|
|
ST. OLAF: Rutebåt på Snåsavatnet. (Foto: Snåsa historielag/Jens Bjarne Mohrsen)
MS St.Olaf
Rutegående motorbåt på Snåsavatnet i 17 år. Sannsynligvis en av de førte rutegående motorfartøyer i Norge.
Motorbåt. Gikk i rute på Snåsavatnet i perioden 1904 til 1921. Kontrahert av Stod Motorbaatsamlag.
Bygd i Stod Bygd i tre i 1904 av AS Stod treforedlingsindustri. 20 bruttotonn. 51 fot lang, 10,1 fot bred og 3,9 fot dyp. Sertifisert for 30 passasjerer. Forlenget 20 fot i 1908 og sertifisert for 90 passasjerer.
Sannsynligvis en av de første rutegående motorfartøyer i Norge.
Konkurrent Båten var bygd spesielt for å seile over det grunne partiet mellom Klinga (Stod) og Haugan (Kvam). Et grep for å bli bedre enn «Bonden», som hadde problemer ved lav vannstand.
Sannsynligvis ble «St.Olaf» bygget for å korrespondere med jernbanene som kom til Sunnan i 1905. «Bonden» og «St.Olav» samarbeidet om ruter og anløpssteder.
Eid av Lorch Falch I 1917 ble «St.Olaf» kjøpt av Emil Lorch Falch, Steinkjer.
Opphør i 1921 Virksomheten opphørte i 1921.
«St.Olav» ble dratt på land i vika ved jernbanebrua på Sunnan. Der lå den og forfalt til den etter hvert ble fjernet. Denne bukta kalles i dag Sankt Olaf.
Kilder
Engvik, O.T. (1978).:
Innsjødampen. Rutebåter på Trøndelags innsjøer 1871–1978.
- Relaterte bilder
- Relaterte artikler
Har du tilføyelser, korrigeringer, bilder eller andre kommentarer: send gjerne en melding til redaksjonen.
|
|
Bilder |
|
|