Krevende E6-bygging i Sørlia
2006-10-30
Framtidig E6. I Sørlia blir det både bruer og to-plankryss i forbindelse med ny E6. (Tegning: Statens Vegvesen)
E6-byggingen i Sørlia har startet. I løpet av de neste to årene skal det bygges murer, bruer og 4-fleltveg i området.
Av: Morten Stene
Statens vegvesen er i gang med bygging av siste parsell av E6 Steinkjer. Strekningen fra Vist til Figga bygges som smal 4-feltsveg og skal stå ferdig høsten 2008.
Mursvingen
Mursvingen er svingen på dagens E6 like sør for Bunnprisbutikken i Sørlia. Dette er et krevende punkt for E6-byggerne på grunn av det er store høgdeforskjeller og trangt mellom jernbanen, nåværende E6 og boliger. Her vil den nye E6-en bli bygd i etasjer, med murer mellom. Mellom jernbanen og den nye E6 blir det en seks meter høy betongmur, Mellom nye E6 og dagens E6 blir det en natursteinmur, meddagens mur mellom veg og boliger blir værende. Byggetiden er planlagt fra oktober 2006 og nesten et år framover.
Bru i Sørlia
I Sørlia skal det også bygges ei 33 meter lang bru over ny E6 – omtrent der dagens Løsberveg har påkjøring på E6 i dag. For atkomst til brua må det bygges to viadukter (bru over vei, dal, bane) mellom E6 og jernbanen. Disse får en samlet lengde på 153 meter.
Krevende trafikkavvikling
Vegvesenet opplyser også at det sprenges mer fjell i Løsberga i hele perioden.
Trafikken rundt Mursvingen vil bli flyttet ned på framtidig E6 sommeren 2007. Det vil bli en del transport av sprengstein langs de trafikkerte vegene, noe som til tider vil påføre trafikantene ulemper.