Steinkjers eldste sentrumsbebyggelse fra 1850-tallet.
Bydel på Sørsia. Består av trehusbebyggelse fra 1850-tallet, og er et levende eksempel på Steinkjers bebyggelse før brannen på Sørsia i 1900. Sneppen er i dag Steinkjers eldste bebyggelse i sentrum. I 1999 ble området regulert til spesialområde med formål bevaring (regulert til bevaring).
Navnet Sneppen henspeiler på at området er den snippen (på dialekt: sneppen) som ble igjen etter at jernbanen ble bygd gjennom byen først på 1900-tallet.
Kart forteller …
De husene som i dag ligger i Kristian Kristiansens gate er i stor grad den opprinnelige Strandgaden, som ble omregulert til å gå øst for jernbanen først på 1900-tallet.
I 1859 besto området av fire hus, hvorav det ene helt tydelig er den opprinnelige skysstasjonene. Da var Strandvegen den eneste vegen i området.
20 år senere er det de samme husene angitt som seks eiendommer i området, men husene på vest siden av gata er tydelig vis nybygde.
I 1902 er én eiendom revet som en følge av jernbanebyggingen, men de fem andre er intakt med bakgårder og uthus. I tillegg er det kommet to nye hus i sørøstlig del av området, hjørnehuset Kristian Kristiansens gate 4 og nr 2 i Samme gata. Dette er tydeligvis de samme husene som står er i dag. I 1902 besto dette området av ca 20 hus
Jernbanen kom
Først på 1900-tallet kom jernbanen til og gjennom Steinkjer. Lengst sør i Steinkjer ble den bygd ute i fjorden på en fylling for så å skjære over den landtunga og den vestre del av Sørsia, omtrent der hvor Vestre Nygade gikk. Imidlertid måtte flere hus rives for at jernbanen skulle få tilstrekkelig plass og nødvendig kurve. Den delen av Sørsia som ble liggende nedenfor jernbanen fikk etter hvert navnet Sneppen - den snippen av Sørsia som ble liggende vest for jernbanesporet.
Senere har byen ekspandert i vestlig retning: det som i dag heter Sørsileiret.
Håkka
Steinkjers første tettbebyggelse lå nede ved elveutløpet på sør side av elva. Området ble kalt Håkka. Steinkjers første veg - og gjennomgangsveg - gikk langs fjordkanten og hette Strandgaden.
Topografisk var vestdelen av sørside ei lita landtunge som takk ut langs elva, og det var på denne landtunga, fra elva og sørover langs vegen, at den første bebyggelsen ble etablert.
Utover 1800-tallet får området en bystruktur, med Strandgaden som går langs fjordkanten og Vestre Nygade som gikk omtrent der jernbanesporet går i dag. I motsatt retning gikk Nedre Elvegade langs elva og Torvgaden (tilsvarer en forlengelse vestover av dagens Jakob Weidemanns gate)
|