Busselskap med røtter til Norges første postførende bilrute.
Busselskap. Fylkesbilene i Nord-Trøndelag var fylkeskommunal fra 1920 til 1998. Ble privatisert og skiftet navn til TrønderBilene as fra 1. januar 1998. Hovedkontor i Steinkjer fram til oktober 2003.
300 ansatte
TrønderBilene as driver kollektivtransport, godstransport og verksteddrift i begge Trøndelagsfylkene. Selskapet har 324 ansatte fordelt på 285 årsverk [2010].
Hovedkontoret for selskapet ligger i Levanger. Selskapet har 238 busser i begge trøndelagsfylkene og tre fullt utbygde verksteder i Steinkjer, Namsos og Åfjord samt serviceanlegg på Frosta, Levanger, Rissa og Kolvereid.
Etablert i 1920
Stiftet i 1920 som Fylkesbilene i Nord-Trøndelag, ved sammenslåing av flere små private busselskaper i fylket. På denne måten har selskapet røtter tilbake til Norges første postførende bilrute mellom Steinkjer og Rødhammer i regi av Stenkjær og Namsos Automobilselskap.
1. januar 1998 ble to-tredjedeler av aksjene i Fylkesbilene i Nord-Trøndelag solgt til Torghatten ASA, og selskapet skiftet navn til TrønderBilene as. 2. februar 2011 solgte Nord-Trøndelag fylkeskommune seg helt ut av selskapet.
Adminstrasjonen på Sørsia
De første kontorlokale hadde selskapet i Søndre gate mnr. 2, i nordvestre hjørnet mellom Søndre gate og Kongens gate (i dag Svein Jarls gate og Kongens gate) i daværende Grand hotells lokaler [1920−1922]. I 1922 flyttet Fylkesbilene til jernbanestasjonen. Her var de fram til 1938 da de flyttet inn i nytt administrasjonsbygg [og busstasjon] i Kirkegaten mnr. 421 - og etter 1951 Ogndalsvegen 1 [vis-á-vis jernbanen]. Anlegget i Ogndalsvegen 1 ble utvidet med et gods- og kontorbygg vegg i vegg sør for det eksisterende bygget i 1956 (tatt i bruk 17. desember 1956).
Den 27. oktober 1979 tok de i bruk nye lokaler i Strandvegen 21 a, sør for jernbanestasjonen. Dette var Norges første kombinerte buss- og jernbaneterminal.
Verksted på Nordsia
Fylkesbilene hadde verksted og garasjer i Tollbodgaten mnr. 253 - senere Skippergata - nedenfor jernbanelinja lang jernbanelinja mellom Skippergata og Bogavegen fra 1922 til 1969. Nytt verkstedanlegg ble tatt i bruk på Heggesenget 21. november 1969, tegnet av fylkesarkitektkontoret.
Ledere
Johs Eggen (1920−1922), Paul Ravlo (1922−1938), Nils Sellæg (1938−1964), Arne Næss (1964−1883), Alf Kroglund (1983−1999), Vidar Kjesbu.
|