Steinkjerleksikonet

Steinkjerleksikonet

...et oppslagsverk om Steinkjer - på nett!

Grong-Sunnanbanen - kart
Grong-Sunnanbanen - kart: Jernbane fra Sunnan til Grong, som en del av Nordlandsbanen, med stasjonene Sunnan, Stod, Valøy, Jørstad, Snåsa, Agle, Lurudal, Formofoss og Grong. (Foto: NSB [1934])

Sunnan—Grong-banen

83,1 kilometer jernbane og en del av Nordlandsbanen i Nord-Trøndelag. Bygd på 1920-tallet.

Jernbane fra Sunnan til Grong, som en del av Nordlandsbanen. [I enkelte sammenhenger også benevnt Sunnan—Grong—Namsos-banen]. 

 

Åpnet i etappene Sunnan—Snåsa (45,1 km) den 30. oktober 1926 og Snåsa—Grong (38 km) 30. november 1929. [Grong—Namsos (Namsosbanene) (186 km) åpnet 1. juli 1934].

 

Gikk opprinnelige gjennom fire kommuner (Egge, Stod, Snåsa og Grong) og hadde stoppestedene/stasjonene Sunnan, Stod, Valøy, Jørstad, Snåsa, Agle, Lurudal, Formofoss og Grong.

 

Anlegget

Hovedkontoret for bygging var i Steinkjer fra 1921, i 2. og tredje etasje av «det gamle Grand hotel» [Øvre Elvegate mnr. 9]. Anleggets overingeniør var Chr. H. Hoelfeldt Lund.

 

For overingeniøren ble det bygget villa i «Tranalia» [Tranabakkan] i Ogndal kommune. På Sunnan kjøpte anlegget den gamle meieribygningen og skysstasjonen og innredet dem til arbeiderboliger.

 

Anlegget var en stor operasjon: en lang byggeperiode (1917 til 1933), mye logistikk og mange i arbeid (i 1923 var det 1300 personer i arbeid på anlegget). Kostanden var 7,8 millioner kroner [1938].

 

Infrastruktur

I tillegg til selve banen ble det bygd åtte stasjonsbygninger etter standard tegninger, med uthus, godsrom og familieleiligheter i andre etasje. 24 stor og små bruer ble bygd (hvorav 11 som steinhvelv), 36 vokterboliger, 19 underganger og 5 overganger.

Kilder

NSB (1939). Sluttrapport for Sunnna-Grongbanene. Oslo

  • Relaterte bilder
  • Relaterte artikler
Har du tilføyelser, korrigeringer, bilder eller andre kommentarer:
send gjerne en melding til redaksjonen.
Steinkjer leksikon logo
19.03.24
S
teinkjer
leksikonet
...et oppslagsverk om Steinkjer - på nett!
Oppslagsord

A B C D E F
G H I J K L
M N O P Q R
S T U V W X
Y Z Æ Ø Å ?
Søk
(i hele nettstedet)
 
 
Antall artikler:
3504
Antall bilder:
5308

 
 
Grong-Sunnanbanen - kart
Grong-Sunnanbanen - kart: Jernbane fra Sunnan til Grong, som en del av Nordlandsbanen, med stasjonene Sunnan, Stod, Valøy, Jørstad, Snåsa, Agle, Lurudal, Formofoss og Grong. (Foto: NSB [1934])

Sunnan—Grong-banen

83,1 kilometer jernbane og en del av Nordlandsbanen i Nord-Trøndelag. Bygd på 1920-tallet.

Jernbane fra Sunnan til Grong, som en del av Nordlandsbanen. [I enkelte sammenhenger også benevnt Sunnan—Grong—Namsos-banen]. 

 

Åpnet i etappene Sunnan—Snåsa (45,1 km) den 30. oktober 1926 og Snåsa—Grong (38 km) 30. november 1929. [Grong—Namsos (Namsosbanene) (186 km) åpnet 1. juli 1934].

 

Gikk opprinnelige gjennom fire kommuner (Egge, Stod, Snåsa og Grong) og hadde stoppestedene/stasjonene Sunnan, Stod, Valøy, Jørstad, Snåsa, Agle, Lurudal, Formofoss og Grong.

 

Anlegget

Hovedkontoret for bygging var i Steinkjer fra 1921, i 2. og tredje etasje av «det gamle Grand hotel» [Øvre Elvegate mnr. 9]. Anleggets overingeniør var Chr. H. Hoelfeldt Lund.

 

For overingeniøren ble det bygget villa i «Tranalia» [Tranabakkan] i Ogndal kommune. På Sunnan kjøpte anlegget den gamle meieribygningen og skysstasjonen og innredet dem til arbeiderboliger.

 

Anlegget var en stor operasjon: en lang byggeperiode (1917 til 1933), mye logistikk og mange i arbeid (i 1923 var det 1300 personer i arbeid på anlegget). Kostanden var 7,8 millioner kroner [1938].

 

Infrastruktur

I tillegg til selve banen ble det bygd åtte stasjonsbygninger etter standard tegninger, med uthus, godsrom og familieleiligheter i andre etasje. 24 stor og små bruer ble bygd (hvorav 11 som steinhvelv), 36 vokterboliger, 19 underganger og 5 overganger.

Kilder

NSB (1939). Sluttrapport for Sunnna-Grongbanene. Oslo

  • Relaterte bilder
  • Relaterte artikler
Har du tilføyelser, korrigeringer, bilder eller andre kommentarer:
send gjerne en melding til redaksjonen.
Bilder
 
Relaterte artikler
Jernbaneundergang - Valøy
Nordlandsbanen
Steinhvelv på Valøy
Steinhvelvbru over jernbane - Valøy
Steinhvelvstikkrenne - Valøy
Steinkjer lokomotivstall
Stod jernbanestasjon
Sunnan jernbanebru
Valøy jernbanestasjon
Mer om ...
Jernbane
Av interesse ...
Mære jernbanestasjon
Byafossen jernbanestasjon
Sunnan jernbanestasjon
...et oppslagsverk om Steinkjer
- på nett!

Redaksjonen - Tips en venn - Utskrift - Kontakt oss - - Følg Steinkjerleksikonet på Twitter - RSS feed
Creative Commons License
Steinkjerleksikonet er lisensiert under en Creative Commons Navngivelse 3.0 Norge Lisens
Annonser
Annonser på Steinkjerleksikonet
Ta kontakt

Steinkjerleksikonets podkastkanal

Korte lydbilder – alltid tilgjengelig - på YouTube.
www.youtube.com/

Status oppkjørte skiløyper

Løypeinformasjon i Steinkjer. Zoom inn for detaljer.
www.skisporet.no

Steinkjerarkivet

Steinkjerbilder fra historielagene i Steinkjer
www.steinkjerarkivet.no/

Egge museum

Aktiviteter og opplevelser hele året.
www.eggemuseum.no

Steinkjer bibliotek

Mye mer enn bøker!
http://steinkjer.folkebibl.no/

Kjøp Steinkjer-litteratur på nett

Foreningen gamle Steinkjer har nettbutikk med Steinkjerhistorie.
www.gamlesteinkjer.net

Steinkjerleksikonet på Facebook

Diskuter Steinkjer- leksikonet på Facebook
www.steinkjerleksikonet.no
Annonsere?
Ta kontakt