Sykkelbøller og King of the Road
2008-08-29
Denne bloggen er i sin helhet viet intelligensiaen i Norges Lastebileierforbund, som endelig tør å ta bladet fra munnen og si hva de EGENTLIG mener: Syklistene må vekk fra vegene!
FARLIGE FOLK: Norges Lastebileierforbund vil gjerne at dette skal bli framtidas sykkelsport, trygt parkert på rulla langt unna Lastebileierforbundets veger. Syklister er verdens farligste trafikkanter, med sine skumle racersykler, høg hastighet og provoserende trasevalg...
Ifølge Lastebileierforbundets uttalelser i
Trønder-Avisa tirsdag denne uka er syklister farlige i trafikken fordi man har observert at
”de ofte holder høg fart og det kommer biler imot”. Ja, det er jo gjerne slik i trafikken. Jeg trodde faktisk at det var derfor vi hadde trafikkregler.
En syklende kompis av meg ble en gang regelrett meiet av vegen av en trailer på E6. Fyren er en ivrig syklist som rett som det er pådrar seg skrubbsår etter ublide møter med asfalt og liknende. Men denne gangen var sykkeluhellet langt mer alvorlig. Det ble rett og slett ikke plass til ham og den tynne karbonflisa av en sykkel mellom lastebilen og autovernet. Kun hans egen snarrådighet og en utrolig flaks gjorde at det gikk såpass bra, sjøl om han måtte en tur på sykehuset. Men selvsagt er det HAN som er skurken, eller hva, Lastebileierforbundet? En trafikant på 20 tonn og 2,5 meters bredde møter en annen trafikant på cirka 80 kilo som opptar snaue 50 cm vegbredde, og klistrer sistnevnte til autovernet. Syklistens feil, så klart! Når ble egentlig trafikkreglene erstattet med loven om størst matchvekt og den sterkestes rett?
Jeg gikk på trafikkskole en gang for lenge siden, da jeg skulle ta lappen. Der lærte jeg om ansvar i trafikken, om å ikke kjøre fortere enn at en har god oversikt og om myke trafikkanters plass på vegene. Lastebileierforbundet kan umulig forholde seg til de samme trafikkreglene som jeg lærte når de sier at
”Folk må skjønne at de er utsatte når de beveger seg ved siden av tungbiler. Det er nemlig ikke alltid så lett å se folk der” (Trønder-Avisa 26. august). For de som kjører tungbil er det tydeligvis helt greit å bare kjøre på uten at de ser hele trafikkbildet. Skjer det ulykker er det på grunn av de hersens SMÅ trafikkantene, det er deres egen feil at de ikke blir sett.
Problemet er bare at de fleste blir små i forhold til Lastebileierforbundets medlemmer. Når syklistene er fjernet fra vegene, kommer nok turen til mopedister, motorsyklister og eldre mennesker i Ford Fiesta. Vekk med dem, og lenge leve King of the Road... At såkalte transportsyklister som holder 50-60 km/t kan være farlige for unger og bestemødre med gåstol som ferdes på gangveger og fortau er selvfølgelig ikke Lastebileierforbundets problem. Får da være måte på å kreve ansvarlighet!
I avisa leser jeg også at Lastebileierforbundet vil gi ut en informasjonsfilm som skal holde syklistene unna vegene. De har tenkt å spørre Høgskolen i Nord-Trøndelag (HiNT) om hjelp til dette. Det synes jeg absolutt de skal gjøre. Trafikklærerutdanninga til HiNT i Stjørdal legger stor vekt på dette med ansvar, refleksjon, modne holdninger i trafikken og trafikksikkerhet. De blir nok jublende glad over å få være med på å lage en film som erstatter dagens trafikkregler med jungelens lov på norske veger!
Leserkommentarer
Ny leserkommentar
Steinkjerleksikonet.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg som strider i mot våre kommentarregler.
Regler for leserkommentarer på Steinkjerleksikonet.no:
- Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
- Rasistiske, usømmelige og diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
- Skriver kort.
- Steinkjerleksikonet.no har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
- Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt.
- Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
- Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.
Innlegg blir slettet hvis de bryter med våre regler.