Steinkjerleksikonet

Steinkjerleksikonet

...et oppslagsverk om Steinkjer - på nett!

Skyssvesenet [skysstell, skysstasjoner]

Skysstell var en ordning for persontransport i Norge som varte fra 1600-tallet til 1951.

Offentlig skyssordning. Skysstasjoner [skyssvesentet, skysstellet] var en ordning med å leie ut hester og kjøreredskap. Men også et system der bøndene hadde plikt til å frakte grupper av befolkningen på deres reiser, uten å få betalt for det. Skyssplikten var en stor byrde for bøndene.

 

Skysstellet som utleieordning ble mye brukt av utenlandske og norske turister som «inntok» Norge på 1700- og 1800-tallet.

 

Leide hest og sjåfør

Ordning av skyssen foregikk ved at den reisende oppsøkte bonden eller gjestgiveren, og fikk hest å ri på; eller både hest og kjøredoning med fører. Føreren måtte med som vant hestemann og kjører, og fordi dyr og utstyr måtte tilbake til eieren.

 

Hvem ble skysset?

Fra siste halvdel av 1600-tallet og gjennom 1700-tallet utstedte kongen skysspass til de som hadde rett til fri skyss.

 

Folk som ikke hadde egen hest, tok beina fatt når de skulle langt av gårde. Omkring 1800 utgjorde dette cirka halvparten av befolkningen. De som hadde råd til å benytte seg av skyssvesenet, var folk fra adel, borgerskap, presteskap og embetsverk.

 

Turistene, som det ble stadig flere av fra slutten av 1700-tallet, representerte en gruppe som i stor grad benyttet seg av skyssvesenet. De fleste av dem hadde råd til å betale for slike tjenester

 

Skyssplikten oppheves

Skysstellet kom inn i fastere former etter 1816. Skyssplikten ble opphevet og det ble opprettet offentlig regulerte skysstasjoner med økonomisk tilskudd fra stat og kommune. Takstene ble faste, virksomheten skulle dokumenteres i skyssdagbøker, og det var offentlig kontroll med dagbøker, hester og utstyr.

 

Avtok rundt 1900

Fra slutten av 1800-tallet avtok skyssvirksomheten. Jernbanen og bilen overtok for hester som framkomstmiddel. Fra 1893 ble det i lovs form opp til kommunene å opprettholde eller legge ned skysstasjonene. I 1951 kom lov om avvikling av den offentlige skyssordningen.

Litteratur

https: 
//www.vegvesen.no/_attachment/273376/binary/483117

Har du tilføyelser, korrigeringer, bilder eller andre kommentarer:
send gjerne en melding til redaksjonen.
Steinkjer leksikon logo
29.05.20
S
teinkjer
leksikonet
...et oppslagsverk om Steinkjer - på nett!
Oppslagsord

A B C D E F
G H I J K L
M N O P Q R
S T U V W X
Y Z Æ Ø Å ?
Søk
(i hele nettstedet)
 
 
Blogg Siste blogger
Jernbanestasjon-historie i Steinkjer?
Barnas Hus på flyttefot
Telthuset flyttes til Kroghbakken
Flere...
 
Antall artikler:
2997
Antall bilder:
4198

 
 

Skyssvesenet [skysstell, skysstasjoner]

Skysstell var en ordning for persontransport i Norge som varte fra 1600-tallet til 1951.

Offentlig skyssordning. Skysstasjoner [skyssvesentet, skysstellet] var en ordning med å leie ut hester og kjøreredskap. Men også et system der bøndene hadde plikt til å frakte grupper av befolkningen på deres reiser, uten å få betalt for det. Skyssplikten var en stor byrde for bøndene.

 

Skysstellet som utleieordning ble mye brukt av utenlandske og norske turister som «inntok» Norge på 1700- og 1800-tallet.

 

Leide hest og sjåfør

Ordning av skyssen foregikk ved at den reisende oppsøkte bonden eller gjestgiveren, og fikk hest å ri på; eller både hest og kjøredoning med fører. Føreren måtte med som vant hestemann og kjører, og fordi dyr og utstyr måtte tilbake til eieren.

 

Hvem ble skysset?

Fra siste halvdel av 1600-tallet og gjennom 1700-tallet utstedte kongen skysspass til de som hadde rett til fri skyss.

 

Folk som ikke hadde egen hest, tok beina fatt når de skulle langt av gårde. Omkring 1800 utgjorde dette cirka halvparten av befolkningen. De som hadde råd til å benytte seg av skyssvesenet, var folk fra adel, borgerskap, presteskap og embetsverk.

 

Turistene, som det ble stadig flere av fra slutten av 1700-tallet, representerte en gruppe som i stor grad benyttet seg av skyssvesenet. De fleste av dem hadde råd til å betale for slike tjenester

 

Skyssplikten oppheves

Skysstellet kom inn i fastere former etter 1816. Skyssplikten ble opphevet og det ble opprettet offentlig regulerte skysstasjoner med økonomisk tilskudd fra stat og kommune. Takstene ble faste, virksomheten skulle dokumenteres i skyssdagbøker, og det var offentlig kontroll med dagbøker, hester og utstyr.

 

Avtok rundt 1900

Fra slutten av 1800-tallet avtok skyssvirksomheten. Jernbanen og bilen overtok for hester som framkomstmiddel. Fra 1893 ble det i lovs form opp til kommunene å opprettholde eller legge ned skysstasjonene. I 1951 kom lov om avvikling av den offentlige skyssordningen.

Litteratur

https: 
//www.vegvesen.no/_attachment/273376/binary/483117

Har du tilføyelser, korrigeringer, bilder eller andre kommentarer:
send gjerne en melding til redaksjonen.
Bilder
 
Relaterte artikler
Naustvoldbakken 3 (Statsgården)
Mer om ...
Næringsvirksomhet
Offentlig forvaltning
Av interesse ...
Sannan [bydel]
Sneppen (bydel)
Wimpelmannsgården
Rutebilstasjonen
Sunnan—Grong-banen
Foosnæs, Henrik
Naustvoldbakken 3 (Statsgården)
Steinkjer jernbanestasjon
...et oppslagsverk om Steinkjer
- på nett!

Redaksjonen - Tips en venn - Utskrift - Kontakt oss - - Følg Steinkjerleksikonet på Twitter - RSS feed
Creative Commons License
Steinkjerleksikonet er lisensiert under en Creative Commons Navngivelse 3.0 Norge Lisens
Annonser
Annonser på Steinkjerleksikonet
Ta kontakt

Abonner på Steinkjer-Avisa

Steinkjernytt i postkassen hver fredag.
www.steinkjer-avisa.no

Steinkjerarkivet

Steinkjerbilder fra historielagene i Steinkjer
www.steinkjerarkivet.no/

Egge museum

Aktiviteter og opplevelser hele året.
www.eggemuseum.no

Steinkjer bibliotek

Mye mer enn bøker!
http://steinkjer.folkebibl.no/

Kjøp Steinkjer-litteratur på nett

Foreningen gamle Steinkjer har nettbutikk med Steinkjerhistorie.
www.gamlesteinkjer.net

Steinkjerleksikonet på Facebook

Diskuter Steinkjer- leksikonet på Facebook
www.steinkjerleksikonet.no

Steinkjerleksikonet tvitrer

Følg Steinkjer- leksikonet på Twitter
www.steinkjerleksikonet.no
Annonsere?
Ta kontakt