Steinkjerleksikonet

Steinkjerleksikonet

...et oppslagsverk om Steinkjer - på nett!

Grensemerke Åbofjellet Norge-Sverige
Grensemerke Åbofjellet Norge-Sverige: Grensemerke på Jamlandsvegen, som ble bygd på 1860-tallet og tatt i bruk i 1863. (Foto: Morten Stene [19. september 2020])

Jamtlandsvegen

Vegen fra Innherred til Sverige opp gjennom Inndalen i Verdal. Jamtlandsvegen var en viktig handelsveg fra midten på 1800-tallet.

Veg, fylkesveg 72, mellomriksveg [Jämtlandsvegen, Jemtlandsvegen]. Vegen går fra E6 ved Vinne i Verdal til riksgrensen ved Styggdalen og Åbofjellet. Bygd på 1860-tallet mellom Levanger og innsjøen Anjan i Sverige.

 

Handelsveg

Veien var viktig for handelen mellom Sverige og Norge, og spesielt svenskene var pådrivere for å få etablert veger mellom Jämtland og Innherred. For svenskene var det viktig å få varene sine til Trondheimsfjorden og ut i verden.

 

Gefreiter Nachreiner-brua

På vegstrekning er også St. Olav bru. I 1942 arvet Jamtlandsvegen Gefreiter Nachreiner-brua, den midlertidige krigsbrua over Steinkjerelva, og brukte den til 1953.

 

Karl Johans veg

Utover 1800-tallet ble vegen ned Verdalen den dominerende for handelstransport og i august 1935 ble Karl Johans veg åpnet som en helårs kjøreveg (for vogner på sommers tid). Karl Johans veg går fra Skalstugan (Skalstufjellet), gjennom Merraskaret til Ådalsvollen og Sul. Før det gikk trafikken mellom Jämtland og Trøndelag på ulike leder/veger avhengig av årstider, formål og utstyr.

 

Jamtlandsvegen

På 1850-tallet vedtok Stortinget å bygge Jämtlandsvegen, delvis som en utbedring av Karl Johans veg fram til Ådalsvollen, og ny veg fra Ådalsvollen til Sandvika og over Åbofjellet til Melen og Anajansjøen på svensk side.

 

Vegen ble offisielt åpent i 1865. Men strekningen fra Ådalsvollen til Sverige, ble åpent i 1863. [På grensemerket på Åbofjellet står årstallet 1862, noe man mener skyldes en vel optimistisk prognose for ferdigstillelse da skiltet ble laget.]

 

Sandvika– Skalstufjellet

Karl Johans veg var fortsatt ibruk fram til 1917, så Ådalsvollen ble et sentralt veiskille. I 1917 ble vegen fra Sandvika og over Skalstufjellet bygd, og med det ble Karl Johans veg faset ut.

 

Jämtlandsvegen er oppgradert flere ganger. I 1980 ble ny St. Olav bru tatt i bruk og først på 1900-tallet (1990–1994) fikk vegen nåtidige standard.

 

Turveg

Karl Johans veg er i dag vedlikeholdt som et «reiselivsanlegg» med flere steinhvelvbruer og storslått natur, og er mye brukt av vandrere, turgåere og sykelister. Langs Jamtlandsvegen er det mange bautaer og minnesmerker som vitner om fordums hendelser: ferdsel, ulykker, kriger og kongebesøk. Vegstrekningen er 17,5 km lang, og er en del av Statens vegvesens nasjonale verneplan.

Litteratur

Haugan, E. (2012): 
Vegleier mellom Jämtland og Trøndelag gjennom tidene. Nord-Trøndelag historielags årbok 2012.
Veimo, Guddingsmo, Holmlimo og Inndal (2015): 
Jamtlandsvegen 150 år. Verdal historielags skrifter 45. Verdal

Har du tilføyelser, korrigeringer, bilder eller andre kommentarer:
send gjerne en melding til redaksjonen.
Steinkjer leksikon logo
27.10.21
S
teinkjer
leksikonet
...et oppslagsverk om Steinkjer - på nett!
Oppslagsord

A B C D E F
G H I J K L
M N O P Q R
S T U V W X
Y Z Æ Ø Å ?
Søk
(i hele nettstedet)
 
 
Blogg Siste blogger
En statsråd av de sjeldne
Den første byutvidelsen i 1900
Skilderhuset en kulturhistorisk markør
Flere...
 
Antall artikler:
3237
Antall bilder:
4417

 
 
Grensemerke Åbofjellet Norge-Sverige
Grensemerke Åbofjellet Norge-Sverige: Grensemerke på Jamlandsvegen, som ble bygd på 1860-tallet og tatt i bruk i 1863. (Foto: Morten Stene [19. september 2020])

Jamtlandsvegen

Vegen fra Innherred til Sverige opp gjennom Inndalen i Verdal. Jamtlandsvegen var en viktig handelsveg fra midten på 1800-tallet.

Veg, fylkesveg 72, mellomriksveg [Jämtlandsvegen, Jemtlandsvegen]. Vegen går fra E6 ved Vinne i Verdal til riksgrensen ved Styggdalen og Åbofjellet. Bygd på 1860-tallet mellom Levanger og innsjøen Anjan i Sverige.

 

Handelsveg

Veien var viktig for handelen mellom Sverige og Norge, og spesielt svenskene var pådrivere for å få etablert veger mellom Jämtland og Innherred. For svenskene var det viktig å få varene sine til Trondheimsfjorden og ut i verden.

 

Gefreiter Nachreiner-brua

På vegstrekning er også St. Olav bru. I 1942 arvet Jamtlandsvegen Gefreiter Nachreiner-brua, den midlertidige krigsbrua over Steinkjerelva, og brukte den til 1953.

 

Karl Johans veg

Utover 1800-tallet ble vegen ned Verdalen den dominerende for handelstransport og i august 1935 ble Karl Johans veg åpnet som en helårs kjøreveg (for vogner på sommers tid). Karl Johans veg går fra Skalstugan (Skalstufjellet), gjennom Merraskaret til Ådalsvollen og Sul. Før det gikk trafikken mellom Jämtland og Trøndelag på ulike leder/veger avhengig av årstider, formål og utstyr.

 

Jamtlandsvegen

På 1850-tallet vedtok Stortinget å bygge Jämtlandsvegen, delvis som en utbedring av Karl Johans veg fram til Ådalsvollen, og ny veg fra Ådalsvollen til Sandvika og over Åbofjellet til Melen og Anajansjøen på svensk side.

 

Vegen ble offisielt åpent i 1865. Men strekningen fra Ådalsvollen til Sverige, ble åpent i 1863. [På grensemerket på Åbofjellet står årstallet 1862, noe man mener skyldes en vel optimistisk prognose for ferdigstillelse da skiltet ble laget.]

 

Sandvika– Skalstufjellet

Karl Johans veg var fortsatt ibruk fram til 1917, så Ådalsvollen ble et sentralt veiskille. I 1917 ble vegen fra Sandvika og over Skalstufjellet bygd, og med det ble Karl Johans veg faset ut.

 

Jämtlandsvegen er oppgradert flere ganger. I 1980 ble ny St. Olav bru tatt i bruk og først på 1900-tallet (1990–1994) fikk vegen nåtidige standard.

 

Turveg

Karl Johans veg er i dag vedlikeholdt som et «reiselivsanlegg» med flere steinhvelvbruer og storslått natur, og er mye brukt av vandrere, turgåere og sykelister. Langs Jamtlandsvegen er det mange bautaer og minnesmerker som vitner om fordums hendelser: ferdsel, ulykker, kriger og kongebesøk. Vegstrekningen er 17,5 km lang, og er en del av Statens vegvesens nasjonale verneplan.

Litteratur

Haugan, E. (2012): 
Vegleier mellom Jämtland og Trøndelag gjennom tidene. Nord-Trøndelag historielags årbok 2012.
Veimo, Guddingsmo, Holmlimo og Inndal (2015): 
Jamtlandsvegen 150 år. Verdal historielags skrifter 45. Verdal

Har du tilføyelser, korrigeringer, bilder eller andre kommentarer:
send gjerne en melding til redaksjonen.
Bilder
Gefreiter Nachreiner-brua som St. Olavs bru
Relaterte artikler
Gefreiter Nachreiner-Brücke
Midlertidige steinkjerbruer under andre verdenskrig
Sandvika fjellstue
Mer om ...
Gate-/vegnavn
Av interesse ...
Steinkjerelva
Steinkjer gravplass [Steinkjer kirkegård]
Fisketorget
Gælnversnatta [orkan i 1837]
Nord-Trøndelag distriktskontor, Statens vegvesen [Statens vegkontor i Nord-Trøndelag]
E. & A. Grindberg [firma]
Gefreiter Nachreiner-Brücke
Kjerrakaill'n
Steinkjerlaksmonument
Telefonkiosken på Torget [ved Samfunnshuset]
...et oppslagsverk om Steinkjer
- på nett!

Redaksjonen - Tips en venn - Utskrift - Kontakt oss - - Følg Steinkjerleksikonet på Twitter - RSS feed
Creative Commons License
Steinkjerleksikonet er lisensiert under en Creative Commons Navngivelse 3.0 Norge Lisens
Annonser
Annonser på Steinkjerleksikonet
Ta kontakt

Steinkjerleksikonets podkastkanal

Korte lydbilder – alltid tilgjengelig - på YouTube.
www.youtube.com/

Abonner på Steinkjer-Avisa

Steinkjernytt i postkassen hver fredag.
www.steinkjer-avisa.no

Steinkjerarkivet

Steinkjerbilder fra historielagene i Steinkjer
www.steinkjerarkivet.no/

Egge museum

Aktiviteter og opplevelser hele året.
www.eggemuseum.no

Steinkjer bibliotek

Mye mer enn bøker!
http://steinkjer.folkebibl.no/

Kjøp Steinkjer-litteratur på nett

Foreningen gamle Steinkjer har nettbutikk med Steinkjerhistorie.
www.gamlesteinkjer.net

Steinkjerleksikonet på Facebook

Diskuter Steinkjer- leksikonet på Facebook
www.steinkjerleksikonet.no

Steinkjerleksikonet tvitrer

Følg Steinkjer- leksikonet på Twitter
www.steinkjerleksikonet.no
Annonsere?
Ta kontakt