|
|
KOLBJØRN: Dampslupp brukt på Snåsavatnet på 1920-tallet som anleggsbåt for NSB. (Tegning: Bård Kolltveit, Norsk sjøfartsmuseum. Rekonstruksjon: Øystein Bjørløv.)
DS Kolbjørn [dampslupp]
Anleggsbåt på Snåsavatnet på 1920-tallet.
Dampbåt (dampslupp) på Snåsavatnet på 1920-tallet. Båten var eid av Jernbanen (NSB).
Skipper var Johannes Hustad, Sparbu, og maskinisten het Totland.
Båten hadde overbygg med styrehus.
Anleggsbåt Båten ble brukt til transport av arbeidskraft og materiell forbindelse med byggingen av jernbanene mellom Sunnan og Snåsa.
Jernbanen brøt stein på øya Bygla, og «Kolbjørn» fraktet stein i prammer som den hadde på slep. På fridager kunne båten leies til lystturer.
«Kolbjørn» ble også brukt til for å frakte virke til Jernbanenes skafteverksted på Sunnan, etter at anleggsvirksomheten opphørte.
NSB – eller staten som det sagt på folkemunne - hadde også to mindre motorbåter på sjøen Disse ble kalt «Stor-staten» og «Litj-staten»
Til Elsfjord I 1930 ble båten fraktet til Elsfjord i Nordland. Forliste ca. 1940.
Bygd som ferje på Sørlandet Båten var bygd i 1893 av Arendal mekaniske verksted. Båten var i stål og målte 10,58 bruttotonn. Lengden var 40,1 fot, bredden 9,7 fot og dybden 4,5 fot.
Opprinnelig brukt som ferge mellom Arendal og Kolbjørnsvik, sertifisert for 51 personer. Gikk i rute fra høsten 1893 til 1915. Eid av AS Kolbjørn, Arendal.
Kilder
Engvik, O.T. (1978).:
Innsjødampen. Rutebåter på Trøndelags innsjøer 1871–1978.
- Relaterte bilder
- Relaterte artikler
Har du tilføyelser, korrigeringer, bilder eller andre kommentarer: send gjerne en melding til redaksjonen.
|
|
|