Steinkjers dypvannskai for store båter.
Havn/kai. [Eggebogen kai] I 1924 ble det bygd en såkalt eksporthavn som var 64 meter lang og 12,5 m bred pillarkai ute i Eggebogen. Dette var en dypvannskai for store båter. Kaianlegget ble vedtatt i kommunestyret den 19. mai 1916.
Påtenkt i 1899
Allerede ved forberedelsene til jernbanebyggingen i 1899 ble eksporthavna i Bogen tatt med i planleggingen. Jernbanen- og havnas nærings- og samfunnsmessige betydning var viktige argumenter. Men sidesporet og kaianlegget ble utsatt ved stortingsbehandlingen i 1900.
Spesialtilpasset tremasseutskiping
Da havna ble en realitet på 1920-tallet var de viktigste eksportartiklene trelast, props og tremasse. Dessuten var Steinkjer en viktig transitthavn for Sverige.
Kaia ble brukt til tremasseutskiping i 70 år. I 1898-1899 ble det bygd taubane mellom kaia i Bogen og A/S Helge-Rein-By Brug sin tremassefabrikk på Byafossen og satt opp lagerhus (Ballbua) for våt tremasse. Ballbua ble revet 23. januar 2008.
Oljekai
I vestenden av anlegget er det ei 13 meter bred kai for lossing av olje.
|