Steinkjerleksikonet

Steinkjerleksikonet

...et oppslagsverk om Steinkjer - på nett!

Blogg

Hvordan så kongevegbrua over Figgja ut?

2013-06-02
Nordvestre «brukar»: Den gamle Figgja-brua kom inn fra høyre i dette bildet og vegen svingte nitti grader nord mot Steinkjer.
Like sør for Steinkjer ligger et kulturminne vi vet lite om: ei gammel kongevegbru.

I forbindelse med et forsøk på å rekonstruere kongevegene sør for Steinkjer nylig ble jeg plutselig klar over hvor lite vi vet om den gamle kongevegbrua over Figgja.

Riktig nok står det et godt bevart brukar på sørvestsiden − Lø-siden – av elva. Men på nordøstsiden er det ingen merker etter noe brukar, bare at brua må ha hatt landkjenning på ei hylle i fjellet, som ligger ganske høgt i forhold til brukaret på vestsiden. Samtidig ser det ut til at vegen har gjort en nitti graders sving mot Steinkjer rett etter brua. Her er det synlige spor etter vegen.

Ingen jeg vet om har sett noen detaljert beskrivelse av brua. Sannsynligvis var den bygd i tre, men samtidig er den også benevnt Tranavaldets stenbro i en del sammenhenger. Lars Hess Bing skriver i 1796 at det var ei nybygd og stor bru.

Den tyske geologen Leopold von Buch (1774−1853), som reiste gjennom hele Norge i 1806−1807, har også kommentert Figgjabrua. Han passerte Steinkjer den 22. mai 1807.

Buchs beskrivelser i boka Reise durch Norwegen und Lappland fra 1810 er en av de første dokumentasjonene av at det var mulig å reise med firehjulsvogn til Steinkjer. Det er interessant fra et kongevegsynspunkt, for kongevegen var jo nettopp veger som ble rustet opp til kjøreveg (i forhold rideveg). Skjønt det var visst på grensen at vegen var kjørbar. Buch skriver i sine reiseskildringer at vegen fra Verdal til Steinkjer var så smal enkelte steder at det bare var så vidt de kom fram, og spesielt vanskelig ble det da de skulle passere Figgjaelva. Når man ser svingen på nordvestsiden av brua kan man skjønne at det var krevede å komme fram med en stor kjøredoning.

Et annet fenomen som også gjorde det vanskelig å komme fram var telen – eller telegrøten som han kaller det. For Buch var det et nytt naturfenomen, og han beskriver til dels dramatiske forseringer av telehivene.

Buch ble for øvrig frarådet å fortsette lengre nordover med firehjulsvogn, så firehjulingen ble forlatt i Steinkjer. Det vil si det var en steinkjerbygg som skulle frakte den tilbake til Trondheim. Firehjulsvogan var en gedigen raritet innover Innherred og vakte oppsikt alle steder den kom. Og steinkjerbyggen trodde knapt sine egne øyne til tross for gjentagende inspeksjoner. Så spektakulært var vogna at han ikke våget å sitt i den mens han kjørte til Trondheim. Han satt i den to ganger sier Buch: Før han startet og da han kom fram til Trondheim.

Men tilbake til brua: Er det noen som har mer detaljerte beskrivelser av den – så hadde det vært interessant å fått tatt del i dem.



Leserkommentarer

Ny leserkommentar


Steinkjerleksikonet.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg som strider i mot våre kommentarregler.

Regler for leserkommentarer på Steinkjerleksikonet.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  • Rasistiske, usømmelige og diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  • Skriver kort.
  • Steinkjerleksikonet.no har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.

Innlegg blir slettet hvis de bryter med våre regler.

Steinkjer leksikon logo
20.04.24
S
teinkjer
leksikonet
...et oppslagsverk om Steinkjer - på nett!
Oppslagsord

A B C D E F
G H I J K L
M N O P Q R
S T U V W X
Y Z Æ Ø Å ?
Søk
(i hele nettstedet)
 
 
Antall artikler:
3513
Antall bilder:
5334

 
 
Blogg

Hvordan så kongevegbrua over Figgja ut?

2013-06-02
Nordvestre «brukar»: Den gamle Figgja-brua kom inn fra høyre i dette bildet og vegen svingte nitti grader nord mot Steinkjer.
Like sør for Steinkjer ligger et kulturminne vi vet lite om: ei gammel kongevegbru.

I forbindelse med et forsøk på å rekonstruere kongevegene sør for Steinkjer nylig ble jeg plutselig klar over hvor lite vi vet om den gamle kongevegbrua over Figgja.

Riktig nok står det et godt bevart brukar på sørvestsiden − Lø-siden – av elva. Men på nordøstsiden er det ingen merker etter noe brukar, bare at brua må ha hatt landkjenning på ei hylle i fjellet, som ligger ganske høgt i forhold til brukaret på vestsiden. Samtidig ser det ut til at vegen har gjort en nitti graders sving mot Steinkjer rett etter brua. Her er det synlige spor etter vegen.

Ingen jeg vet om har sett noen detaljert beskrivelse av brua. Sannsynligvis var den bygd i tre, men samtidig er den også benevnt Tranavaldets stenbro i en del sammenhenger. Lars Hess Bing skriver i 1796 at det var ei nybygd og stor bru.

Den tyske geologen Leopold von Buch (1774−1853), som reiste gjennom hele Norge i 1806−1807, har også kommentert Figgjabrua. Han passerte Steinkjer den 22. mai 1807.

Buchs beskrivelser i boka Reise durch Norwegen und Lappland fra 1810 er en av de første dokumentasjonene av at det var mulig å reise med firehjulsvogn til Steinkjer. Det er interessant fra et kongevegsynspunkt, for kongevegen var jo nettopp veger som ble rustet opp til kjøreveg (i forhold rideveg). Skjønt det var visst på grensen at vegen var kjørbar. Buch skriver i sine reiseskildringer at vegen fra Verdal til Steinkjer var så smal enkelte steder at det bare var så vidt de kom fram, og spesielt vanskelig ble det da de skulle passere Figgjaelva. Når man ser svingen på nordvestsiden av brua kan man skjønne at det var krevede å komme fram med en stor kjøredoning.

Et annet fenomen som også gjorde det vanskelig å komme fram var telen – eller telegrøten som han kaller det. For Buch var det et nytt naturfenomen, og han beskriver til dels dramatiske forseringer av telehivene.

Buch ble for øvrig frarådet å fortsette lengre nordover med firehjulsvogn, så firehjulingen ble forlatt i Steinkjer. Det vil si det var en steinkjerbygg som skulle frakte den tilbake til Trondheim. Firehjulsvogan var en gedigen raritet innover Innherred og vakte oppsikt alle steder den kom. Og steinkjerbyggen trodde knapt sine egne øyne til tross for gjentagende inspeksjoner. Så spektakulært var vogna at han ikke våget å sitt i den mens han kjørte til Trondheim. Han satt i den to ganger sier Buch: Før han startet og da han kom fram til Trondheim.

Men tilbake til brua: Er det noen som har mer detaljerte beskrivelser av den – så hadde det vært interessant å fått tatt del i dem.



Leserkommentarer

Ny leserkommentar


Steinkjerleksikonet.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg som strider i mot våre kommentarregler.

Regler for leserkommentarer på Steinkjerleksikonet.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  • Rasistiske, usømmelige og diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  • Skriver kort.
  • Steinkjerleksikonet.no har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.

Innlegg blir slettet hvis de bryter med våre regler.

Mest lest
Kjerkol, Ingvild
Prost
Offisielle flaggdager
Verrans kommunevåpen
Barnas Hus
Kjerkol, Ole Meier
Tidstavle - forhistorisk- og historisk tid
Krigshandlingene i Steinkjer (april 1940) under den andre verdenskrig
Sist oppdatert
Sande, Per
Johansen, Knut J.
DH Eiendom AS
Byahalla natureservat
Langlie, Arthur Bernhard
Jernbaneundergang - Byafossen
Barnas Hus
Frøseth, Carl Monrad
Aktuelt
Bystranda (11.04.24)
Frøset hytteområde (02.04.24)
God påske! (27.03.24)
Årsmøte i Foreningen gamle Steinkjer (20.03.24)
Lølandet (10.03.24)
Flere...
...et oppslagsverk om Steinkjer
- på nett!

Redaksjonen - Tips en venn - Utskrift - Kontakt oss - - Følg Steinkjerleksikonet på Twitter - RSS feed
Creative Commons License
Steinkjerleksikonet er lisensiert under en Creative Commons Navngivelse 3.0 Norge Lisens
Annonser
Annonser på Steinkjerleksikonet
Ta kontakt

Steinkjerleksikonets podkastkanal

Korte lydbilder – alltid tilgjengelig - på YouTube.
www.youtube.com/

Steinkjerarkivet

Steinkjerbilder fra historielagene i Steinkjer
www.steinkjerarkivet.no/

Egge museum

Aktiviteter og opplevelser hele året.
www.eggemuseum.no

Steinkjer bibliotek

Mye mer enn bøker!
http://steinkjer.folkebibl.no/

Kjøp Steinkjer-litteratur på nett

Foreningen gamle Steinkjer har nettbutikk med Steinkjerhistorie.
www.gamlesteinkjer.net

Steinkjerleksikonet på Facebook

Diskuter Steinkjer- leksikonet på Facebook
www.steinkjerleksikonet.no
Annonsere?
Ta kontakt