En arkitekttegnet drosjesentral
2015-10-16
Fra drosjesentral til parkanlegg.
17. juni 1959 flyttet
Drosjesentralen inn i arkitekttegnet spesialbygg på området mellom
Jernbaneparken og
jernbanestasjonen. Og bygget var i bruk som drosjesentral i 36 år helt fram til sommeren 1995.
Bygget ble oppført av Steinkjer kommune og leid ut til Drosjesentralen. Huset ble beskrevet som et praktbygg i Trønder-Avisa da det ble åpent. Med vindu fra golv til tak, soverom for nattevakta, oppholdsrom for publikum og sanitæranlegg. Arkitekt var
Axel P.A. Guldahl.
Det er interessant å se at da man flyttet ut av bygget, etter 36 års bruk, ble det beskrevet som ei trang brakke med elendige bekvemmeligheter. Det forteller mye om hvordan forventingene og vanene hadde endret seg på 36 år. Det var sikker som å komme til paradis da man flytte fra krigsbrakka ved Grønnsaktorget til praktbygget ved jernbanestasjonene i 1959.
Huset ble revet i 1995. Men tomta er godt tatt vare på. I dag er det et idyllisk lite byrom – nærmest en park − midt i et relativt «travelt» område med jernbanestasjon, drosjeholdeplass, sykkelparkering, bygater og gangveger på to sider …
Drosjeparken ventelig?
Leserkommentarer
Ny leserkommentar
Steinkjerleksikonet.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg som strider i mot våre kommentarregler.
Regler for leserkommentarer på Steinkjerleksikonet.no:
- Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
- Rasistiske, usømmelige og diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
- Skriver kort.
- Steinkjerleksikonet.no har redaktøransvar for alt som publiseres, men du er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
- Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt.
- Det er ikke tillatt å legge inn lenker i teksten.
- Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.
Innlegg blir slettet hvis de bryter med våre regler.