Våttåbakkenskjæringen
Skjæring: Steinkjermorenen gjennomgraves for å gi plass til jernbanen. I bakgrunnen Steinkjer sentrum. (Foto: Foreningen gamle Steinkjer)
Skjæringen i Våttåbakken var i sin tid den største i jernbanebyggingens historie. Totalt ble 125.000 kubikkmeter grus grav ut.
Grusskjæring ved Våttåbakken - jernbanens forsering av morenen som omkranser Steinkjer. Skjæringen var i sin tid den største i jernbanebyggingens historie. Utravingen var 85 meter lang og 21 meter dyp på det meste. Totalt ble 125.000 kubikkmeter grus grav ut.
Grusen fra Våttåbakken ble brukt blant annet for å fylle opp stasjonstomta i Steinkjer og til bygging av traseen i Steinkjerområdet. Gruskjøringene fra skjæringen i Våttåbakken nord for Steinkjer måtte delvis skje før sporet ble bygd. Derfor måtte anleggsutstyret transporteres sjøvegen. Dette var en utfordring.
Blant annet skulle en dampdrevet gravemaskin ”Saturnus” fraktes til Våttåbakken. Med den ble 62.000 kubikkmeter grus lastet opp. Et tilsvarende antall kubikkmeter ble gravd ut for hånd. I tillegg brukte man et lokomotiv til gruskjøring. Dette - det første lokomotivet i Steinkjer – måtte fraktes med båt - dampskipet ”Værdalen”. Lokomotivet veide 13 tonn ,og måtte løftes på land ved flo sjø. Det ble fraktet ca. 67.000 kubikkmeter grus med dette lokomotivet i anleggsperioden.
- Relaterte bilder
- Relaterte artikler
Har du tilføyelser, korrigeringer, bilder eller andre kommentarer:
send gjerne en melding til
redaksjonen.