En av de mest særpregede etterkrigskunstnere med sitt abstrakte ekspresjonistiske formspråk.
Bildekunstner. Maler. Født 14. juni 1923 i Steinkjer. Sønn av Therese Margarethe Opdahl (1905-1990) og Oswald Weidemann (1902-1965). Død 18. desember 2001 i Lillehammer.
Jakob Weidemann har utsmykket Steinkjer kirke, både altertavlen og kirkerommets mange glassvinduer. Andre offentlige utsmykninger i Steinkjer er bildet Blått tre som kneiser og ei dekorert murpipe oppmontert på Steinkjer bibliotek.
Utdanning
Utdannet ved Bergen Kunsthåndverkskole i 1939, Ole B. Eides malerskole (1940 til 1941), og Statens Kunstakademi i Oslo (1941). Da akademiet ble stengt 1942, drog han til Bergen og holdt sin første separatutstilling. Flyktet til Sverige i 1944, og ble i Stockholm opptatt ved Konsthögskolan der han gikk i knapt ett år, blant annet med Sven Erixon som lærer.
Naturmaleren
Weidemanns egentlige debut og gjennombrudd kom da han 1946 holdt en separatutstilling hos Blomqvists kunsthandel i Oslo. Neste milepæl nådde han 1950 med en stor utstilling i Kunstnernes Hus, som vakte begeistring, men også forargelse på grunn av de mange abstrakte bildene. I 1950-årene vekslet han mellom et figurativt og et abstrakt formspråk, fram til utstillingen av «skogbunnbilder» i Kunstnernes Hus 1961, der alle bildene var abstrakte med motiv tatt fra farge- og formopplevelser fra studier i skog og mark. Også i senere malerier har naturen opptatt ham, særlig den blomstrende naturen, naturen slik den gjenoppstår om våren. Dette preget ble bare sterkere med årene, ikke minst etter at han 1968 flyttet fra Oslo til gården Ringsveen ved Lillehammer.
Abstrakt
Jakob Weidemann var en av de mest særpregede av etterkrigsdebutantene og kom etter hvert også til å spille en sentral rolle for gjennombruddet av det abstrakte maleri i Norge. Omkring 1960 slo han rot i et abstrakt-ekspresjonistisk formspråk med naturen som inspirasjonskilde og utgangspunkt.
Weidemann hadde en rekke utstillinger både hjemme og i utlandet, separatutstillinger blant annet i Paris fra 1963, ved Venezia-biennalen i 1966, i New York 1984 og Berlin 1986, ved Festspillene i Bergen 1965 og 1973 og ved Henie-Onstad Kunstsenter 1970, 1975, 1982 og 1996.
Utsmykninger
Han utførte flere monumentalarbeider, blant annet Alf Bjerckes Fabrikker på Alnabru i Oslo (1960), Norsk Hydros administrasjonsbygg i Oslo (1960-1961), Steinkjer kirke (1965), Maihaugen, Lillehammer (1967), Alfaset kapell, Oslo (1971), M/S Royal Viking Sea (1973).
Weidemann laget dessuten illustrasjoner til Kjærlighetens Evangelium (1968) og til sin antologi Jeg velger meg Bjørnson (1971).
Han er representert i Museet for samtidskunst i Oslo med 19 arbeider.
Heder i Steinkjer
Steinkjer kommune har laget en permanent Weidemannutstilling i foajeen i Rådhuset, som også inneholder en byste av Jakob Weidemann.
Weidemann er også hedret med å få oppkalt en gate etter seg i Steinkjer: Gata fra søndre bruhode til Strandvegen ble hetende Jakob Weidemanns gate fra 23. februar 2002.
Weidemann er også nevnt på blåskiltet som markerer Sivert Opdals bosted, hvor Jakob Weidemann bodde fra 1923 til 1934.
Byste i Bergen
I en park på Bergen kunst- og designhøgskoles område (i krysse mellom Strømgaten og Kong Oscars gate) står det en byste av Jakob Weidemann. Den er laget av Arnold Haukeland i 1957, og ble avduket i 1991.
|