En vellykket folkefest
2008-11-26
JUBILEUM: Dronning Sonja besøkte Steinkjer i mai 2007
Næringslivet i Steinkjer er fornøyd med gjennomføringen av jubileumsåret 2007. Slagordet «åpen lys og glad» ble oppfattet positivt.
- Det ble en vellykket folkefest, men de langsiktige effektene er vanskelig å identifisere, sier seniorforsker Robert Bye, Trøndelag Forskning og Utvikling.
Av: Morten Stene
Steinkjers 150-årsjubileum ga en kortsiktig begeistring, uten de store økonomiske uttellingene for Steinkjers næringsliv, viser en undersøkelse blant Steinkjers næringsliv, utført av Trøndelag Forskning og Utvikling (TFoU).
- Det er en positiv grunntone i tilbakemeldingene, sier seniorforsker Robert Bye, TFoU, men det er liten varig attraksjonskraft å spore. Mye dreide som en mobilisering i 2007.
Undersøkelsen ble presentert på et møte i Steinkjer næringsforum den 18. november 2008.
Positivt slagord
Det gis positiv tilbakemelding på slagordet «åpen, lys og glad», som i stor grad oppfattes som en positivt, smilende serviceorientert oppfordring.
- Det var en moderat bruk at jubileumslogoen i 2007, sier Robert Bye. Veldig får har videreført bruken av logoen i 2008.
Undersøkelsen viser ellers at målsettinger og hensikter med jubileumsåret var godt kjent, og at det er svært lite negativ respons. Begeistringen var stor, mens de næringsmessige effektene som motivasjon og verdiskaping var moderate.
Målene ble nådd
Målene for jubileumsåret og – arrangementene ble nådd. Det ble en folkefest, det ga bedre samhold og skapte en sterkere identitet.
Undersøkelsen er gjennomført høsten 2008 av Trøndelag Forskning og Utvikling, og baserer seg på 87 respondenter blant de sterkest involverte i jubileet.
Mer om
jubileet og
Steinkjer byjubileum AS