Steinkjerleksikonet

Steinkjerleksikonet

...et oppslagsverk om Steinkjer - på nett!

DS Innherred (III) a
DS Innherred: (Foto: ukjent/Foreningen gamle Steinkjer [1928])

Dampskipsfart på Beitstadfjorden

I 1850 startet den første dampskipsruta på Beitstadfjorden. Dette ble oppstarten til en spennende næring de neste 50 årene.

Dampbåtene representerte en revolusjon når det gjaldt fart og uavhengighet av vær og vind. Dette ga grunnlaget til hurtig og regelmessig ruter noe som muliggjorde persontrafikk.  Persontrafikk med jekter var besværlig og tidkrevende. I verste fall kunne en Trondheim-Steinkjer tur ta flere uker med en jekt.

Den første dampbåten på indre Trondheimsfjord
Den første dampbåten - eller røykbåten som folk kalte dem - som ble satt i rute på indre Trondheimsfjord var hjulbåten «Nidelven», hjemmehørende i Trondheim. Den gjorde sin først tur 26. november 1850. Men trafikkgrunnlaget var lite, og skipet ble solgt i 1853.

Men enkelt skjønte betydningen av faste ruter, og den 1. mai 1855 ble Indherreds Dampskibsselskab startet (i Levanger). Deres første båt var hjulbåten «Indherred» som ble sjøsatt 7. februar 1856. «Indherred» gikk opprinnelig i rute mellom Trondheim og Sundnes, men ruten ble senere utvidet til Steinkjer. «Indherred» var tilnærmet enerådende i den indre delen av Trondheimsfjorden til 1865.

Steinkjers første dampskipsselskap
Den 8. januar 1864 ble Steinkjers første dampskipsselskap stiftet: Stenkjær Dampskibsselskab. De kontraherte et 122 fot langt og 16 fot bredt propelldrevet dampskip som fikk navnet «Kong Oscar», og var det største private jerndampskip bygget i Norge til da. I slutten av januar 1865 kom «Kong Oscar « til Steinkjer for første gang og ble mottatt med stor jubel. Båten ble satt i rute mellom Trondheim og Steinkjer den 17. februar 1865.

Utover 1870-tallet økte trafikkgrunnlaget. Dette ga seg utslag i flere båter og flere rederier. Konkurransen var til tider hard. I indre del av Trondheimsfjorden var »Nea» (1870 - 85) den mest stabile konkurrenten. «Nea» hadde flat bunn og var spesialbygd for å betjene grunne områder også. Blant annet fortelles det at «Nea» i august 1870 gikk under Strømbrua og inn i Borgenfjorden og helt inn til Korsen.

På slutten av 1879 ble Levanger Dampskibsselskab stiftet og i året etter ble dampskipet «Levanger» satt i rute.

Sommeren 1874 kjøpte Hermann Løchen på Sundnes et lite propelldrevet dampskip «Arne» for Stenkjær Møllebrug. »Arne» skulle hovedsaklig dekke møllas eget transportbehov, men tok også med passasjerer, og var et supplement til den ordinære trafikk. »Arne» var mer og mindre i virksomhet fram til 1903.

Den 7. desember 1900 gikk de aktive damskipsskapene sammen i Indherreds Aktie-Dampskibsselskab med base i Steinkjer. Selskapets første disponent var Ananias Kleven.

»Farmand» fra Nordsia
Den 22. juli 1904 startet Nordsia eget damskipsselskap: Steinkjer Dampskibsselskab. Bakgrunnen var striden mellom bydelene Nordsia og Sørsia i forbindelse med jernbanestasjonens lokalisering i Steinkjer. Da både jernbanen og dampskipsekspedisjonen ble plassert på Sørsia var folket på Nordsia redde for å komme i bakleksa. Selskapet fikk bygget dampskipet «Farmand» som gikk i rute mellom Trondheim og Stenkjær Nord. Noen suksess ble ikke virksomheten. Konkurransen var hard og belegget dårlig. Våren 1909 opphørte Stenkjær Dampskibsselskab og «Farmand» ble solgt.
 
Indherreds Aktie-Dampskibsselskab enerådende
Etter dette var Indherreds Aktie-Dampskibsselskab enerådende på fjorden igjen. Selskapet fortsatte som rederi inn i neste generasjon skip – de med bensin/dieselmotorer.

Lysttur i 1837

Det første dampskipet som ble sett på Trondheimsfjorden var det engelske «Georg Canning». Under en reisr til Arkhangelsk i 1837 måtte det på verksted i Trondheim. I den anledning ble skipet leid til en lysttur til Steinkjer den 3. september 1837, med 60 passasjerer om bord. Skipet vakte stor oppsikt. Røykbåten som gikk rett imot vind og strøm ble tildels betraktet med frykt.

I Steinkjer gikk «Georg Canning» på grunn og endel av de reisende ble så skeptiske at de tok karjolskyss tilbake til Trondheim. De øvrige fikk imidlertid en meget hyggelig kveld i Steinkjer, der det ble arrangert stor mottakelse og ball. Ved høyvann kom «Georg Canning» av grunn og seilte tilbake til Trondheim i beste velgående dagen etter.

Steinkjer leksikon logo
18.10.17
S
teinkjer
leksikonet
...et oppslagsverk om Steinkjer - på nett!
Oppslagsord

A B C D E F
G H I J K L
M N O P Q R
S T U V W X
Y Z Æ Ø Å ?
Søk
(i hele nettstedet)
 
 
Blogg Siste blogger
Sia eller sida? (07.10.17)
Gammel grensestein på Nordsihaugen?
[1]
(06.10.17)
Gratulerer med 90 års skosalg (03.10.17)
Flere...
 
Antall artikler:
2754
Antall bilder:
3675

 
 
DS Innherred (III) a
DS Innherred: (Foto: ukjent/Foreningen gamle Steinkjer [1928])

Dampskipsfart på Beitstadfjorden

I 1850 startet den første dampskipsruta på Beitstadfjorden. Dette ble oppstarten til en spennende næring de neste 50 årene.

Dampbåtene representerte en revolusjon når det gjaldt fart og uavhengighet av vær og vind. Dette ga grunnlaget til hurtig og regelmessig ruter noe som muliggjorde persontrafikk.  Persontrafikk med jekter var besværlig og tidkrevende. I verste fall kunne en Trondheim-Steinkjer tur ta flere uker med en jekt.

Den første dampbåten på indre Trondheimsfjord
Den første dampbåten - eller røykbåten som folk kalte dem - som ble satt i rute på indre Trondheimsfjord var hjulbåten «Nidelven», hjemmehørende i Trondheim. Den gjorde sin først tur 26. november 1850. Men trafikkgrunnlaget var lite, og skipet ble solgt i 1853.

Men enkelt skjønte betydningen av faste ruter, og den 1. mai 1855 ble Indherreds Dampskibsselskab startet (i Levanger). Deres første båt var hjulbåten «Indherred» som ble sjøsatt 7. februar 1856. «Indherred» gikk opprinnelig i rute mellom Trondheim og Sundnes, men ruten ble senere utvidet til Steinkjer. «Indherred» var tilnærmet enerådende i den indre delen av Trondheimsfjorden til 1865.

Steinkjers første dampskipsselskap
Den 8. januar 1864 ble Steinkjers første dampskipsselskap stiftet: Stenkjær Dampskibsselskab. De kontraherte et 122 fot langt og 16 fot bredt propelldrevet dampskip som fikk navnet «Kong Oscar», og var det største private jerndampskip bygget i Norge til da. I slutten av januar 1865 kom «Kong Oscar « til Steinkjer for første gang og ble mottatt med stor jubel. Båten ble satt i rute mellom Trondheim og Steinkjer den 17. februar 1865.

Utover 1870-tallet økte trafikkgrunnlaget. Dette ga seg utslag i flere båter og flere rederier. Konkurransen var til tider hard. I indre del av Trondheimsfjorden var »Nea» (1870 - 85) den mest stabile konkurrenten. «Nea» hadde flat bunn og var spesialbygd for å betjene grunne områder også. Blant annet fortelles det at «Nea» i august 1870 gikk under Strømbrua og inn i Borgenfjorden og helt inn til Korsen.

På slutten av 1879 ble Levanger Dampskibsselskab stiftet og i året etter ble dampskipet «Levanger» satt i rute.

Sommeren 1874 kjøpte Hermann Løchen på Sundnes et lite propelldrevet dampskip «Arne» for Stenkjær Møllebrug. »Arne» skulle hovedsaklig dekke møllas eget transportbehov, men tok også med passasjerer, og var et supplement til den ordinære trafikk. »Arne» var mer og mindre i virksomhet fram til 1903.

Den 7. desember 1900 gikk de aktive damskipsskapene sammen i Indherreds Aktie-Dampskibsselskab med base i Steinkjer. Selskapets første disponent var Ananias Kleven.

»Farmand» fra Nordsia
Den 22. juli 1904 startet Nordsia eget damskipsselskap: Steinkjer Dampskibsselskab. Bakgrunnen var striden mellom bydelene Nordsia og Sørsia i forbindelse med jernbanestasjonens lokalisering i Steinkjer. Da både jernbanen og dampskipsekspedisjonen ble plassert på Sørsia var folket på Nordsia redde for å komme i bakleksa. Selskapet fikk bygget dampskipet «Farmand» som gikk i rute mellom Trondheim og Stenkjær Nord. Noen suksess ble ikke virksomheten. Konkurransen var hard og belegget dårlig. Våren 1909 opphørte Stenkjær Dampskibsselskab og «Farmand» ble solgt.
 
Indherreds Aktie-Dampskibsselskab enerådende
Etter dette var Indherreds Aktie-Dampskibsselskab enerådende på fjorden igjen. Selskapet fortsatte som rederi inn i neste generasjon skip – de med bensin/dieselmotorer.

Lysttur i 1837

Det første dampskipet som ble sett på Trondheimsfjorden var det engelske «Georg Canning». Under en reisr til Arkhangelsk i 1837 måtte det på verksted i Trondheim. I den anledning ble skipet leid til en lysttur til Steinkjer den 3. september 1837, med 60 passasjerer om bord. Skipet vakte stor oppsikt. Røykbåten som gikk rett imot vind og strøm ble tildels betraktet med frykt.

I Steinkjer gikk «Georg Canning» på grunn og endel av de reisende ble så skeptiske at de tok karjolskyss tilbake til Trondheim. De øvrige fikk imidlertid en meget hyggelig kveld i Steinkjer, der det ble arrangert stor mottakelse og ball. Ved høyvann kom «Georg Canning» av grunn og seilte tilbake til Trondheim i beste velgående dagen etter.

Bilder
 
Relaterte artikler
Sjøfartsbyen Steinkjer
Stenkjær Dampskibsselskab
Stenkjær Dampskibsselskab [2]
Mer om ...
Næringsvirksomhet
Sjøfart
Av interesse ...
Båttrafikk på Snåsavatnet
Steinkjers havner
DS Farmand
Oksvold, Andreas Sakariassen
Kleven, Knut
DS Otto Sverdrup
Malmosundet postkontor
DS Innherred (III)
SDS Hansteen
Kleven, Reidar
...et oppslagsverk om Steinkjer
- på nett!

Redaksjonen - Tips en venn - Utskrift - Kontakt oss - - Følg Steinkjerleksikonet på Twitter - RSS feed
Creative Commons License
Steinkjerleksikonet er lisensiert under en Creative Commons Navngivelse 3.0 Norge Lisens
Annonser
Annonser på Steinkjerleksikonet
Ta kontakt

Abonner på Steinkjer-Avisa

Steinkjernytt i postkassen hver fredag.
www.steinkjer-avisa.no

Egge museum

Aktiviteter og opplevelser hele året.
www.eggemuseum.no

Steinkjer bibliotek

Mye mer enn bøker!
http://steinkjer.folkebibl.no/

Kjøp Steinkjer-litteratur på nett

Foreningen gamle Steinkjer har nettbutikk med Steinkjerhistorie.
www.gamlesteinkjer.net

Steinkjerleksikonet på Facebook

Diskuter Steinkjer- leksikonet på Facebook
www.steinkjerleksikonet.no

Steinkjerleksikonet tvitrer

Følg Steinkjer- leksikonet på Twitter
www.steinkjerleksikonet.no
Annonsere?
Ta kontakt