83,1 kilometer jernbane og en del av Nordlandsbanen i Nord-Trøndelag. Bygd på 1920-tallet.
Jernbane fra Sunnan til Grong, som en del av Nordlandsbanen. [I enkelte sammenhenger også benevnt Sunnan—Grong—Namsos-banen].
Åpnet i etappene Sunnan—Snåsa (45,1 km) den 30. oktober 1926 og Snåsa—Grong (38 km) 30. november 1929. [Grong—Namsos (Namsosbanene) (186 km) åpnet 1. juli 1934].
Gikk opprinnelige gjennom fire kommuner (Egge, Stod, Snåsa og Grong) og hadde stoppestedene/stasjonene Sunnan, Stod, Valøy, Jørstad, Snåsa, Agle, Lurudal, Formofoss og Grong.
Anlegget
Hovedkontoret for bygging var i Steinkjer fra 1921, i 2. og tredje etasje av «det gamle Grand hotel» [Øvre Elvegate mnr. 9]. Anleggets overingeniør var Chr. H. Hoelfeldt Lund.
For overingeniøren ble det bygget villa i «Tranalia» [Tranabakkan] i Ogndal kommune. På Sunnan kjøpte anlegget den gamle meieribygningen og skysstasjonen og innredet dem til arbeiderboliger.
Anlegget var en stor operasjon: en lang byggeperiode (1917 til 1933), mye logistikk og mange i arbeid (i 1923 var det 1300 personer i arbeid på anlegget). Kostanden var 7,8 millioner kroner [1938].
Infrastruktur
I tillegg til selve banen ble det bygd åtte stasjonsbygninger etter standard tegninger, med uthus, godsrom og familieleiligheter i andre etasje. 24 stor og små bruer ble bygd (hvorav 11 som steinhvelv), 36 vokterboliger, 19 underganger og 5 overganger.
|