Steinkjer fikk eget poståpneri i 1852. Siden da har regionen opplevd at postkontorer har kommet og gått, og blitt erstattet av andre løsninger. Steinkjer postkontor var en pioner i norsk sammenheng i 1908 da de startet landets første postførende bilruten.
Steinkjer kommune har ingen postkontor i Posten Norges regi, men flere post i butikker (utleveringssteder) og en rekke røde postkasser (innleveringspunkter). I sentrum har posten følgende utleveringsteder: Nordsia (Coop Extra Nordsileiret og Rema 1000), Sørsia (Circle K Sannan), Sørsileiret (Rema), Mære (Coop Prix Mære), Beitstad (Coop Prix Beitstad) og Klingsundet (Coop Marked Kvam).
Det siste av Postens ekspedisjoner var lokalisert i Wist-bygget (Sjøfartsgata 5) på Sørsileiret i perioden 24. januar 2002 til 5. mai 2014. Før det var hovedpostkontoret i Rådhusbygget (1977 til 2002) og «samboer» med Televerket i Strandvegen 4 (1957 til 1977).
100 forskjellige postekspedisjoner
Endret kommunikasjon og dne teknologiske utviklingen, både for posten og kundene, har ført til at Steinkjer kommune i dag har relativt få virksomme postekspedisjoner. Siden 1850 har det vært over 100 ulike brevhus, poståpnerier, postekspedisjoner, postkontorer i Steinkjer kommune.
Historiske røtter
Den organisert offentlig postgang nord for Trondheim kom ikke skikkelig i gang før først på 1800-tallet. Både i 1665 og 1694 ble det gjort forsøk med postrute nord for Trondheim. Posten ble fraktet av postbønder, og det var pålagt fogden å åpne postveska og ordne distriktets post. Man hadde ambisjoner om ei rute annenhver uke.
Utover 1700-tallet gikk det postruter fra Trondheim og nordover tre til fem ganger i året. Men suksessen uteble, delvis på grunn av dårlig økonomi og lite postforsendelser. Statistikken viser at det kun ble sendt en håndfull brev i året fra Innherred.
«Godhetsfuld befordring»
Portoen var høg, og det var vanlig å sende brev med «godhetsfuld befordring» - påtegnet «ved godhed». Dette innebar at reisende tok med seg brevene. På dampskipsbilletter stod det også gjerne «Breve maa ikke medtages», uten at dette ble spesielt respektert.
Regimentsposten
Dessuten hadde det militære egen postgang på 1700-tallet: Regimentsposten. Den gikk fra Trondheim hver lørdag med ankomst til Skage i Namdalen den påfølgende torsdag. Regimentsposten var egentlig en militær post, men folk benyttet seg likevel av denne. For å eliminere denne konkurransen ble den militære posten (Regimentsposten) lagt ned høsten 1804 og overtatt av Postverket.
Hegge poståpneri
Fra 1805 gikk postruta fra Trondheim hver tirsdag, og det ble åpnet åtte poståpneri på strekningen fra Trondheim til Bindalen (Nordlands poståpneri). Poståpneriet på Hegge var et av disse. I lang tid var Steinkjer et gjennomgangsted for posten.
Steenkjær poståpneri
Antallet poståpneri og sideruter økte utover 1800-tallet, og i 1852 ble det første poståpneriet på Steinkjer etablert. (Hegge poståpneri ble omdøpt til Stod poståpneri i 1831, for å bli endret til Steenkjær poståpneri 1. juli 1852.)
Dampbåter og jernbanen
På slutten av 1800-tallet ble dampbåtene sentral i posttransporten på Innherred. Båtene fikk egne postekspedisjoner om bord fra 1889. Tilsvarende ble jernbanen viktig utover 1900-tallet og konkurrerte ut båtene. Postekspedisjonen på dampbåtene ble lagt ned i 1925.
Postførende bilrute
Jernbane ble etter hvert kombinert med bil, og i 1908 ble den første postførende bilruten i Norge etablert på strekningen Steinkjer–Rødhammer. Etter hvert har postbehandlingen blitt ytterligere effektivisert, blant annet ved bruk av bil og fly. Postekspedisjonene på togene ble lagt ned i 1968 (dagtoget) og 1988 (nattoget).
Den første røde postkasse
I 1875 ble Steinkjers første røde postkasse opphengt på Sørsia. Som seg hør og bør var det en hektisk diskusjon om plasseringen. I 1889 ble det offentlig postombæring i Steinkjer. Pauline Kristiansen var det første postbudet i Steinkjer. Post-Pauline hadde god tid, og nøt gjerne en kopp kaffe mens brevet ble lest.
|