Steinkjers første brannstasjon: garasje og vaktrom. I tillegg var Fenka arrestlokaler for politiet.
Brannstasjon, arrestlokale. Skippergata 9 (vis-à-vis Steinkjer brannstasjon). I dag brukes huset av Nord-Trøndelag motorhistorisk forening som blant annet har restaurert Steinkjers første brannbil.
Fenka er det eneste huset på Nordsia, sør for Kvennavikgata, som ikke ble ødelagt av bombene i 1940.
Garasje, vaktrom og arrest.
Det ble vedtatt å bygge brannstasjon i forbindelser med kjøp av brannbil. Tomta ble avsatt mellom «jernbanelinja og hus nr 207 i Tollbodgaten». Fenka ble tatt i bruk sommeren 1928.
Huset inneholdt garasje for brannbilen i første etasje og vaktrom (sentral for signalanlegget for brannmeldinger) i andre etasje.
Dessuten var det arrestlokaler for politiet i første etasje. Brukt i perioden 1951 til 1977.
Den første brannbil
I 1925 var vanntilførselen fra vannverket dårligere enn noen sinne. «Aldeles utilstrekkelig» var Norges Brannkasses dom. Vannledningen til Sørsia, som gikk under brua, var avstengt om vinteren.
Anbefalingene var at Steinkjer måtte anskaffe en kraftig motorsprøyte og automobil. Dette førte til at Steinkjer kommune i 1929 kjøpte brannbil, en åpen Mercedes Daimler-Benz.
|