Steinkjerleksikonet

Steinkjerleksikonet

...et oppslagsverk om Steinkjer - på nett!

Blogg

- Kritikk er viktigst

2010-02-07
SAMTALE: Dialog er kanskje et godt utgangspunkt for god kritikk. Her illustrert med Anne Katrine Oxaals bilde «Samtalen».
Tåler du å få kritikk? Det er en kunst både å få og gi kritikk. God kritikk er enklere sagt enn gjort.

«Takk, men kritikk er viktigere enn ros», var svaret jeg fikk denne uka da jeg gratulerte en kollega med et godt utført arbeid.

Det var et utrolig raust svar! Kjenn etter: Hvordan er det å få kritikk? Sannsynligvis forbinder du (også) noe negativt med ordet kritikk. Men ordet har en nøytral betydning i følge ordboka: vurdering eller bedømmelse. Men over tid har nok ordet kritikk fått en negativ slagside. For å bøte på dette tilføyer vi gjerne konstruktiv kritikk, i betydningen oppbyggende vurderinger.

Som lærer, blogger, nettredaktør og forsker får jeg, og gir jeg, kritikk nesten hver dag. Det er noe grunnleggende i oss som berøres når vi får kritikk. Kritikk trigger angsten for å bli avvist, oversett eller misforstått. Derfor reagerer vi følelsesmessig og kommer lett i forsvar eller går til motangrep.

Det er en kunst å ta i mot kritikk. Spesielt hvis den oppleves usaklig, ufortjent - og en masse annet på «u». Kritikk kan være krevende å ta imot også når den er berettiget og saklig. Og da mener jeg både ris og ros. Jeg blir like usikker av påklistret skryt som uforståelige irettesettelser.

Men det er kilde til mye læring og forbedringspotensial i tilbakemelding. Og jeg som mottaker er ansvarlig for å ta ut læringa. Evnene til å la oss korrigere gjør oss til mer oppegående mennesker.

Pust djupt, snakk med noen og gjerne sov på det, er min tilnærming når jeg får tilbakemelding jeg ikke forstår. Det betyr at jeg gir meg tid til å tenker over hendelsen og da kommer det som regel noe utbytterikt ut av det. Det handler om å få tak i gleden ved å lære.

Forskere har begynt å spekulere på om enkelte barn får for mye ros. Eller sagt på en annen måte: får usaklig ros. Når alt man gjør er bra, får man lett den troen at man er verdensmester i alt. Det er de færreste. Den dagen man møter virkeligheten kan bli tøff.

Med for all del. Kritikken bør være balansert og riktig. For mye av det gode, enten det er ros eller ris har neppe noe godt med seg. Det er et grunnleggende menneskelig behov å bli vist interesse og aksept. Nøkkelen ligger i å tenke på kritikk som et uttrykk for interesse og anerkjennelse.

Å gi kritikk kan også være krevende. Noen ganger er det ubalanse i rollene, for eksempel student-veileder. Vanskeligst er det hvis man ikke har vært tydelig på premissen og reglene i forkant. I alle fall bør man være åpen for den andres versjon av virkeligheten. Og som regel er det gode intensjoner bak handlingene. De fleste av oss er mer villige til å diskutere utvikling og endring når vi blir respektert og verdsatt for det vi mener.

Det finnes mange teknikker for å «pakke inn» tilbakemelding. Men man kommer langt med vanlig folkeskikk og høflighet - og relasjonsbyggingens tre t-er: Trygg, tydelig og trivelig.

God kritikk er tilbakemelding som er saklig, ærlig og tydelig, og som bygger på en holdning av interesse og aksept for det som er gjort. Enklere sagt en gjort.


Leserkommentarer

Ny leserkommentar


Steinkjerleksikonet.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg som strider i mot våre kommentarregler.

Regler for leserkommentarer på Steinkjerleksikonet.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  • Rasistiske, usømmelige og diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  • Skriver kort.
  • Steinkjerleksikonet.no har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.

Innlegg blir slettet hvis de bryter med våre regler.

Steinkjer leksikon logo
20.04.24
S
teinkjer
leksikonet
...et oppslagsverk om Steinkjer - på nett!
Oppslagsord

A B C D E F
G H I J K L
M N O P Q R
S T U V W X
Y Z Æ Ø Å ?
Søk
(i hele nettstedet)
 
 
Antall artikler:
3513
Antall bilder:
5334

 
 
Blogg

- Kritikk er viktigst

2010-02-07
SAMTALE: Dialog er kanskje et godt utgangspunkt for god kritikk. Her illustrert med Anne Katrine Oxaals bilde «Samtalen».
Tåler du å få kritikk? Det er en kunst både å få og gi kritikk. God kritikk er enklere sagt enn gjort.

«Takk, men kritikk er viktigere enn ros», var svaret jeg fikk denne uka da jeg gratulerte en kollega med et godt utført arbeid.

Det var et utrolig raust svar! Kjenn etter: Hvordan er det å få kritikk? Sannsynligvis forbinder du (også) noe negativt med ordet kritikk. Men ordet har en nøytral betydning i følge ordboka: vurdering eller bedømmelse. Men over tid har nok ordet kritikk fått en negativ slagside. For å bøte på dette tilføyer vi gjerne konstruktiv kritikk, i betydningen oppbyggende vurderinger.

Som lærer, blogger, nettredaktør og forsker får jeg, og gir jeg, kritikk nesten hver dag. Det er noe grunnleggende i oss som berøres når vi får kritikk. Kritikk trigger angsten for å bli avvist, oversett eller misforstått. Derfor reagerer vi følelsesmessig og kommer lett i forsvar eller går til motangrep.

Det er en kunst å ta i mot kritikk. Spesielt hvis den oppleves usaklig, ufortjent - og en masse annet på «u». Kritikk kan være krevende å ta imot også når den er berettiget og saklig. Og da mener jeg både ris og ros. Jeg blir like usikker av påklistret skryt som uforståelige irettesettelser.

Men det er kilde til mye læring og forbedringspotensial i tilbakemelding. Og jeg som mottaker er ansvarlig for å ta ut læringa. Evnene til å la oss korrigere gjør oss til mer oppegående mennesker.

Pust djupt, snakk med noen og gjerne sov på det, er min tilnærming når jeg får tilbakemelding jeg ikke forstår. Det betyr at jeg gir meg tid til å tenker over hendelsen og da kommer det som regel noe utbytterikt ut av det. Det handler om å få tak i gleden ved å lære.

Forskere har begynt å spekulere på om enkelte barn får for mye ros. Eller sagt på en annen måte: får usaklig ros. Når alt man gjør er bra, får man lett den troen at man er verdensmester i alt. Det er de færreste. Den dagen man møter virkeligheten kan bli tøff.

Med for all del. Kritikken bør være balansert og riktig. For mye av det gode, enten det er ros eller ris har neppe noe godt med seg. Det er et grunnleggende menneskelig behov å bli vist interesse og aksept. Nøkkelen ligger i å tenke på kritikk som et uttrykk for interesse og anerkjennelse.

Å gi kritikk kan også være krevende. Noen ganger er det ubalanse i rollene, for eksempel student-veileder. Vanskeligst er det hvis man ikke har vært tydelig på premissen og reglene i forkant. I alle fall bør man være åpen for den andres versjon av virkeligheten. Og som regel er det gode intensjoner bak handlingene. De fleste av oss er mer villige til å diskutere utvikling og endring når vi blir respektert og verdsatt for det vi mener.

Det finnes mange teknikker for å «pakke inn» tilbakemelding. Men man kommer langt med vanlig folkeskikk og høflighet - og relasjonsbyggingens tre t-er: Trygg, tydelig og trivelig.

God kritikk er tilbakemelding som er saklig, ærlig og tydelig, og som bygger på en holdning av interesse og aksept for det som er gjort. Enklere sagt en gjort.


Leserkommentarer

Ny leserkommentar


Steinkjerleksikonet.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg som strider i mot våre kommentarregler.

Regler for leserkommentarer på Steinkjerleksikonet.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  • Rasistiske, usømmelige og diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  • Skriver kort.
  • Steinkjerleksikonet.no har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.

Innlegg blir slettet hvis de bryter med våre regler.

Mest lest
Kjerkol, Ingvild
Prost
Offisielle flaggdager
Verrans kommunevåpen
Barnas Hus
Kjerkol, Ole Meier
Tidstavle - forhistorisk- og historisk tid
Krigshandlingene i Steinkjer (april 1940) under den andre verdenskrig
Sist oppdatert
Sande, Per
Johansen, Knut J.
DH Eiendom AS
Byahalla natureservat
Langlie, Arthur Bernhard
Jernbaneundergang - Byafossen
Barnas Hus
Frøseth, Carl Monrad
Aktuelt
Bystranda (11.04.24)
Frøset hytteområde (02.04.24)
God påske! (27.03.24)
Årsmøte i Foreningen gamle Steinkjer (20.03.24)
Lølandet (10.03.24)
Flere...
...et oppslagsverk om Steinkjer
- på nett!

Redaksjonen - Tips en venn - Utskrift - Kontakt oss - - Følg Steinkjerleksikonet på Twitter - RSS feed
Creative Commons License
Steinkjerleksikonet er lisensiert under en Creative Commons Navngivelse 3.0 Norge Lisens
Annonser
Annonser på Steinkjerleksikonet
Ta kontakt

Steinkjerleksikonets podkastkanal

Korte lydbilder – alltid tilgjengelig - på YouTube.
www.youtube.com/

Steinkjerarkivet

Steinkjerbilder fra historielagene i Steinkjer
www.steinkjerarkivet.no/

Egge museum

Aktiviteter og opplevelser hele året.
www.eggemuseum.no

Steinkjer bibliotek

Mye mer enn bøker!
http://steinkjer.folkebibl.no/

Kjøp Steinkjer-litteratur på nett

Foreningen gamle Steinkjer har nettbutikk med Steinkjerhistorie.
www.gamlesteinkjer.net

Steinkjerleksikonet på Facebook

Diskuter Steinkjer- leksikonet på Facebook
www.steinkjerleksikonet.no
Annonsere?
Ta kontakt