 763 ble lagt om i en trase øst for jernbanen i
1972.) For ikke å hindre atkomst til helleristningsfeltet øst for jernbane ble
det bygget et lite sidehvelv – en undergang - som er 1,5 en meter høg, for persontrafikk.
Historisk bakgrunn
Sunnan–Grongbanen ble bygget i natursteinepoken i norsk
jernbanebygging. Tilhogd naturstein fra lokale brudd ble brukt til
forstøtningsmurer, landkar, store og små hvelvbruer, overgangsbruer,
bekkekulverter, stikkrenner og i stasjonsbygninger. Arbeidet ble utført av
håndverkere fra Dovre- og Raumabanen.
Kilder
NSB (2007):
Nasjonal verneplan for kulturminner i jernbanen
- Relaterte bilder
- Relaterte artikler
Har du tilføyelser, korrigeringer, bilder eller andre kommentarer: send gjerne en melding til redaksjonen.
|
|
|