Steinkjerleksikonet

Steinkjerleksikonet

...et oppslagsverk om Steinkjer - på nett!

Sunnan jernbanebru sprengt i 1940
Sunnan jernbanebru : rua bBle sprengt den 23. april 1940 da norske soldater trakk seg tilbake fra tyskernes angrep. (Foto: Ukjent [1940])

Krigsaktivitet 1940 på Sunnan

Sunnan var et knutepunkt for både jernbane og veg i 1940, og ble umiddelbart mobilisert da Norge ble overfalt 9. april 1940.

Sunnan ble sentrum for betydelig militær aktivitet i april 1940. Vegen fra Sunnan til Følling fikk militær betydning fordi Stodvegen/Sørsivegen mellom Valøy og Strindmoen ikke var ferdig bygget.

 

Mobilisering

Allerede dagen etter angrepet på Norge ble det satt ut vaktposter og laget sperringer på Sunnan, og Trøndelag Dragonregiment nr3. (DR 3) startet krigsforberedelser.

 

I løpet av de første dagene ble det etablert:

  • lasarett (feltsykehus) på Sunnan stasjon med 30 sengeplasser og et operasjonsrom, 18 sengeplasser fordelt på to jernbanevogner (rekvirert fra sykehuset Levanger) og 30 sengeplasser i Losjelokalet
  • to skyttergraver ca. 100 meter nord for stasjonen (vaktpost for lasarettet), tilfluktsrom og vaktpost sør for stasjonen
  • to maskingeværstillinger med 7 befal, 106 korporaler og menige til luftvern og bruvakter
  • sprengladninger på veg- og jernbanebruene ble montert (80 kg dynamitt på vegbrua og 130 kg dynamitt på jernbanebrua)
  • to maskingeværstillinger en på Ellerås og en på Husan med 5 befal, ca. 50 korporaler og menige tilsammen
  • ett hjulrytterkompani
  • en sanitetstropp på Forset som bestod av 2 leger, 8 sanitetssøstre, 8 lotter og 6 sanitetssoldater
  • rekrutteringskontor på Sunnan stasjon.
  • utdeling av igjennkjenningsmerker i Fivegården
  • trafikkavdelingen og bruvaktstyrken med soldater fra geværeskadronen i Th. Sæthers hus

Bombet

Lørdag 13. april kl. 10:30 fløy det fire rekognoseringsfly over Sunnan. Den 16. april ble det sluppet bomber. Flyene kom fra nordøst (Ellerås/Nyrø) og slapp bombene over den nordligste tunnelen og jernbanelinja. Ingen ble skadet. Den 22. april ble området rundt Nøstvolden bombet i nærmere to timer, uten nevneverdige ødeleggelse.

 

Bruene ble sprengt den 23. april

 

Tirsdag 23. april passerte mellom 700 og 800 engelske soldater Sunnan. De kom fra Røysing og skulle gå videre til Følling.

 

Om ettermiddagen den 23. april ble lasarettet på stasjonen, personell, de siste sivile, to sårede engelske soldater, to syke norske soldater og de skadde fra Jørstad (som ble hentet med tog den 21. april) forflyttet til gården tilhørende Andreas Rømo og andre gårder i Følling.

 

Kl. 17.15 den 23 april gikk tyske soldater til angrep på norske styrker ved Fossem. De norske soldatene trakk seg derifra og mot Sunnan, videre mot Følling og Binde. Kl. 19.50 hadde tyskerne rykket frem til området like sør for Sunnan stasjon. Før de norske soldatene trakk seg videre tilbake mot Binde, ble begge bruene (vegbrua og jernbanebrua) sprengt ca. kl. 2200 med fem minutters mellomrom.

 

Tyske krigsanlegg

Umiddelbart etter at de tyske soldatene hadde «tatt» Sunnan begynte de å reparere vegbrua, som ble farbar etter noen dager. Jernbanebruen tok det lengre tid før ble kjørbar.

 

Tyskerne opparbeidet flere skyttergraver, maskingeværstilling og tilfluktsrom ovenfor gården Sundan Øvre. Videre sprengte de ut to maskingeværstillinger på Svartberget og bygde tilfluktsrom. Den tyske vaktstyrken for de to plassene bodde på Øvre Sundan.

 

Tyskerne hadde også en maskingeværstilling på Nyrø som voktet Dalsvegen, de bodde på Nyrø. I Heggdølen bodde en også en tysk vaktstyrke. De hadde til oppgave å patruljere i og rundt tunnelene, og samhandle med de som voktet jernbanebrua.

Litteratur

Stenseth, H. (2015). Aprildagene 1940 Sunnan. URL: 
www.sunnan.info [lest 1.7.2018]

Har du tilføyelser, korrigeringer, bilder eller andre kommentarer:
send gjerne en melding til redaksjonen.
Steinkjer leksikon logo
22.07.19
S
teinkjer
leksikonet
...et oppslagsverk om Steinkjer - på nett!
Oppslagsord

A B C D E F
G H I J K L
M N O P Q R
S T U V W X
Y Z Æ Ø Å ?
Søk
(i hele nettstedet)
 
 
Blogg Siste blogger
En mur, men hva?
Verran inn i Steinkjerleksikonet
Justerer utseende på Steinkjerleksikonet
Flere...
 
Antall artikler:
2896
Antall bilder:
3935

 
 
Sunnan jernbanebru sprengt i 1940
Sunnan jernbanebru : rua bBle sprengt den 23. april 1940 da norske soldater trakk seg tilbake fra tyskernes angrep. (Foto: Ukjent [1940])

Krigsaktivitet 1940 på Sunnan

Sunnan var et knutepunkt for både jernbane og veg i 1940, og ble umiddelbart mobilisert da Norge ble overfalt 9. april 1940.

Sunnan ble sentrum for betydelig militær aktivitet i april 1940. Vegen fra Sunnan til Følling fikk militær betydning fordi Stodvegen/Sørsivegen mellom Valøy og Strindmoen ikke var ferdig bygget.

 

Mobilisering

Allerede dagen etter angrepet på Norge ble det satt ut vaktposter og laget sperringer på Sunnan, og Trøndelag Dragonregiment nr3. (DR 3) startet krigsforberedelser.

 

I løpet av de første dagene ble det etablert:

  • lasarett (feltsykehus) på Sunnan stasjon med 30 sengeplasser og et operasjonsrom, 18 sengeplasser fordelt på to jernbanevogner (rekvirert fra sykehuset Levanger) og 30 sengeplasser i Losjelokalet
  • to skyttergraver ca. 100 meter nord for stasjonen (vaktpost for lasarettet), tilfluktsrom og vaktpost sør for stasjonen
  • to maskingeværstillinger med 7 befal, 106 korporaler og menige til luftvern og bruvakter
  • sprengladninger på veg- og jernbanebruene ble montert (80 kg dynamitt på vegbrua og 130 kg dynamitt på jernbanebrua)
  • to maskingeværstillinger en på Ellerås og en på Husan med 5 befal, ca. 50 korporaler og menige tilsammen
  • ett hjulrytterkompani
  • en sanitetstropp på Forset som bestod av 2 leger, 8 sanitetssøstre, 8 lotter og 6 sanitetssoldater
  • rekrutteringskontor på Sunnan stasjon.
  • utdeling av igjennkjenningsmerker i Fivegården
  • trafikkavdelingen og bruvaktstyrken med soldater fra geværeskadronen i Th. Sæthers hus

Bombet

Lørdag 13. april kl. 10:30 fløy det fire rekognoseringsfly over Sunnan. Den 16. april ble det sluppet bomber. Flyene kom fra nordøst (Ellerås/Nyrø) og slapp bombene over den nordligste tunnelen og jernbanelinja. Ingen ble skadet. Den 22. april ble området rundt Nøstvolden bombet i nærmere to timer, uten nevneverdige ødeleggelse.

 

Bruene ble sprengt den 23. april

 

Tirsdag 23. april passerte mellom 700 og 800 engelske soldater Sunnan. De kom fra Røysing og skulle gå videre til Følling.

 

Om ettermiddagen den 23. april ble lasarettet på stasjonen, personell, de siste sivile, to sårede engelske soldater, to syke norske soldater og de skadde fra Jørstad (som ble hentet med tog den 21. april) forflyttet til gården tilhørende Andreas Rømo og andre gårder i Følling.

 

Kl. 17.15 den 23 april gikk tyske soldater til angrep på norske styrker ved Fossem. De norske soldatene trakk seg derifra og mot Sunnan, videre mot Følling og Binde. Kl. 19.50 hadde tyskerne rykket frem til området like sør for Sunnan stasjon. Før de norske soldatene trakk seg videre tilbake mot Binde, ble begge bruene (vegbrua og jernbanebrua) sprengt ca. kl. 2200 med fem minutters mellomrom.

 

Tyske krigsanlegg

Umiddelbart etter at de tyske soldatene hadde «tatt» Sunnan begynte de å reparere vegbrua, som ble farbar etter noen dager. Jernbanebruen tok det lengre tid før ble kjørbar.

 

Tyskerne opparbeidet flere skyttergraver, maskingeværstilling og tilfluktsrom ovenfor gården Sundan Øvre. Videre sprengte de ut to maskingeværstillinger på Svartberget og bygde tilfluktsrom. Den tyske vaktstyrken for de to plassene bodde på Øvre Sundan.

 

Tyskerne hadde også en maskingeværstilling på Nyrø som voktet Dalsvegen, de bodde på Nyrø. I Heggdølen bodde en også en tysk vaktstyrke. De hadde til oppgave å patruljere i og rundt tunnelene, og samhandle med de som voktet jernbanebrua.

Litteratur

Stenseth, H. (2015). Aprildagene 1940 Sunnan. URL: 
www.sunnan.info [lest 1.7.2018]

Har du tilføyelser, korrigeringer, bilder eller andre kommentarer:
send gjerne en melding til redaksjonen.
Bilder
Sunnanbrua ødelagt under andre verdenskrig
Relaterte artikler
Den andre verdenskrig i Nord-Trøndelag [april 1940]
Sunnan [Sundan]
Sunnan jernbanebru
Sunnan jernbanestasjon
Sunnanbrua
Mer om ...
Krig
Sunnan
Av interesse ...
Jutulen
Math. Strand [firma]
Bernh. Finne A/S
Strindmo, Oskar Herman
Byingeniør Gregussons gate 4 [Bjerkangården]
Steinbruddet på Lerkehaug [Steinkjer pukkverk]
Sannan Bensinstasjon A/S [BP-stasjonen]
Høin, Helga Utgård
Karl Følstads jernvareforretning [Følstad & Jørgensen, Jernia Steinkjer]
Trønder-Avisa
...et oppslagsverk om Steinkjer
- på nett!

Redaksjonen - Tips en venn - Utskrift - Kontakt oss - - Følg Steinkjerleksikonet på Twitter - RSS feed
Creative Commons License
Steinkjerleksikonet er lisensiert under en Creative Commons Navngivelse 3.0 Norge Lisens
Annonser
Annonser på Steinkjerleksikonet
Ta kontakt

Abonner på Steinkjer-Avisa

Steinkjernytt i postkassen hver fredag.
www.steinkjer-avisa.no

Egge museum

Aktiviteter og opplevelser hele året.
www.eggemuseum.no

Steinkjer bibliotek

Mye mer enn bøker!
http://steinkjer.folkebibl.no/

Kjøp Steinkjer-litteratur på nett

Foreningen gamle Steinkjer har nettbutikk med Steinkjerhistorie.
www.gamlesteinkjer.net

Steinkjerleksikonet på Facebook

Diskuter Steinkjer- leksikonet på Facebook
www.steinkjerleksikonet.no

Steinkjerleksikonet tvitrer

Følg Steinkjer- leksikonet på Twitter
www.steinkjerleksikonet.no
Annonsere?
Ta kontakt