Steinkjerleksikonet

Steinkjerleksikonet

...et oppslagsverk om Steinkjer - på nett!

Blogg

- Ikke på Facebook??

2009-05-08
Jeg vet ikke helt om jeg våger å si det høyt, men jeg er ikke på Facebook. Til nå har jeg klart meg fint uten, men Facebook selv påstår at omtrent 15.000 steinkjerbygg har konto der!

IKKE MEG: På Facebook kan du holde kontakten med vennene dine. Men ikke med meg - for jeg har ikke registrert meg. Dermed går jeg trolig glipp av hundrevis av venner - men jeg får mer tid til å være sammen med de få vennene jeg har utenfor cyberspace!
IKKE MEG: På Facebook kan du holde kontakten med vennene dine. Men ikke med meg - for jeg har ikke registrert meg. Dermed går jeg trolig glipp av hundrevis av venner - men jeg får mer tid til å være sammen med de få vennene jeg har utenfor cyberspace!
Godt over halvannen million nordmenn har opprettet gratis konto på Fjesboka. Det påstås at 15.000 steinkjerbygg er der (Kilde: Annonsemodulen i Facebook, oppslag på alle med bosted Norge og Steinkjer). Så mange mennesker kan ikke ta feil – så Facebook er sikkert en bra greie.

Selvfølgelig har jeg vært inne og sett – det vil si, jeg har fått se sammen med noen som er medlem. Janne på jobben har raust delt av sin Facebook-konto. Der har hun mange venner, hun kan skrive hva hun gjør og lese hva de andre gjør. Det ligger bilder av henne der også – Janne er en ivrig facebooker…

Jeg er til og med litt faglig interessert i Facebook – hva har slike sosiale nettsteder og økende bruk av disse å si for oss som steller med kommunikasjon og markedsføring? Er det arenaer vi skal ta i bruk, og i tilfelle hvordan, og er de som blogger på Facebook i modus for å påvirkes til kjøp eller holdningsendringer?

En kan samle seg opp hundrevis av venner i Facebook. Gjennomsnittet er over 100 venner, leser jeg et sted på nettet. Så mange venner har jeg aldri hatt. Kanskje er det derfor jeg liksom ikke tenner på ideen og hiver meg på en Facebook-konto.

Jeg har alltid vært en person som dyrker få og nære vennskap, ikke en stor ”nettverksbygger”. Cocktailparty og mingling er ikke min greie, rett og slett, og av en eller annen grunn får jeg ”mingle-følelsen” når jeg hører om hundrevis av ”venner” på Facebook. Jeg greier fint å holde kontakten med kompisene mine uten å ha ei venneliste på nettet.

Ikke tror jeg at privat- eller yrkeslivet mitt er så interessant heller, at det er noen vits i å bruke tid på å beskrive det på Facebook. Å opprette en konto bare fordi ”alle andre” har det er ikke noen gangbar grunn. Oppdateres og vedlikeholdes må den også, det må jo alt en legger ut på nettet, og sånt stjeler dyrebar tid.

Men det spørs om jeg ikke må til pers likevel, for Facebook har innrettet det hele så viselig at du MÅ ha egen konto for å kunne se andres sider. Du kan ikke kjøpe annonser engang uten å ha egen konto!

Og jeg er som sagt faglig nysgjerrig på konseptet: Gir det oss plutselig en gullkantet mulighet til å segmentere markedet på nye og mer effektive måter? Hva slags modus er folk i når de entrer Facebook – er målrettede annonser en ny markedskommunikasjonsmessig gullgruve, eller er det støy? At mange ser annonsen din er som kjent ikke nok for at den skal utløse kjøp og lønne seg økonomisk.

Jeg skulle også likt å vite hvor Facebook i dag befinner seg på adopsjonskurven, eller ”The hype cycle”. 150 millioner brukere i 170 land - er vi på ”Peak of inflated expectations” eller i ”Plateau of productivity”? Og er jeg bakstreversk, reflektert eller eksotisk som sitter på gjerdet og lar Facebook-toget gå forbi meg?


Leserkommentarer

svar

Skrevet av Kjantan Helge Bremnes, 2013-01-17 17:28:38
Du skal død i kniv. Hva skal facebook i e-post på åpen.

Ny leserkommentar


Steinkjerleksikonet.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg som strider i mot våre kommentarregler.

Regler for leserkommentarer på Steinkjerleksikonet.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  • Rasistiske, usømmelige og diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  • Skriver kort.
  • Steinkjerleksikonet.no har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.

Innlegg blir slettet hvis de bryter med våre regler.

Steinkjer leksikon logo
23.04.24
S
teinkjer
leksikonet
...et oppslagsverk om Steinkjer - på nett!
Oppslagsord

A B C D E F
G H I J K L
M N O P Q R
S T U V W X
Y Z Æ Ø Å ?
Søk
(i hele nettstedet)
 
 
Antall artikler:
3513
Antall bilder:
5334

 
 
Blogg

- Ikke på Facebook??

2009-05-08
Jeg vet ikke helt om jeg våger å si det høyt, men jeg er ikke på Facebook. Til nå har jeg klart meg fint uten, men Facebook selv påstår at omtrent 15.000 steinkjerbygg har konto der!

IKKE MEG: På Facebook kan du holde kontakten med vennene dine. Men ikke med meg - for jeg har ikke registrert meg. Dermed går jeg trolig glipp av hundrevis av venner - men jeg får mer tid til å være sammen med de få vennene jeg har utenfor cyberspace!
IKKE MEG: På Facebook kan du holde kontakten med vennene dine. Men ikke med meg - for jeg har ikke registrert meg. Dermed går jeg trolig glipp av hundrevis av venner - men jeg får mer tid til å være sammen med de få vennene jeg har utenfor cyberspace!
Godt over halvannen million nordmenn har opprettet gratis konto på Fjesboka. Det påstås at 15.000 steinkjerbygg er der (Kilde: Annonsemodulen i Facebook, oppslag på alle med bosted Norge og Steinkjer). Så mange mennesker kan ikke ta feil – så Facebook er sikkert en bra greie.

Selvfølgelig har jeg vært inne og sett – det vil si, jeg har fått se sammen med noen som er medlem. Janne på jobben har raust delt av sin Facebook-konto. Der har hun mange venner, hun kan skrive hva hun gjør og lese hva de andre gjør. Det ligger bilder av henne der også – Janne er en ivrig facebooker…

Jeg er til og med litt faglig interessert i Facebook – hva har slike sosiale nettsteder og økende bruk av disse å si for oss som steller med kommunikasjon og markedsføring? Er det arenaer vi skal ta i bruk, og i tilfelle hvordan, og er de som blogger på Facebook i modus for å påvirkes til kjøp eller holdningsendringer?

En kan samle seg opp hundrevis av venner i Facebook. Gjennomsnittet er over 100 venner, leser jeg et sted på nettet. Så mange venner har jeg aldri hatt. Kanskje er det derfor jeg liksom ikke tenner på ideen og hiver meg på en Facebook-konto.

Jeg har alltid vært en person som dyrker få og nære vennskap, ikke en stor ”nettverksbygger”. Cocktailparty og mingling er ikke min greie, rett og slett, og av en eller annen grunn får jeg ”mingle-følelsen” når jeg hører om hundrevis av ”venner” på Facebook. Jeg greier fint å holde kontakten med kompisene mine uten å ha ei venneliste på nettet.

Ikke tror jeg at privat- eller yrkeslivet mitt er så interessant heller, at det er noen vits i å bruke tid på å beskrive det på Facebook. Å opprette en konto bare fordi ”alle andre” har det er ikke noen gangbar grunn. Oppdateres og vedlikeholdes må den også, det må jo alt en legger ut på nettet, og sånt stjeler dyrebar tid.

Men det spørs om jeg ikke må til pers likevel, for Facebook har innrettet det hele så viselig at du MÅ ha egen konto for å kunne se andres sider. Du kan ikke kjøpe annonser engang uten å ha egen konto!

Og jeg er som sagt faglig nysgjerrig på konseptet: Gir det oss plutselig en gullkantet mulighet til å segmentere markedet på nye og mer effektive måter? Hva slags modus er folk i når de entrer Facebook – er målrettede annonser en ny markedskommunikasjonsmessig gullgruve, eller er det støy? At mange ser annonsen din er som kjent ikke nok for at den skal utløse kjøp og lønne seg økonomisk.

Jeg skulle også likt å vite hvor Facebook i dag befinner seg på adopsjonskurven, eller ”The hype cycle”. 150 millioner brukere i 170 land - er vi på ”Peak of inflated expectations” eller i ”Plateau of productivity”? Og er jeg bakstreversk, reflektert eller eksotisk som sitter på gjerdet og lar Facebook-toget gå forbi meg?


Leserkommentarer

svar

Skrevet av Kjantan Helge Bremnes, 2013-01-17 17:28:38
Du skal død i kniv. Hva skal facebook i e-post på åpen.

Ny leserkommentar


Steinkjerleksikonet.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg som strider i mot våre kommentarregler.

Regler for leserkommentarer på Steinkjerleksikonet.no:

  • Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  • Rasistiske, usømmelige og diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  • Skriver kort.
  • Steinkjerleksikonet.no har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  • Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt.
  • Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
  • Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.

Innlegg blir slettet hvis de bryter med våre regler.

Mest lest
Kjerkol, Ingvild
Offisielle flaggdager
Prost
Krigshandlingene i Steinkjer (april 1940) under den andre verdenskrig
Trøndelags fylkesvåpen [Nord-Trøndelag fylkesvåpen]
Verrans kommunevåpen
Tidstavle - forhistorisk- og historisk tid
Krigshandlingen i Nord-Trøndelag [april 1940] under den andre verdenskrig
Sist oppdatert
Sande, Per
Kjerkol, Ingvild
Johansen, Knut J.
Byahalla natureservat
Frøseth, Carl Monrad
Jernbaneundergang - Byafossen
Barnas Hus
DH Eiendom AS
Aktuelt
Lerkehaug frisbeebane (22.04.24)
Bystranda (11.04.24)
Frøset hytteområde (02.04.24)
God påske! (27.03.24)
Årsmøte i Foreningen gamle Steinkjer (20.03.24)
Flere...
...et oppslagsverk om Steinkjer
- på nett!

Redaksjonen - Tips en venn - Utskrift - Kontakt oss - - Følg Steinkjerleksikonet på Twitter - RSS feed
Creative Commons License
Steinkjerleksikonet er lisensiert under en Creative Commons Navngivelse 3.0 Norge Lisens
Annonser
Annonser på Steinkjerleksikonet
Ta kontakt

Steinkjerleksikonets podkastkanal

Korte lydbilder – alltid tilgjengelig - på YouTube.
www.youtube.com/

Steinkjerarkivet

Steinkjerbilder fra historielagene i Steinkjer
www.steinkjerarkivet.no/

Egge museum

Aktiviteter og opplevelser hele året.
www.eggemuseum.no

Steinkjer bibliotek

Mye mer enn bøker!
http://steinkjer.folkebibl.no/

Kjøp Steinkjer-litteratur på nett

Foreningen gamle Steinkjer har nettbutikk med Steinkjerhistorie.
www.gamlesteinkjer.net

Steinkjerleksikonet på Facebook

Diskuter Steinkjer- leksikonet på Facebook
www.steinkjerleksikonet.no
Annonsere?
Ta kontakt