|
 |
 Kristofer Uppdal: Dikterhøvdingen. (Foto: ukjent)
Uppdal, Kristofer
Han debuterte i steinkeravisa Mjølner. Ble en meget produktiv forfatter. Mest kjent for «Dansen gjenom skuggeheimen».
Forfatter. [Kristofer Oliver Opdal] Født 19. februar 1878 på Opdal i Beitstad, Steinkjer. Sønn av Anna Paulsdatter Landsem og Sivert Jakobsen. Død 26. desember 1961 i Oppdal.
Utdanning Elev ved Namdal Folkehøgskole i 1896–1898 og Askov Højskole, Danmark i 1900–1901.
Misforstått modernist med renessanse Uppdal var produktiv både som lyriker, romanforfatter,
kritiker og essayist. Han skrev modernistisk dikt lenge før begrepet var aktuelt.
Han ga også ut en lang romanserie om rallarlivet og starten på
arbeiderbevegelsen. Han skrev om de store samfunnsendringene først på 1900-
tallet. Uppdal ble ikke forstått av sin samtid, og levde store deler av slitt
liv i fattigdom.
Lyrikken hans har i nyere tid fått en renessanse. Han framheves
som en ypperlig tolker av strømningene på 1920 tallet. Han var en tidlig tolker
av det moderne menneskets ensomhet. På den måten er han enestående i norsk diktning.
Barndom
Kristofer Uppdal hadde ingen lykkelig barndom. Foreldra gikk
konkurs på gården Opdal og starta på nytt i Steinkjer.
Faren startet som vognmann, men mora dødde 29 år gammel. Faren gifta seg snart igjen, men Kristofer fikk
et dårlig forhold til stemora. Han vart
sendt ut som gjeter, og opplevde mye vondt.
Utdannet i Ogndal
Som bortsatt gjeter på Langaas i Ogndal kom han til Skei
skole like før jul 1887, som Kristofer Langaas. Læreren på Skeiskolen, Ernst
Kvarving, tok Kristofer til seg sommeren 1888. Gutten flytta heim til læreren,
og ble boende der resten av oppveksten. Her fikk han den første kontakt med
bøker. Han vart glad i å lese og fikk lese alt han ville. Han leste store deler
av Snorre og Bibelen i 11-årsalderen. Han kalte seg ei tid Kristofer Stenseng. Etter 5 år på Steinsenget, gikk han ut
folkeskolen med gode karakterer i 1893 og vart konfirmert samme høsten.
Fram til strid
I 1896 var han med og stifta UL Ogna i Ogndal og skrev i
lagsavisa Hermod. Herfra stammer det første kjente diktet hans «Fram til strid»
datert 1. mai 1896. Dette var i den nasjonale frihetstida før 1905, og han
valgte tidlig nynorsk, som han mente måtte bli språket i den nye staten Norge. To
vintre på Namdal Folkehøgskole i Grong og han fikk styrka troen på nynorsk.
Han var tidlig språkbevisst og oppfordret som 20-åring til et sterkere
trøndersk innslag i nynorsk.
Journalist og anleggsarbeider
I et års tid arbeidde han i lokalavisa
Indtrøndelagen (tidl. Mjølner) i Steinkjer, men dårlig avisøkonomi gjorde at han vart ledig
igjen, alternativet ble kroppsarbeid og vegbygging, teglverksarbeid og jernbanebygging
gjennom Innherad. I 1907 arbeidet han på Hydroanleggene i Telemark, ved
Rjukananlegget 1910–1911, og fikk tillitsverv innen fagbevegelsen. Han var fast
bestemt på å bli forfatter, og tok kontakt med kjente diktere for å få vurderinger
av det han skrev.
Forfatteren
Uppdal debuterte 1905 med diktsamlingen «Ung sorg» og «Kvæde», fulgt av «Sollaug»
(1908). I «Villfuglar» (1909) trådte rallaren fram i Uppdals diktning, og i en
10-binds romanrekke, «Dansen gjenom skuggeheimen», skildret han rallarlivet og
arbeiderbevegelsen i Norge. Verket innledes med «Ved Akerselva» (1910), så
følger «Dansen gjenom skuggeheimen» (1911), «Trolldom i lufta» (1912), «Bas-Ola
Storebas og laget hans» (1913), «Røysingfolket» (1914), «Stigeren» (1919), «Kongen»
(1920), «Domkyrkjebyggjaren» (1921), «I skiftet» (1922) og «Herdsla» (1924).
Uppdal redegjorde for planen for verket i et forord til det siste bindet, «Herdsla».
Han ville skildre hvordan arbeiderklassen ble til, løsrivelsen fra opphavet
(bondestanden), proletariseringen og endelig den moderne arbeider og
arbeiderbevegelsen. Men han hevdet også at han var ingen proletardikter, at
hans siktepunkt først og fremst var mennesket. Handlingen foregår fra slutten
av 1890-årene og fram til tiden etter den første verdenskrig.
Kulten
Indre fordypelse og resignasjon finner man i diktsamlingen «Snørim» (1915). I
de to essaysamlingene «Uversskyer» (1917) og «Andedrag» (1918) appellerer han
til det nasjonale og skriver om religionen som uunnværlig for menneskene. Den
store og merkelige diktsyklusen «Kulten» kom i 1947, etterlatte dikt i «Hestane
mine» (1963).
Kunstnerlønn Uppdal hadde kunstnerlønn fra 1939, og er hedret med gatenavn og en byste i Steinkjer.
Livskrise
1925 fikk Uppsal ei krise i livet. Han kjente seg motarbeidet
og forfulgt av både arbeiderbevegelsen og målrørsla. Ekteskapet ble oppløst, og
barna fikk ikke omsorg. Han ble innlagt på Gaustad sykehus – et opphold som
varte i tre år. Etter han ble utskrevet levde han et omflakkende liv – blant annet
var han et par år i Steinkjer (1932 til 1934). Han
skreiv litt i aviser, men ga ikke ut bøker mellom 1930 og 1939. Livet hans var
i ferd med å falle fra hverandre.
Oppdal
I 1947 flytta han til gardspensjonatet Klettvollen i Oppdal.
Her levde de siste 15 åra av livet. Privat fikk han noen relativt
harmoniske år på 1950-talet. Til Steinkjer
reiste han aldri etter at han drog derifra for siste gang i 1934.
Litteratur
Stene, M. (1996):
Bli dus med Steinkjer
Norsk biografisk leksikon (1999)
Har du tilføyelser, korrigeringer, bilder eller andre kommentarer: send gjerne en melding til redaksjonen.
|
 |
|