Steinkjers første mekaniske verksted. Var i virksomhet i perioden 1855 til 1934.
Mekanisk verksted. Naustvollen - området mellom Steinkjerelva og dagens Bogaveg, vest for jernbanelinjen. [Stenkjær Mek. Verksted, Stenkjær Mek. Verksted & Skibsværft, Stenkjær Mek Verksted og Vognfabrik, Stenkjær Mek. Verksted & Støperi]
Etablert i 1885
Etablert i 1885 av ingeniør Karl Viker. I 1892 ble verkstedet solgt til Ole Eggen (1851-1937) og John Aalberg (1861-1957). Fra 1897 var Eggen eneeier til de ble solgt i 1906 til et aksjeselskap, som bygde nytt anlegg nord for det gamle anlegget, ved Grønne gate (Bogavegen). Men Eggen fortsatte som verksmester til 1911.
Vognfabrikk
I 1911 ble verkstedet kjøpt av et nytt aksjeselskap. Eggen ble på ny verksmester på Steinkjer mekaniske verksted i 1916. Bedriften hadde også snekkerverksted og produserte vogner for hester [Stenkjær Mek Verksted og Vognfabrik].
Skipsverft
I 1918 ble selskapet på ny solgt og kalt A/S Stenkjær Mek. Verksted & Skibsværft. Selskapet drev også salg av landbruksredskaper. Disponent var M Stavrum (1918-1921). I årene 1921 til 1926 var ingeniør Bertram Rohde bestyrer. Virksomheten het da A/S Stenkjær Mek. Verksted & Støperi.
Avviklet i 1934
Aktiviteten opphørte på slutten av 1920-tallet, men verkstedet ble formelt avviklet i august 1934.
I 1932 kjøpte Henrik Kleven bygningene og maskinene til A/S Steinkjer Mek. Verksted. Bygningene ble tatt i bruk av det nystartede bilfirmaet Einar Rønning A/S hvor Kleven var medeier. Bygningen ble ødelagt i 1940, da Steinkjer ble bombet.
|