|
|
Rex Simplex : De to første rutebilene som gikk mellom Steinkjer og Rødhammer. (Foto: ukjent [1908])
Stenkjær og Namsos Automobilselskap
Norges første postførende bilrute startet i Steinkjer sommeren 1908. Tross motstand mot «biluhyrene» og dårlige veger ble dette bilhistoriske eksperimentet et varig tiltak. A/S Stenkjær og Namsos Automobilselskap er en av forløperne til Fylkesbilene i Nord-Trøndelag.
Den 25. juli 1908 gikk den første offisielle bilruten mellom
Steinkjer og Rødhammer (Sjøåsen) over Namdalseid. Bilen korresponderte med
middagstoget i Steinkjer og tok med post til stedene langs vegen og til Namsos.
Ved Rødhammer, innerst i Lyngenfjorden, var det forbindelse med dampbåt som tok
med post og passasjerer til Namsos.
Rex Simplex
Steinkjer-Rødhammer var Norges første postførende bilrute,
og landets andre personskyssbilrute. (Den første persontransportbilruten gikk
mellom Molde og Batnfjordsøra, og staret bare noen uker tidligere samme år.) To
biler av typen Rex Simplex trafikkerte ruten i starten. Sjåfører var
Oliver J. Ivarsen og Sigurd Nilsen. Bilene hadde plass til sju personer, men ble det
fullt i kupeen satt passasjerene på skjermene. Ruten ble kjørt en gang daglig den første tiden.
Det fantes kun 70 biler i Norge ved inngangen til 1908. A/S
Stenkjær og Namsos Automobilselskaps bilruten var et eksperiment i
bilhistoriens barndom. I 1910 kjøpte man en tredje bil og i 1920 hadde
selskapet seks biler.
Hurrarop
Ideen til bilruten kom fra amtsingeniør Jens Munch, og tok
form gjennom stiftelsen av A/S Stenkjær og Namsos Automobilselskap. To 7-seters
Rex Simplex ble innkjøpt fra Altenburg i Tyskland. Lørdag den 13. juni 1908
ankom bilene til Steinkjer med tog. På stasjonen var det møtt fram mange
mennesker for å se disse merkelige innretningene. Til rungende hurrarop startet
Ivarsen den ene bilen, og kjørte den fra stasjonen til Nordsia hvor det var bygget
garasje. Det var en stor dag for byen og fylket.
Fylkesbilenes forløper
Det ble etter hvert opprettet flere ruteselskaper. I
1913 ble Namdalen Ruteselskap etablert; John Fiske i Verdal startet bilrute i
1915, mens Inderøy Automobillag ble stiftet i 1917.
I 1918 laget overingeniør Emil Astrup en betenkning om
utviklingen av rutebiltrafikken i fylket. Her argumenterer han for at
fylkesmannen bør overta rutebiltrafikken i fylket. To år senere ble dette
vedtatt og de private rutebilselskapene ble kjøpt opp og slått sammen til det
fylkeskommunale selskapet Nord-Trøndelag Fylkesbiler, inklusive A/S Stenkjær og
Namsos Automobilselskap.
- Relaterte bilder
- Relaterte artikler
Har du tilføyelser, korrigeringer, bilder eller andre kommentarer: send gjerne en melding til redaksjonen.
|
|
|