Steinkjerleksikonet

Steinkjerleksikonet

...et oppslagsverk om Steinkjer - på nett!

Blogg

Å være forskningskanin

2010-03-20
Nylig var jeg forskningskanin. Vi var en gjeng som var invitert av et meningsmålingsinstitutt. Vi snakket om medievaner, avislesing og Steinkjeravisa.

Her en dag ble jeg fokusgruppeintervjuet. Det er sjelden man som forsker får være respondent. Som regel blir man filtrert bort. Og jeg innrømmer det gjerne: det var primært av forskningsfaglige grunner at jeg sa ja til å delta i samtalen.

Temaet var i og for seg interessant det også for en forskningsformidler: medievaner, og spesielt hvordan vi bruker lokale medier.

Åtte personer var vi rundt bordet. Kaffe og rundstykker var på plass. Det samme var mikrofon og kamera. Kjønnmessig var vi i balanse. Aldersmessig var vi fire ungdommer og fire litt mer erfarne – gamle om du vil.

Her var en pirsingarbeider/kafévert, en som skolerte seg til lakkerer, en fylkeskommunal saksbehandler, en pensjonist, en arbeidsledig, en lærer, en forsker og en trailersjåfør. Opptil flere kjente satt rundt bordet.

Jeg vet ikke hvordan vi var valgt ut. Men for en tid siden ble jeg oppringt og svarte på noen spørsmål, og sa meg samtidig villig til å bli kontaktet senere. Forrige uke fikk jeg tre korte spørsmål på e-post om dagens avis, og en telefonisk forespørsel om å delta i en gruppesamtale etter arbeidstid. Jeg har svart så godt og pliktoppfyllende som jeg kunne.

Samtidig er det faglig spennende å kjenne på det å være respondent. Som forsker, lærer i markedsundersøkelser og forskningsformidling er det mange innfallsvinkler til dette. Og definitivt lærerikt.

Ordstyreren – moderatoren: han som bringer diskusjonene framover – var en hyggelig fyr fra nabolaget. Litt snakkesalig kanskje, men noen måtte jo holde praten i gang mens vi respondentene gomlet rundstykker.

I trå med læreboka fikk vi alle rensket stemmen og sagt nummer og navn før vi ble penset inn på temaet.

Moderatoren gjorde en god jobb. Diskusjonen gikk fram og tilbake. Her var store variasjoner i avislesing mellom de yngre og oss voksne. Det var også forskjeller i hvordan vi uttrykte oss.

Men det var faglig spennende å registrere hvordan ungdommene er moderne på en tradisjonell måte. Og hvordan vi voksne er ”voksne”: mer tålmodigere, mer lesende og litt treigere.

Kjempeinteressant og vel anvendte timer. Om det var læreren, forskeren eller formidleren som lærte mest vet jeg ikke. Men det var mye spennende kjøpsatferd og medievaner som ble eksponert.

Metodisk var det også lærerikt. Og nok en gang konstaterer jeg som formidler at språk, og å forstå hverandre, er krevende. Men jeg har lest i metodeboka i ettertid og sett nøye på hva som er anbefalingene både når det gjelder moderatorrolle og gruppesammensetning.

Bonusen var mat og betaling (gavekort) som nesten matchet lønna som forsker.

Men kanskje har det likevel noe for seg å filtrere bort forskere som respondenter i slike sammenhenger. Jeg tenkte nok mer på metoden og gjennomføringen, enn spørsmålene som vi skulle diskutere. I så måte var jeg nok en dårlig forskningskanin.

Leserkommentarer

Ny leserkommentar


Steinkjerleksikonet.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg som strider i mot våre kommentarregler.

Regler for leserkommentarer på Steinkjerleksikonet.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  • Rasistiske, usømmelige og diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  • Skriver kort.
  • Steinkjerleksikonet.no har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.

Innlegg blir slettet hvis de bryter med våre regler.

Steinkjer leksikon logo
28.03.24
S
teinkjer
leksikonet
...et oppslagsverk om Steinkjer - på nett!
Oppslagsord

A B C D E F
G H I J K L
M N O P Q R
S T U V W X
Y Z Æ Ø Å ?
Søk
(i hele nettstedet)
 
 
Antall artikler:
3505
Antall bilder:
5314

 
 
Blogg

Å være forskningskanin

2010-03-20
Nylig var jeg forskningskanin. Vi var en gjeng som var invitert av et meningsmålingsinstitutt. Vi snakket om medievaner, avislesing og Steinkjeravisa.

Her en dag ble jeg fokusgruppeintervjuet. Det er sjelden man som forsker får være respondent. Som regel blir man filtrert bort. Og jeg innrømmer det gjerne: det var primært av forskningsfaglige grunner at jeg sa ja til å delta i samtalen.

Temaet var i og for seg interessant det også for en forskningsformidler: medievaner, og spesielt hvordan vi bruker lokale medier.

Åtte personer var vi rundt bordet. Kaffe og rundstykker var på plass. Det samme var mikrofon og kamera. Kjønnmessig var vi i balanse. Aldersmessig var vi fire ungdommer og fire litt mer erfarne – gamle om du vil.

Her var en pirsingarbeider/kafévert, en som skolerte seg til lakkerer, en fylkeskommunal saksbehandler, en pensjonist, en arbeidsledig, en lærer, en forsker og en trailersjåfør. Opptil flere kjente satt rundt bordet.

Jeg vet ikke hvordan vi var valgt ut. Men for en tid siden ble jeg oppringt og svarte på noen spørsmål, og sa meg samtidig villig til å bli kontaktet senere. Forrige uke fikk jeg tre korte spørsmål på e-post om dagens avis, og en telefonisk forespørsel om å delta i en gruppesamtale etter arbeidstid. Jeg har svart så godt og pliktoppfyllende som jeg kunne.

Samtidig er det faglig spennende å kjenne på det å være respondent. Som forsker, lærer i markedsundersøkelser og forskningsformidling er det mange innfallsvinkler til dette. Og definitivt lærerikt.

Ordstyreren – moderatoren: han som bringer diskusjonene framover – var en hyggelig fyr fra nabolaget. Litt snakkesalig kanskje, men noen måtte jo holde praten i gang mens vi respondentene gomlet rundstykker.

I trå med læreboka fikk vi alle rensket stemmen og sagt nummer og navn før vi ble penset inn på temaet.

Moderatoren gjorde en god jobb. Diskusjonen gikk fram og tilbake. Her var store variasjoner i avislesing mellom de yngre og oss voksne. Det var også forskjeller i hvordan vi uttrykte oss.

Men det var faglig spennende å registrere hvordan ungdommene er moderne på en tradisjonell måte. Og hvordan vi voksne er ”voksne”: mer tålmodigere, mer lesende og litt treigere.

Kjempeinteressant og vel anvendte timer. Om det var læreren, forskeren eller formidleren som lærte mest vet jeg ikke. Men det var mye spennende kjøpsatferd og medievaner som ble eksponert.

Metodisk var det også lærerikt. Og nok en gang konstaterer jeg som formidler at språk, og å forstå hverandre, er krevende. Men jeg har lest i metodeboka i ettertid og sett nøye på hva som er anbefalingene både når det gjelder moderatorrolle og gruppesammensetning.

Bonusen var mat og betaling (gavekort) som nesten matchet lønna som forsker.

Men kanskje har det likevel noe for seg å filtrere bort forskere som respondenter i slike sammenhenger. Jeg tenkte nok mer på metoden og gjennomføringen, enn spørsmålene som vi skulle diskutere. I så måte var jeg nok en dårlig forskningskanin.

Leserkommentarer

Ny leserkommentar


Steinkjerleksikonet.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg som strider i mot våre kommentarregler.

Regler for leserkommentarer på Steinkjerleksikonet.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  • Rasistiske, usømmelige og diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  • Skriver kort.
  • Steinkjerleksikonet.no har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.

Innlegg blir slettet hvis de bryter med våre regler.

Mest lest
Offisielle flaggdager
Prost
Gram, Bjørn Arild
Steinkjer kirke
HAT
Sandvika fjellstue
Foosnæs, Henrik
Verrans kommunevåpen
Sist oppdatert
Steinkjerbygg [innbyggerbetegnelse]
Runevegen
Høvdingvegen
Brynjevegen
Steinkjer treplantningsselskap
Steinkjerbygg AS
Høvdingvegen 10 [Høvdinggården]
Saxvik, Kjell
Aktuelt
God påske! (27.03.24)
Årsmøte i Foreningen gamle Steinkjer (20.03.24)
Lølandet (10.03.24)
Statens landbruksmaskinskole (26.02.24)
Påssåbyen etter bombingen (22.02.24)
Flere...
...et oppslagsverk om Steinkjer
- på nett!

Redaksjonen - Tips en venn - Utskrift - Kontakt oss - - Følg Steinkjerleksikonet på Twitter - RSS feed
Creative Commons License
Steinkjerleksikonet er lisensiert under en Creative Commons Navngivelse 3.0 Norge Lisens
Annonser
Annonser på Steinkjerleksikonet
Ta kontakt

Steinkjerleksikonets podkastkanal

Korte lydbilder – alltid tilgjengelig - på YouTube.
www.youtube.com/

Status oppkjørte skiløyper

Løypeinformasjon i Steinkjer. Zoom inn for detaljer.
www.skisporet.no

Steinkjerarkivet

Steinkjerbilder fra historielagene i Steinkjer
www.steinkjerarkivet.no/

Egge museum

Aktiviteter og opplevelser hele året.
www.eggemuseum.no

Steinkjer bibliotek

Mye mer enn bøker!
http://steinkjer.folkebibl.no/

Kjøp Steinkjer-litteratur på nett

Foreningen gamle Steinkjer har nettbutikk med Steinkjerhistorie.
www.gamlesteinkjer.net

Steinkjerleksikonet på Facebook

Diskuter Steinkjer- leksikonet på Facebook
www.steinkjerleksikonet.no
Annonsere?
Ta kontakt