Steinkjerleksikonet

Steinkjerleksikonet

...et oppslagsverk om Steinkjer - på nett!

Steinkjers første brannbil
Steinkjers første brannbil: Nord-Trøndelag motorhistorisk forening har restaurert Steinkjers første brannbil fra 1929, (Foto: Morten Stene [9. juni 2007])

Steinkjers første brannbil

Den rødlakkerte, åpne Mercedesen med selvstarter var et teknisk vidunder, og et brannvernmessig framskritt i 1929 da den ble innkjøpt.

Steinkjers første brannbil - eller motorsprøyte som den også ble kalt - ble innkjøpt i februar 1929. Det var en Mercedes Daimler-Benz. Bilen kostet 14.500, og ble levert av Fr Wettergreen AS i Oslo. Bilen, med registreringsnummer S B-1, var i bruk til langt ut i 1950-årene.

Restaurert
Bilen er restaurert av Nord-Trøndelag motorhistorisk forening og ble overlevert Steinkjer kommune den 9. juni 2007 i kjørbar og oppusset til autentisk stand  Bilen har garasje i den gamle brannbilgarasjen (Fenka), vis-à-vis brannstasjonen.

Slangevogn
Den rødlakkerte Mercedesen har et åpent karosseri med langsgående benker og sitteplass for tre personer på hver side. Videre hadde den to slangeruller, stigegalleri, en 3-delt 12 m lang skyvestige, en stor Zeiss lyskaster, klokke, 6 sugeslanger hver på 2 meter forsynt med skrukoblinger, en sugekurv med fotventil. Fullt komplett verktøysett og reservedeler.

Brannbilen var også utstyrt med en 3-trinns Mercedes-Benz høytrykks sentrifugalpumpe. Den hadde en yteevne på 1200 liter ved 8m. trykk. I tillegg hadde bilen en slangevogn bak.

60 hestekrefter
Bilen har en 6 sylindret motor som ytet med 55-60 hestekrefter. Videre var den utstyrt med Bosch Elektrisk lys, selvstarteranlegg og firehjuls bremser. Dekkenes dimensjon var 33 x 5, med boggi bak. Bilens vekt var 3.900 kilo, og hadde sitteplass for ti personer, inklusive sjåføren.

Kjøretillatelse
I følge vegvesenets kjøretillatelse av 28. november 1938 kunne bilen brukes i «gatene i Levanger, Steinkjer og Namsos; riksveiene i Nord-Trøndelag og fylkesveiene i Nord-Trøndelag.

«Under brandutrykning kan kjøres følgende bygdeveier: Alle bygdeveier i Egge, Stod og Kvam. Alle bygdeveier i Beitstad undtagen Østvik veikryss-Prestegårdsmarken, alle bygdeveier i Ogndal undtagen Ogna Bru og Hylla bru, alle bygdeveier i Sparbu undtagen Mære kirke-Våsetenget, Trøgstadveien, Rognan-Dyrstad, Sem-Verdal grense og Henning kirke-Toldstad veikryss. Alle bygdeveier i Sandvollan undtagen Hustad meieri-Skjelvan-Gjørv og alle bygdeveier i Røra undtagen riksveien-Rauflo. Det må ikke kjøres under teleløsningen.»

«Lånt» av tyskerne
Den 23. april 1940 ble bilen tatt av tyske myndigheter, og brukt under krigsoperasjonene. Bilen ble levert tilbake til Steinkjer brannvesen den 25. juni 1940. «Bilen ble da hentet ved Ortskommandanturens kontor i Steinkjer, og slept til Steinkjer Auto. Bilen var da i skadet stand», som det står i en attest fra 11. januar 1941 underskrevet av lektor Olav F. Ulseth og verkseier Petter Gilberg.

Har du tilføyelser, korrigeringer, bilder eller andre kommentarer:
send gjerne en melding til redaksjonen.
Steinkjer leksikon logo
22.07.19
S
teinkjer
leksikonet
...et oppslagsverk om Steinkjer - på nett!
Oppslagsord

A B C D E F
G H I J K L
M N O P Q R
S T U V W X
Y Z Æ Ø Å ?
Søk
(i hele nettstedet)
 
 
Blogg Siste blogger
En mur, men hva?
Verran inn i Steinkjerleksikonet
Justerer utseende på Steinkjerleksikonet
Flere...
 
Antall artikler:
2896
Antall bilder:
3935

 
 
Steinkjers første brannbil
Steinkjers første brannbil: Nord-Trøndelag motorhistorisk forening har restaurert Steinkjers første brannbil fra 1929, (Foto: Morten Stene [9. juni 2007])

Steinkjers første brannbil

Den rødlakkerte, åpne Mercedesen med selvstarter var et teknisk vidunder, og et brannvernmessig framskritt i 1929 da den ble innkjøpt.

Steinkjers første brannbil - eller motorsprøyte som den også ble kalt - ble innkjøpt i februar 1929. Det var en Mercedes Daimler-Benz. Bilen kostet 14.500, og ble levert av Fr Wettergreen AS i Oslo. Bilen, med registreringsnummer S B-1, var i bruk til langt ut i 1950-årene.

Restaurert
Bilen er restaurert av Nord-Trøndelag motorhistorisk forening og ble overlevert Steinkjer kommune den 9. juni 2007 i kjørbar og oppusset til autentisk stand  Bilen har garasje i den gamle brannbilgarasjen (Fenka), vis-à-vis brannstasjonen.

Slangevogn
Den rødlakkerte Mercedesen har et åpent karosseri med langsgående benker og sitteplass for tre personer på hver side. Videre hadde den to slangeruller, stigegalleri, en 3-delt 12 m lang skyvestige, en stor Zeiss lyskaster, klokke, 6 sugeslanger hver på 2 meter forsynt med skrukoblinger, en sugekurv med fotventil. Fullt komplett verktøysett og reservedeler.

Brannbilen var også utstyrt med en 3-trinns Mercedes-Benz høytrykks sentrifugalpumpe. Den hadde en yteevne på 1200 liter ved 8m. trykk. I tillegg hadde bilen en slangevogn bak.

60 hestekrefter
Bilen har en 6 sylindret motor som ytet med 55-60 hestekrefter. Videre var den utstyrt med Bosch Elektrisk lys, selvstarteranlegg og firehjuls bremser. Dekkenes dimensjon var 33 x 5, med boggi bak. Bilens vekt var 3.900 kilo, og hadde sitteplass for ti personer, inklusive sjåføren.

Kjøretillatelse
I følge vegvesenets kjøretillatelse av 28. november 1938 kunne bilen brukes i «gatene i Levanger, Steinkjer og Namsos; riksveiene i Nord-Trøndelag og fylkesveiene i Nord-Trøndelag.

«Under brandutrykning kan kjøres følgende bygdeveier: Alle bygdeveier i Egge, Stod og Kvam. Alle bygdeveier i Beitstad undtagen Østvik veikryss-Prestegårdsmarken, alle bygdeveier i Ogndal undtagen Ogna Bru og Hylla bru, alle bygdeveier i Sparbu undtagen Mære kirke-Våsetenget, Trøgstadveien, Rognan-Dyrstad, Sem-Verdal grense og Henning kirke-Toldstad veikryss. Alle bygdeveier i Sandvollan undtagen Hustad meieri-Skjelvan-Gjørv og alle bygdeveier i Røra undtagen riksveien-Rauflo. Det må ikke kjøres under teleløsningen.»

«Lånt» av tyskerne
Den 23. april 1940 ble bilen tatt av tyske myndigheter, og brukt under krigsoperasjonene. Bilen ble levert tilbake til Steinkjer brannvesen den 25. juni 1940. «Bilen ble da hentet ved Ortskommandanturens kontor i Steinkjer, og slept til Steinkjer Auto. Bilen var da i skadet stand», som det står i en attest fra 11. januar 1941 underskrevet av lektor Olav F. Ulseth og verkseier Petter Gilberg.

Har du tilføyelser, korrigeringer, bilder eller andre kommentarer:
send gjerne en melding til redaksjonen.
Bilder
 
Relaterte artikler
Brannvesenet i Steinkjer
Fenka [Skippergata 9]
Nord-Trøndelag motorhistorisk forening
Mer om ...
Hendelser
Kulturarv
Av interesse ...
Brannvesenet i Steinkjer
Nord-Trøndelag motorhistorisk forening
Steinkjer brannstasjon [Olvegata 2]
Fenka [Skippergata 9]
Inntrøndelag politidistrikt
...et oppslagsverk om Steinkjer
- på nett!

Redaksjonen - Tips en venn - Utskrift - Kontakt oss - - Følg Steinkjerleksikonet på Twitter - RSS feed
Creative Commons License
Steinkjerleksikonet er lisensiert under en Creative Commons Navngivelse 3.0 Norge Lisens
Annonser
Annonser på Steinkjerleksikonet
Ta kontakt

Abonner på Steinkjer-Avisa

Steinkjernytt i postkassen hver fredag.
www.steinkjer-avisa.no

Egge museum

Aktiviteter og opplevelser hele året.
www.eggemuseum.no

Steinkjer bibliotek

Mye mer enn bøker!
http://steinkjer.folkebibl.no/

Kjøp Steinkjer-litteratur på nett

Foreningen gamle Steinkjer har nettbutikk med Steinkjerhistorie.
www.gamlesteinkjer.net

Steinkjerleksikonet på Facebook

Diskuter Steinkjer- leksikonet på Facebook
www.steinkjerleksikonet.no

Steinkjerleksikonet tvitrer

Følg Steinkjer- leksikonet på Twitter
www.steinkjerleksikonet.no
Annonsere?
Ta kontakt