Steinkjerleksikonet

Steinkjerleksikonet

...et oppslagsverk om Steinkjer - på nett!

Fire steinhvelv - Valøy
Fire steinhvelv - Valøy: Stikkrenne, overgangsbru, Bøla bru og undergang. (Foto: Morten Stene [30. juni 2008])

Steinhvelv på Valøy

Fire steinhvelv i forbindelse med jernbanen, av høy håndverksmessig utføring, innenfor en strekning på 5 kilometer på Valøy. Karakterisert som kunstbygg.

Fire steinhvelv innenfor en strekning på fem kilometer på Valøy, 28 kilometer nordøst for Steinkjer. Anlegg i forbindelse med jernbanen: Ei stikkrenne for bekk, ei overgangsbru for veg, Bøla bru og en undergang for bygdeveg. Bygd i perioden 1921 til 1926. Vernet i henhold til Nasjonal verneplan for kulturminner i jernbanen: visere verdifullt håndverk.

Vernevurdering
Steinhvelvene på Valøy har pedagogisk verdi ved at de representerer ulike typer kunstbygg utviklet av Statsbanenes steinarbeidere, og som i antall og kvalitet når sitt høydepunkt i årene 1915-27. Fremst av disse objektene er Bøla bru som er et meget fint eksempel fra steinhvelvepoken i norsk jernbanebygging. Bekkekulverten og overgangsbrua supplerer Bølabrua og fremstår som «smykker» hvor man har oppnådd en tilnærmet optimal symbiose mellom menneskeverk og natur.

Stikkrenne
Stikkrenna er bygget inn i terrenget ved at en steil fjellnabb er tatt i bruk som sidevange. Murarbeidet er flott utført og har høy håndverksmessig klasse.

Overgangsbru
Overgangsbrua er autentisk og i bruk som adkomst til Valøy gård. Brua ligger uforstyrret og vakkert til i naturlandskapet og er et prakteksemplar av ei steinbru. Brua ble i 2003 bygget om til høyere lastklasse og fikk i den anledning nytt brudekke og rekkverk.

Bøla bru
Bøla bru, som var ferdigbygget i 1926, er den meste navngjetne steinbrua på Nordlandsbanen. Jernbanen passerer på dette stedet det landskjente helleristningsfelter Bølareinen hvor nye helleristninger er blitt avdekket tett inntil sporet så sent som i 2001. Brua utgjør en viktig del av opplevelsen av helleristningsfeltet, hvor også Bøla og Bølafossen er en del av attraksjonen. Brua ble ombygget i 2003.

Undergang
Undergangen nord for Valøy er en type som ble brukt på Dovre- og Sunnan–Grongbanen, hvor bekken ledes åpent gjennom vegkulverten i en vannrenne parallelt med vegen. På grunn av liten vannføring og lite behov for å breddeutvide vegen er bekkeløpet på Valøy ikke blitt gjenlagt, slik skjebnen har blitt de fleste underganger bygget etter dette prinsippet.

Historisk bakgrunn
Sunnan–Grongbanen ble bygget i natursteinepoken i norsk jernbanebygging. Tilhogd naturstein fra lokale brudd ble brukt til forstøtningsmurer, landkar, store og små hvelvbruer, overgangsbruer, bekkekulverter, stikkrenner og i stasjonsbygninger. Arbeidet ble utført av håndverkere fra Dovre- og Raumabanen som her ved Snåsavatnet laget noen av de vakreste kunstbygg vi har på det norske jernbanenettet.

Etter ferdigstillelsen av strekningen Sunnan-Snåsa i 1926 dør steinhåndverket gradvis ut, og mellom 1923 og 1940 opplever man en gradvis overgang fra bruk av naturstein til et stadig større innslag av betong i bruer og kulverter. Langs Nordlandsbanen er det mulig å følge denne utviklingen på vegen nordover.

Litteratur

NSB (2007): 
Nasjonal verneplan for kulturminner i jernbanen
Steinkjer leksikon logo
11.12.17
S
teinkjer
leksikonet
...et oppslagsverk om Steinkjer - på nett!
Oppslagsord

A B C D E F
G H I J K L
M N O P Q R
S T U V W X
Y Z Æ Ø Å ?
Søk
(i hele nettstedet)
 
 
Blogg Siste blogger
Sia eller sida?
[1]
(07.10.17)
Gammel grensestein på Nordsihaugen?
[1]
(06.10.17)
Gratulerer med 90 års skosalg (03.10.17)
Flere...
 
Antall artikler:
2757
Antall bilder:
3683

 
 
Fire steinhvelv - Valøy
Fire steinhvelv - Valøy: Stikkrenne, overgangsbru, Bøla bru og undergang. (Foto: Morten Stene [30. juni 2008])

Steinhvelv på Valøy

Fire steinhvelv i forbindelse med jernbanen, av høy håndverksmessig utføring, innenfor en strekning på 5 kilometer på Valøy. Karakterisert som kunstbygg.

Fire steinhvelv innenfor en strekning på fem kilometer på Valøy, 28 kilometer nordøst for Steinkjer. Anlegg i forbindelse med jernbanen: Ei stikkrenne for bekk, ei overgangsbru for veg, Bøla bru og en undergang for bygdeveg. Bygd i perioden 1921 til 1926. Vernet i henhold til Nasjonal verneplan for kulturminner i jernbanen: visere verdifullt håndverk.

Vernevurdering
Steinhvelvene på Valøy har pedagogisk verdi ved at de representerer ulike typer kunstbygg utviklet av Statsbanenes steinarbeidere, og som i antall og kvalitet når sitt høydepunkt i årene 1915-27. Fremst av disse objektene er Bøla bru som er et meget fint eksempel fra steinhvelvepoken i norsk jernbanebygging. Bekkekulverten og overgangsbrua supplerer Bølabrua og fremstår som «smykker» hvor man har oppnådd en tilnærmet optimal symbiose mellom menneskeverk og natur.

Stikkrenne
Stikkrenna er bygget inn i terrenget ved at en steil fjellnabb er tatt i bruk som sidevange. Murarbeidet er flott utført og har høy håndverksmessig klasse.

Overgangsbru
Overgangsbrua er autentisk og i bruk som adkomst til Valøy gård. Brua ligger uforstyrret og vakkert til i naturlandskapet og er et prakteksemplar av ei steinbru. Brua ble i 2003 bygget om til høyere lastklasse og fikk i den anledning nytt brudekke og rekkverk.

Bøla bru
Bøla bru, som var ferdigbygget i 1926, er den meste navngjetne steinbrua på Nordlandsbanen. Jernbanen passerer på dette stedet det landskjente helleristningsfelter Bølareinen hvor nye helleristninger er blitt avdekket tett inntil sporet så sent som i 2001. Brua utgjør en viktig del av opplevelsen av helleristningsfeltet, hvor også Bøla og Bølafossen er en del av attraksjonen. Brua ble ombygget i 2003.

Undergang
Undergangen nord for Valøy er en type som ble brukt på Dovre- og Sunnan–Grongbanen, hvor bekken ledes åpent gjennom vegkulverten i en vannrenne parallelt med vegen. På grunn av liten vannføring og lite behov for å breddeutvide vegen er bekkeløpet på Valøy ikke blitt gjenlagt, slik skjebnen har blitt de fleste underganger bygget etter dette prinsippet.

Historisk bakgrunn
Sunnan–Grongbanen ble bygget i natursteinepoken i norsk jernbanebygging. Tilhogd naturstein fra lokale brudd ble brukt til forstøtningsmurer, landkar, store og små hvelvbruer, overgangsbruer, bekkekulverter, stikkrenner og i stasjonsbygninger. Arbeidet ble utført av håndverkere fra Dovre- og Raumabanen som her ved Snåsavatnet laget noen av de vakreste kunstbygg vi har på det norske jernbanenettet.

Etter ferdigstillelsen av strekningen Sunnan-Snåsa i 1926 dør steinhåndverket gradvis ut, og mellom 1923 og 1940 opplever man en gradvis overgang fra bruk av naturstein til et stadig større innslag av betong i bruer og kulverter. Langs Nordlandsbanen er det mulig å følge denne utviklingen på vegen nordover.

Litteratur

NSB (2007): 
Nasjonal verneplan for kulturminner i jernbanen
Bilder
Steinhvelv - jernbanen - Stod
Bøla bru
Flere...
Relaterte artikler
Bøla bru
Nordlandsbanen
Steinhvelvbru over jernbane - Valøy
Steinhvelvstikkrenne - Valøy
Valøy jernbanestasjon
Mer om ...
Bruer
Jernbane
Av interesse ...
Flekstad, Kaspar
Gulbrandsen, Gustav Lorentz
Inntrøndelag politidistrikt
Grunnkretser og delområder i Steinkjer
Steinhvelvbru over jernbane - Valøy
Stodvegen
Vollan, Arne
Vive [Vibe] gård
Coop Steinkjer [Samvirkelaget Steinkjer]
Egge gravfelt - midtre
...et oppslagsverk om Steinkjer
- på nett!

Redaksjonen - Tips en venn - Utskrift - Kontakt oss - - Følg Steinkjerleksikonet på Twitter - RSS feed
Creative Commons License
Steinkjerleksikonet er lisensiert under en Creative Commons Navngivelse 3.0 Norge Lisens
Annonser
Annonser på Steinkjerleksikonet
Ta kontakt

Abonner på Steinkjer-Avisa

Steinkjernytt i postkassen hver fredag.
www.steinkjer-avisa.no

Egge museum

Aktiviteter og opplevelser hele året.
www.eggemuseum.no

Steinkjer bibliotek

Mye mer enn bøker!
http://steinkjer.folkebibl.no/

Kjøp Steinkjer-litteratur på nett

Foreningen gamle Steinkjer har nettbutikk med Steinkjerhistorie.
www.gamlesteinkjer.net

Steinkjerleksikonet på Facebook

Diskuter Steinkjer- leksikonet på Facebook
www.steinkjerleksikonet.no

Steinkjerleksikonet tvitrer

Følg Steinkjer- leksikonet på Twitter
www.steinkjerleksikonet.no
Annonsere?
Ta kontakt