Steinkjerleksikonet

Steinkjerleksikonet

...et oppslagsverk om Steinkjer - på nett!

Blogg

Energistasjoner

2022-12-05
Nyordet ‘energistasjon’ antyder endringer - og spennende muligheter.

Det skjer en «transformasjon» - omgjøring - av bensinstasjonene til energistasjoner for tiden. Bakgrunnen er selvsagt at el-bilene brer om seg i Norge. Drivkraft Norge beskriver fenomenet som stasjoner som tilbyr flere ulike former for drivstoff og energi.

Ingen revolusjon egentlig, mest en språklig nyskaping, og en bekreftelse av at det bygges el-ladestasjoner.

I Steinkjer fikk Figga service ladestasjoner i desember 2022, mens Circle K på Sannan har hatt lademuligheter lenge. Med en standardisering av betalingssystemene etter hvert, blir vel det å kjøpe lading en alminnelig greie.

Det er interessant å se at, og hvor, det popper opp ladestasjoner. De dukker opp i tilknytning til dagligvarebutikken, barnehagen i nabolaget, offentlige parkeringsplasser eller ved vegkroer og andre aktuelle stoppesteder der det er biltrafikk. Noe av dette er offentlige pålegg og normal offentlig service. Men det åpner seg også forretningsmuligheter.

Mantraet i elbil-verden er at du stopper ikke for å lade, men lader når du stopper. (Og de underliggende utfordringene er at det tar lengre tid å lade batteriet, enn å fylle tanken med bensin.) Det høres fornuft ut, og gir føringer for hvor slike stoppesteder bør lokaliseres: der hvor det er kombinasjonsmuligheter med andre aktiviteter.

Forretningsmulighetene i stoppestedlogikk er at energistasjon må utvikle stoppegrunner utover det å lade batteriet. En bensinstasjonsdriver uttalt nylig at dette har kundene ventet på, og at lademuligheter gir nye forretningsmuligheter. Det skal bli spennende å se hva som skje med energistasjonene når det gjelder tilbudene framover: blir de attraktive stoppesteder eller rene (hurtige) automatanlegg. Sannsynligvis begge deler avhengig av beliggenheten.

Når det er sagt, så har bensinstasjonene vært gjennom tilsvarende skifter før. På 1980-tallet overtok de rollen til de frittliggende kiosken rundt omkring. Da var konkurransefortrinnet og driveren åpningstider. I og for seg ble forretningsmodellen til bensinstasjonene utfordret også da bensinpumpene ble kortautomater og fylling kunne gjennomføres uten å måtte inn på stasjonen. Det var da kaffen ble «gratis».

ELle melle, deg fortelle … Hva peker markedet ut som løsningen?


Leserkommentarer

Ny leserkommentar


Steinkjerleksikonet.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg som strider i mot våre kommentarregler.

Regler for leserkommentarer på Steinkjerleksikonet.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  • Rasistiske, usømmelige og diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  • Skriver kort.
  • Steinkjerleksikonet.no har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.

Innlegg blir slettet hvis de bryter med våre regler.

Steinkjer leksikon logo
20.04.24
S
teinkjer
leksikonet
...et oppslagsverk om Steinkjer - på nett!
Oppslagsord

A B C D E F
G H I J K L
M N O P Q R
S T U V W X
Y Z Æ Ø Å ?
Søk
(i hele nettstedet)
 
 
Antall artikler:
3513
Antall bilder:
5334

 
 
Blogg

Energistasjoner

2022-12-05
Nyordet ‘energistasjon’ antyder endringer - og spennende muligheter.

Det skjer en «transformasjon» - omgjøring - av bensinstasjonene til energistasjoner for tiden. Bakgrunnen er selvsagt at el-bilene brer om seg i Norge. Drivkraft Norge beskriver fenomenet som stasjoner som tilbyr flere ulike former for drivstoff og energi.

Ingen revolusjon egentlig, mest en språklig nyskaping, og en bekreftelse av at det bygges el-ladestasjoner.

I Steinkjer fikk Figga service ladestasjoner i desember 2022, mens Circle K på Sannan har hatt lademuligheter lenge. Med en standardisering av betalingssystemene etter hvert, blir vel det å kjøpe lading en alminnelig greie.

Det er interessant å se at, og hvor, det popper opp ladestasjoner. De dukker opp i tilknytning til dagligvarebutikken, barnehagen i nabolaget, offentlige parkeringsplasser eller ved vegkroer og andre aktuelle stoppesteder der det er biltrafikk. Noe av dette er offentlige pålegg og normal offentlig service. Men det åpner seg også forretningsmuligheter.

Mantraet i elbil-verden er at du stopper ikke for å lade, men lader når du stopper. (Og de underliggende utfordringene er at det tar lengre tid å lade batteriet, enn å fylle tanken med bensin.) Det høres fornuft ut, og gir føringer for hvor slike stoppesteder bør lokaliseres: der hvor det er kombinasjonsmuligheter med andre aktiviteter.

Forretningsmulighetene i stoppestedlogikk er at energistasjon må utvikle stoppegrunner utover det å lade batteriet. En bensinstasjonsdriver uttalt nylig at dette har kundene ventet på, og at lademuligheter gir nye forretningsmuligheter. Det skal bli spennende å se hva som skje med energistasjonene når det gjelder tilbudene framover: blir de attraktive stoppesteder eller rene (hurtige) automatanlegg. Sannsynligvis begge deler avhengig av beliggenheten.

Når det er sagt, så har bensinstasjonene vært gjennom tilsvarende skifter før. På 1980-tallet overtok de rollen til de frittliggende kiosken rundt omkring. Da var konkurransefortrinnet og driveren åpningstider. I og for seg ble forretningsmodellen til bensinstasjonene utfordret også da bensinpumpene ble kortautomater og fylling kunne gjennomføres uten å måtte inn på stasjonen. Det var da kaffen ble «gratis».

ELle melle, deg fortelle … Hva peker markedet ut som løsningen?


Leserkommentarer

Ny leserkommentar


Steinkjerleksikonet.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg som strider i mot våre kommentarregler.

Regler for leserkommentarer på Steinkjerleksikonet.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  • Rasistiske, usømmelige og diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  • Skriver kort.
  • Steinkjerleksikonet.no har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.

Innlegg blir slettet hvis de bryter med våre regler.

Mest lest
Kjerkol, Ingvild
Prost
Offisielle flaggdager
Verrans kommunevåpen
Barnas Hus
Kjerkol, Ole Meier
Tidstavle - forhistorisk- og historisk tid
Krigshandlingene i Steinkjer (april 1940) under den andre verdenskrig
Sist oppdatert
Sande, Per
Johansen, Knut J.
DH Eiendom AS
Byahalla natureservat
Langlie, Arthur Bernhard
Jernbaneundergang - Byafossen
Barnas Hus
Frøseth, Carl Monrad
Aktuelt
Bystranda (11.04.24)
Frøset hytteområde (02.04.24)
God påske! (27.03.24)
Årsmøte i Foreningen gamle Steinkjer (20.03.24)
Lølandet (10.03.24)
Flere...
...et oppslagsverk om Steinkjer
- på nett!

Redaksjonen - Tips en venn - Utskrift - Kontakt oss - - Følg Steinkjerleksikonet på Twitter - RSS feed
Creative Commons License
Steinkjerleksikonet er lisensiert under en Creative Commons Navngivelse 3.0 Norge Lisens
Annonser
Annonser på Steinkjerleksikonet
Ta kontakt

Steinkjerleksikonets podkastkanal

Korte lydbilder – alltid tilgjengelig - på YouTube.
www.youtube.com/

Steinkjerarkivet

Steinkjerbilder fra historielagene i Steinkjer
www.steinkjerarkivet.no/

Egge museum

Aktiviteter og opplevelser hele året.
www.eggemuseum.no

Steinkjer bibliotek

Mye mer enn bøker!
http://steinkjer.folkebibl.no/

Kjøp Steinkjer-litteratur på nett

Foreningen gamle Steinkjer har nettbutikk med Steinkjerhistorie.
www.gamlesteinkjer.net

Steinkjerleksikonet på Facebook

Diskuter Steinkjer- leksikonet på Facebook
www.steinkjerleksikonet.no
Annonsere?
Ta kontakt