Mutter til besvær
2008-11-07
Mine bilhjul er festet med 16 muttere. Det er nok at ei av dem ikke vil samarbeide …
Så kom kuldegradene og snøen. Et av årets to hjulskifter står for døra. Som vanlig hadde jeg ventet til siste liten: jeg trenger jo ikke bilen – vinterhjulene kan vente. Men onsdag ettermiddag måtte jeg til pers. Biltur på fredag.
Utstyrt til tennene med verktøy og den slags, gikk jeg i gang. Her skulle verken gjenstridige silikonringer, hardtsittende skruer eller annet uforutsett tullball bli noen hinder.
Det første hjulet gikk utmerket. På det andre hjulet satt mutterne så fast at jeg måtte til naboen å låne meg en rørstubb som skrunøkkelforlenger for å bli sterk nok. Restene gikk egentlig helt fint, til siste mutter skulle løsnes. Da gikk skrunøkkelen rundt - og mutteren ble mer rund enn kantete. For ikke å gjøre skaden verre enn den var, skrudde jeg fast hjulet igjen og bestemte meg for å oppsøke fagfolk dagen etter.
Egentlig veldig ergerlig for en tidligere smører og dekkskifter å måtte melde pass på dekkskifting. Etter et ufortjent og unødvendig grettent og usaklig svar på et spørsmål fra hun jeg deler hus med, beit jeg i meg irritasjonene - over meg selv - og konstaterte at deler av kommende arbeidsdag vil bli ødelagt av hjulskiftet.
Håpefullt stormet jeg neste morgen inn på den nærmeste bensinstasjonen og meldte mitt ærende. «Nei sørvismannen er på kurs i dag, så vi har ingen i hallen» var svaret. Dumt! Å ha arbeidsstokken bort når det er kø utenfor butikken er dårlig butikk.
Jeg ringer til merkeverkstedet i stedet.
- Kan jeg komme med en gang da?
- Ja
Jeg overså antydningen til hevede øyenbryn over kontorrotta som ikke klare å skifte hjul en gang, da jeg meldte min ankomst. Med rett utstyr var mutteren den enkleste sak. Jeg fikk et klapp på skuldra og en liten verbal kilevink om at man må ha utstyret i orden ja!
Da hjulet skulle monteres viste det seg at fartsretningen var feil. Hypotesen til mekanikeren var at her hadde amatøren montert hjulene feil. Etter å ha kontrollert de andre hjulene var det meste rett. Langsomt siger det innpå meg. I fjor vinter punkterte jeg på et av hjulene og nytt dekk ble skiftet og montert av fagfolk. Og husker jeg ikke feil var det hos de samme fagfolka som jeg er hos nå …
Lufta ble kontrollert og alle hjulboltene ettertrukket. Au, au, tenkte jeg, da jeg så mekanikeren tok et par ekstra kraftige rykk for å dra til mutterne. Der får jeg problemer til våren. For ikke å snakke om hvis jeg punkterer og står i en grøftekant med hobbyutstyr i snøstorm og skal sette på reservehjulet.
Inntil videre er et av hjulene min litt retningsvilt, men det har vintermønster og pigger – og sitter godt fast.
En håndfull hundrekroner kostet galeien. Men det var fortatt mye igjen av arbeidsdagen da jobben var gjort.
Leserkommentarer
Ny leserkommentar
Steinkjerleksikonet.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg som strider i mot våre kommentarregler.
Regler for leserkommentarer på Steinkjerleksikonet.no:
- Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
- Rasistiske, usømmelige og diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
- Skriver kort.
- Steinkjerleksikonet.no har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
- Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt.
- Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
- Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.
Innlegg blir slettet hvis de bryter med våre regler.