|
 |
 Kongevegbrua over Figgja elv: Søndre brufundament etter den gamle Figgajbrua, og rester etter gammelvegen. (Foto: Morten Stene [6. mai 2000])
Gamle Figgja bru [Tranavaldets stenbro]
Hovedferselsbru over Figgja elv i perioden 1774 til 1883.
Den første brua som krysset Figgja elv lå ca en kilometer oppstrøms (øst) i forhold til dagens Figgja bru.
Søndre brufundament etter den gamle Figgjabrua, og rester etter gammelvegen, er fortsatt synlig.
Brua ble også kalt Tranavaldets stenbro.
Bygd i 1774 Brua ble sannsynligvis bygd i 1774 av Ole Fornæs. Først på 1790 tallet ble brua tatt av flommen, og ny bru ble bygget.
Rundt 1805 forsterkes brua for å tåle vogntrafikk.
Brua ble lagt ned i 1883 i forbindelse med omlegging av vegen til dagens E6-trase. Reisverket ble solgt til Hilmar Lønnum for 75 kroner.
Kongevegen Fram til 1883 gikk hovedvegen gjennom Innherred lengre øst enn dagens E6. Sørover fra Steinkjer krysset den Figgjaelva 900–1000 meter oppstrøms (øst) i forhold til dagens Figgjabru. Herfra gikk den forbi Oksur, Ålberg, Liabakken, om Hamrum til Gjermstad og Røskje.
«Den almindelige Kongevei falder over [Figga] Elven ved Gaardene Lød, hvor en stor Broe er opført, som for faae Aar siden af nye blev opbygd», skrev Bing i 1796.
Kilder
Bing, Lars Hess (1796):
Beskrivelse over kongeriget Norge især vedkommende Trondhjems stift 1796
Aarholdt, T (1984):
Bygdebok for Sparbu og Ogndal, Bind II
- Relaterte bilder
- Relaterte artikler
Har du tilføyelser, korrigeringer, bilder eller andre kommentarer: send gjerne en melding til redaksjonen.
|
 |
|