Steinkjerleksikonet

Steinkjerleksikonet

...et oppslagsverk om Steinkjer - på nett!

Våttåbakkenskjæringen

Våttåbakkenskjæringen [1]
Skjæring: Steinkjermorenen gjennomgraves for å gi plass til jernbanen. I bakgrunnen Steinkjer sentrum. (Foto: Foreningen gamle Steinkjer)

Våttåbakkenskjæringen var den største grusskjæringen i jernbanebyggingens historie i sin tid. Totalt ble 125 000 kubikkmeter grus gravd ut.

Skjæringen ved Våttåbakken representerte jernbanens forsering av den massive morenen som omkranser Steinkjer. Den ferdige utravingen målte 85 meter i lengde og var opptil 21 meter dyp. Grusen som ble utvunnet, ble blant annet brukt til å fylle opp tomta til Steinkjer stasjon og til bygging av jernbanetraseen i området.

 

Transportutfordringer

Gruskjøringen fra Våttåbakken måtte delvis gjennomføres før jernbanesporet var på plass. Anleggsutstyret ble derfor transportert sjøveien, noe som medførte betydelige utfordringer. Blant annet måtte en dampdrevet gravemaskin, kalt «Saturnus», fraktes til området. Maskinen bidro til å laste opp 62 000 kubikkmeter grus, mens tilsvarende mengder ble gravd ut for hånd.

 

Lokomotiv og gruskjøring

Et lokomotiv ble også brukt til gruskjøringen – det første lokomotivet i Steinkjer. Dette veide 13 tonn og ble fraktet med dampskipet «Værdalen». Lokomotivet måtte løftes på land ved flo sjø før det kunne tas i bruk. I løpet av anleggsperioden transporterte det rundt 67 000 kubikkmeter grus.

 

Betydning

Våttåbakkenskjæringen står som et vitnesbyrd om ingeniørkunst og logistiske utfordringer knyttet til tidlig jernbanebygging i Norge. Skjæringen var avgjørende for utviklingen av jernbanen i Steinkjer-regionen og bidro til moderniseringen av infrastrukturen i området.


  • Relaterte bilder
  • Relaterte artikler
Har du tilføyelser, korrigeringer, bilder eller andre kommentarer:
send gjerne en melding til redaksjonen.
Steinkjer leksikon logo
12.02.25
S
teinkjer
leksikonet
...et oppslagsverk om Steinkjer - på nett!
Oppslagsord

A B C D E F
G H I J K L
M N O P Q R
S T U V W X
Y Z Æ Ø Å ?
Søk
(i hele nettstedet)
 
 
Antall artikler:
3535
Antall bilder:
5462

 
 

Våttåbakkenskjæringen

Våttåbakkenskjæringen [1]
Skjæring: Steinkjermorenen gjennomgraves for å gi plass til jernbanen. I bakgrunnen Steinkjer sentrum. (Foto: Foreningen gamle Steinkjer)

Våttåbakkenskjæringen var den største grusskjæringen i jernbanebyggingens historie i sin tid. Totalt ble 125 000 kubikkmeter grus gravd ut.

Skjæringen ved Våttåbakken representerte jernbanens forsering av den massive morenen som omkranser Steinkjer. Den ferdige utravingen målte 85 meter i lengde og var opptil 21 meter dyp. Grusen som ble utvunnet, ble blant annet brukt til å fylle opp tomta til Steinkjer stasjon og til bygging av jernbanetraseen i området.

 

Transportutfordringer

Gruskjøringen fra Våttåbakken måtte delvis gjennomføres før jernbanesporet var på plass. Anleggsutstyret ble derfor transportert sjøveien, noe som medførte betydelige utfordringer. Blant annet måtte en dampdrevet gravemaskin, kalt «Saturnus», fraktes til området. Maskinen bidro til å laste opp 62 000 kubikkmeter grus, mens tilsvarende mengder ble gravd ut for hånd.

 

Lokomotiv og gruskjøring

Et lokomotiv ble også brukt til gruskjøringen – det første lokomotivet i Steinkjer. Dette veide 13 tonn og ble fraktet med dampskipet «Værdalen». Lokomotivet måtte løftes på land ved flo sjø før det kunne tas i bruk. I løpet av anleggsperioden transporterte det rundt 67 000 kubikkmeter grus.

 

Betydning

Våttåbakkenskjæringen står som et vitnesbyrd om ingeniørkunst og logistiske utfordringer knyttet til tidlig jernbanebygging i Norge. Skjæringen var avgjørende for utviklingen av jernbanen i Steinkjer-regionen og bidro til moderniseringen av infrastrukturen i området.


  • Relaterte bilder
  • Relaterte artikler
Har du tilføyelser, korrigeringer, bilder eller andre kommentarer:
send gjerne en melding til redaksjonen.
Bilder
Våttåbakkenskjæringen [2]
Relaterte artikler
Jernbanebygging i Steinkjer
Steinkjermorenen
Våttåbakkbrua [Steinbrua]
Mer om ...
Jernbane
Natur
Steder/plasser
Av interesse ...
Jevika
Røising, Ole Andreas
Mot lyset
Eksporthavna i Bogen [Bogakaia]
Urmaker B.O. Rygh
Nordsia [bydel]
DS Kolbjørn [dampslupp]
Sneppen (bydel)
Nordlandsbanen
Lina
...et oppslagsverk om Steinkjer
- på nett!

Redaksjonen - Tips en venn - Utskrift - Kontakt oss - - Følg Steinkjerleksikonet på Twitter - RSS feed
Creative Commons License
Steinkjerleksikonet er lisensiert under en Creative Commons Navngivelse 3.0 Norge Lisens
Annonser
Annonser på Steinkjerleksikonet
Ta kontakt

Steinkjerleksikonets podkastkanal

Korte lydbilder – alltid tilgjengelig - på YouTube.
www.youtube.com/

Status oppkjørte skiløyper

Løypeinformasjon i Steinkjer. Zoom inn for detaljer.
www.skisporet.no

Steinkjerarkivet

Steinkjerbilder fra historielagene i Steinkjer
www.steinkjerarkivet.no/

Egge museum

Aktiviteter og opplevelser hele året.
www.eggemuseum.no

Steinkjer bibliotek

Mye mer enn bøker!
http://steinkjer.folkebibl.no/

Kjøp Steinkjer-litteratur på nett

Foreningen gamle Steinkjer har nettbutikk med Steinkjerhistorie.
www.gamlesteinkjer.net

Steinkjerleksikonet på Facebook

Diskuter Steinkjer- leksikonet på Facebook
www.steinkjerleksikonet.no
Annonsere?
Ta kontakt