Midjobrua, bru nummer tre over Ogna ved Midjo gård, ble tatt i bruk i desember 1960.
Den 105 meter lange og 9,8 meter brede brua på fylkesveg 762 har fire spenn på henholdsvis 13,25–28–34–28 meter.
Midjobrua anno 1960
Dagens bru ble konstruert av Vegdirektoratets bruavdeling og bygd av Statens vegvesen i Nord-Trøndelag i 1959–60. Det er ei stålbjelkebru med brudekke av armert betong, fundert på pæler. I 1983 ble brua utvidet med gang- og sykkelbane på nedstrøms side.
Åpningen fant sted 17. desember 1960, der konstituert fylkesmann Carl Skaar sto for den formelle seremonien, sammen med ordfører Johan Mathisen (Ogndal kommune), vegsjef Skagseth og overingeniør Bjørnstad.
Den første brua (1870)
Den første Midjobrua ble åpnet 7. november 1870. Dette var ei trebru med tak og vegger som framsto nærmest som en tunnel. Ola Sneve og Jeremias Asp fra Egge bygde brua, og byggetiden var cirka 1,5 år.
Indherredsposten beskrev brua som en Wiebekingsk Plankebue-Hengebro, der konstruksjonen besto av lange plankebuer, sammenføyd med jernskruer for å gi stabilitet. Initiativtaker til denne brua var Abelona Gram, som eide Midjo gård.
Jernfagverksbrua (1901)
Den andre Midjobrua ble bygd våren 1901 og var ei jernfagverkbru i to spenn à 31 meter. Kjørebanen var kun 2,55 meter bred og dimensjonert for et akseltrykk på 3 tonn. Byggekostnadene beløp seg til 19 000 kroner. Den 22. oktober 1902 ble brua formelt åpnet av fylkesmannen og overlevert til Ogndal kommune for framtidig vedlikehold. På folkemunne ble den omtalt som «Ogndalens lengste og smaleste tekniske vidunder».
|