Steinkjer ble målt opp første gang i 1857. Siden er grensen justert både rundt 1900 og to ganger på 1940-tallet, før kommunesammeslåinger 1964 og 2020.
I loven som ga Steinkjer bystatus i 1857 het det at Steinkjer en strekning ved Steenkjærelvens munding, og at det skulle snarest mulig bestemmes grenselinjer for dette ladested.
870 mål
Steinkjer ble en by på 0,87 kvadratkilometer i 1857. Resultatet ble at søndre grense gikk omtrent der Ogndalsvegen går i dag, og opp til sørenden av Johan Bojers gate. Grensa fortsatte nordover langs Johan Bojers gate, over toppen på Ogndalsvegen, videre i en rett linje over Steinkjerelva og Nordsihaugen til Tingvoll - og en knekk ut i fjorden.
Utvidet sørover i 1902
Fra 1. januar 1902 skjedd en utvidelse av bygrensa i sør, med en kvartals-rekke. Sannsynligvis har dette skjedd i forbindelse med planlegging av jernbanen (og/eller oppbyggingen etter Sørsia-brannen i 1900). Ny bygrense i sør ble da omtrent der Byingeniør Gregussons gate går i dag, gjennom InnoCamp, og opp til gravplassens gjerde (hvor det står en grensestein). Her gjorde grensen en 90 graders knekk bort til Ogndalsvegen, og opp til Johan Bojers gate (som før). Steinkjer skole (i dag Skolegata 22) og jernbanestasjonsbygningen var de to første husene som ble bygd på det nye arealet.
Byutvidelse i 1940
I juni 1940 ble det foretatt en ny grensejustering. Vedtak om å bygge Steinkjer meieri på Sannan innebar at bygrensa ble flyttet 100 meter sørover, samtidig som Skjefte ble inkludert i Steinkjer. Den nye søndre bygren gikk langs dagens Sannangate, gjennom Furuskogen til Tranaveien. Her gjorde den en 90 graders knekk og gikk over Skjefte, ned til østsiden av Håkkadalsbrua og ned Steinkjer elva til den gamle bygrensen
Byutvidelse i 1948
Fra 1. juli 1948 ble bygrensen utvidet slik at nok en delen av Ogndal kommune ble innlemmet i Steinkjer.
Grensen beskrives slik i forskriften: Grensen begynner ute i sjøen hvor denne har en dybde av 2 m på alminnelig lavvann, og går i rett linje over planovergang over jernbanen for veg til Måsøra, og ved vinkelmast på fylkesverkets kraftlinje på Skjeftejordet, på haugen sør for eiendommen Haugstua. Fra dette punkt går grensen i rett linje til sørvestre hjørne av nåværende havegjerde for Nedre Skjefte. Derfra i rett linje til stikkrenne gjennom riksveg 725 på Guldbergaunet. Fra dette punkt går grensen i rett linje til Ogna aust for «Steinkjerholmen» og går så i midtlinjen av Ognas nordre løp fram til Byaelva og derpå Steinkjerelvas midtlinje til den gamle bygrense nåes ved Håkkadalen.
Fra samme dato ble Nordsihaugen og Skjervetrøa avgitt fra Egge kommune. Grensa ble trukket fra Steinkjerholmen til jernbanelinja og fulgte den sørover til den gamle bygrensa.
Storkommune
Fra 1. januar 1964 ble Steinkjer by slått sammen med kommunene Egge, Stod, Kvam, Beitstad, Ogndal og Sparbu til Steinkjer kommune.
Fra 1. januar 2020 ble Verran kommune og Steinkjer kommune slått sammen.
|