«Gammelkontoret» var kontor- og administrasjonsbygning for Fosdalens Bergverk i Malm fra 1922 til 1953. Bygningen ble senere brukt som bolig for ansatte og ble kjøpt av Malm Røde Kors i 1996.
Administrasjonsbygning. Landsemvegen 1, Malm. Tidligere gruvekontor og bolig. Tilknyttet Fosdalens Bergverks-Aktieselskab, senere Fosdalens Bergverk AS.
Gruvekontor
Den 8. november 1922 vedtok styret i Fosdalens Bergverks-Aktieselskab å opprette et gruvekontor i Malm. I den forbindelse ble det oppført en kontorbygning hvor det også ble innredet bolig for en ingeniør.
Bygningen fungerte som verkets administrasjonsbygning fram til 1953, da den ble avløst av en ny og mer tidsmessig administrasjonsbygning.
Gruvekontoret hadde ansvar for flere administrative oppgaver ved bergverket, blant annet regnskap, statistikk og innkjøp. Kontoret rapporterte til selskapets hovedkontor.
Ordningen viser hvordan bergverket hadde lokal administrasjon i Malm, samtidig som virksomheten fortsatt var knyttet til selskapets overordnede ledelse.
Avløst i 1953
«Gammelkontoret» fungerte som administrasjonsbygning fram til 1953. Etter dette ble bygningen i mange år brukt som bolig for ansatte i bedriften.
Malm Røde Kors
Malm Røde Kors kjøpte administrasjnsbygget i 1996. Bygningen har siden vært knyttet til organisasjonens virksomhet i Malm.

| |||||||||||||||||||||||