Steinkjerleksikonet

Steinkjerleksikonet

...et oppslagsverk om Steinkjer - på nett!

Stikkrenne i steinhvelv - Valøy
Stikkrenne i steinhvelv: Førsteklasses håndverk. (Foto: Morten Stene [30. juni 2008])

Steinhvelvstikkrenne - Valøy

Flott steinhåndverk fra først på 1920-tallet.

Stikkrenne for bekk, steinhvelv, under jernbane på Sunnan–Grongbanen. Valøy, 28 kilometer nordøst for Steinkjer. Bygd i perioden 1921 til 1926. Vernet som er et meget fint eksempel fra steinhvelvepoken i norsk jernbanebygging. Synlig fra Valøyvegen.
 
Godt håndverk
Stikkrenna er bygget inn i terrenget ved at en steil fjellnabb er tatt i bruk som sidevange. Murarbeidet er flott utført og har høy håndverksmessig klasse.
 
Historisk bakgrunn
Sunnan–Grongbanen ble bygget i natursteinepoken i norsk jernbanebygging. Tilhogd naturstein fra lokale brudd ble brukt til forstøtningsmurer, landkar, store og små hvelvbruer, overgangsbruer, bekkekulverter, stikkrenner og i stasjonsbygninger. Arbeidet ble utført av håndverkere fra Dovre- og Raumabanen.
 

Litteratur

NSB (2007): 
Nasjonal verneplan for kulturminner i jernbanen
Steinkjer leksikon logo
21.05.19
S
teinkjer
leksikonet
...et oppslagsverk om Steinkjer - på nett!
Oppslagsord

A B C D E F
G H I J K L
M N O P Q R
S T U V W X
Y Z Æ Ø Å ?
Søk
(i hele nettstedet)
 
 
Blogg Siste blogger
Verran inn i Steinkjerleksikonet
Justerer utseende på Steinkjerleksikonet
Svartfredagen og cyber-mandag
Flere...
 
Antall artikler:
2887
Antall bilder:
3908

 
 
Stikkrenne i steinhvelv - Valøy
Stikkrenne i steinhvelv: Førsteklasses håndverk. (Foto: Morten Stene [30. juni 2008])

Steinhvelvstikkrenne - Valøy

Flott steinhåndverk fra først på 1920-tallet.

Stikkrenne for bekk, steinhvelv, under jernbane på Sunnan–Grongbanen. Valøy, 28 kilometer nordøst for Steinkjer. Bygd i perioden 1921 til 1926. Vernet som er et meget fint eksempel fra steinhvelvepoken i norsk jernbanebygging. Synlig fra Valøyvegen.
 
Godt håndverk
Stikkrenna er bygget inn i terrenget ved at en steil fjellnabb er tatt i bruk som sidevange. Murarbeidet er flott utført og har høy håndverksmessig klasse.
 
Historisk bakgrunn
Sunnan–Grongbanen ble bygget i natursteinepoken i norsk jernbanebygging. Tilhogd naturstein fra lokale brudd ble brukt til forstøtningsmurer, landkar, store og små hvelvbruer, overgangsbruer, bekkekulverter, stikkrenner og i stasjonsbygninger. Arbeidet ble utført av håndverkere fra Dovre- og Raumabanen.
 

Litteratur

NSB (2007): 
Nasjonal verneplan for kulturminner i jernbanen
Bilder
Stikkrenne i steinhvelv - Valøy
Stikkrenne i steinhvelv - Valøy
Relaterte artikler
Jernbaneundergang - Valøy
Steinhvelv på Valøy
Mer om ...
Jernbane
Stod
Av interesse ...
Valøy Samvirkelag
Veiebrua
Jernbaneundergang - Byafossen
Steinhvelvbru over jernbane - Valøy
Bøla bru
Steinhvelv på Valøy
Selesbekken
Jernbaneundergang - Valøy
Sunnan Samvirkelag
Lundelva
...et oppslagsverk om Steinkjer
- på nett!

Redaksjonen - Tips en venn - Utskrift - Kontakt oss - - Følg Steinkjerleksikonet på Twitter - RSS feed
Creative Commons License
Steinkjerleksikonet er lisensiert under en Creative Commons Navngivelse 3.0 Norge Lisens
Annonser
Annonser på Steinkjerleksikonet
Ta kontakt

Abonner på Steinkjer-Avisa

Steinkjernytt i postkassen hver fredag.
www.steinkjer-avisa.no

Egge museum

Aktiviteter og opplevelser hele året.
www.eggemuseum.no

Steinkjer bibliotek

Mye mer enn bøker!
http://steinkjer.folkebibl.no/

Kjøp Steinkjer-litteratur på nett

Foreningen gamle Steinkjer har nettbutikk med Steinkjerhistorie.
www.gamlesteinkjer.net

Steinkjerleksikonet på Facebook

Diskuter Steinkjer- leksikonet på Facebook
www.steinkjerleksikonet.no

Steinkjerleksikonet tvitrer

Følg Steinkjer- leksikonet på Twitter
www.steinkjerleksikonet.no
Annonsere?
Ta kontakt