Hovedferselsbru over Figgja elv i perioden 1774 til 1883.
Den første brua som krysset Figgja elv lå ca en kilometer oppstrøms (øst) i forhold til dagens Figgja bru.
Brua ble også kalt Tranavaldets stenbro.
Søndre brufundament etter den gamle Figgjabrua, og rester etter gammelvegen, er fortsatt synlig. i 2020 ble det satt opp en gap huk på brufundamentet, i forbindelse med turstien Figgastien,
Bygd i 1774
Brua ble sannsynligvis bygd i 1774 av Ole Fornæs. Først på 1790 tallet ble brua tatt av flommen, og ny bru ble bygget.
Rundt 1805 forsterkes brua for å tåle vogntrafikk.
Brua ble lagt ned i 1883 i forbindelse med omlegging av vegen til dagens E6-trase. Reisverket ble solgt til Hilmar Lønnum for 75 kroner.
Kongevegen
Fram til 1883 gikk hovedvegen gjennom Innherred lengre øst enn dagens E6. Sørover fra Steinkjer krysset den Figgjaelva 900–1000 meter oppstrøms (øst) i forhold til dagens Figgjabru. Herfra gikk den forbi Oksur, Ålberg, Liabakken, om Hamrum til Gjermstad og Røskje.
«Den almindelige Kongevei falder over [Figga] Elven ved Gaardene Lød, hvor en stor Broe er opført, som for faae Aar siden af nye blev opbygd», skrev Bing i 1796.
|