Steinkjerleksikonet

Steinkjerleksikonet

...et oppslagsverk om Steinkjer - på nett!

Midjobrua
Midjobrua: Bru på riksveg 762 over Ogna er 105 meter lang. (Foto: Morten Stene [13. juni 2000])

Midjobrua

Dagens bru ble tatt i bruk i desember 1960, og er bru nummer tre over Ogna ved Midjo gård.

Bru på fylkesveg 762 over Ogna er 105 meter lang og 9,8 meter bred, og har fire spenn på 13,25-28-34-28 meter.

Brua er konstruert av Vegdirektoratets bruavdeling og bygd av Statens vegvesen i Nord-Trøndelag i 1959-60 og er ei stålbjelkebru, med et brudekke av armert betong og fundert på peler. Dagens bru er den tredje i rekken. Brua ble ombygd med gang- og sykkelbane på nedstrøms side i 1983.

Wiebekingsk Plankebue-Hengebro
Den 7. november 1870 åpnet man den første Midjobrua over Ogna. Brua var ei trebru med tak og vegger og framsto nærmest som en tunnel. Ola Sneve og Jeremias Asp fra Egge var brubyggere, og byggetiden var ca 1½ år.

Indherredsposten omtalte åpningen slik: «Den er kalt en Wiebekingsk Plankebue-Hengebro. Broen henger saa at sige i Rækværket, der bestaar av 100 Fod lange Plankebuer, dannede af 12 paa hinanden lagde 3» x 9» Planker, hvortil Strømaaserne ere festede med 1¼» tykke jernskruer, der gaar gjennem Stænderne som ere anbragte mellom Strømaaserne og Buen, hvorved det hele gjøres til et fast Legeme.» Initiativtaker til den første brua var Abelona Gram, som eide Midjo gård.

Ogndalens lengste og smaleste tekniske vidunder
Våren 1901 sto «Midjaa Bro» ferdig, ei jernfagverkbru i 2 spenn à 31 meter. Kjørebanene var 2,55 meter bred, og brua var dimensjonert for 3 tonns akseltrykk. Byggekostnadene var på 19.000 kroner. Den 22. oktober i 1902 ble brua formelt åpnet for alminnelig trafikk av fylkesmannen, og overlevert Ogndal kommune for framtidig vedlikehold. Brua ble omtalt som «Ogndalens lengste og smaleste tekniske vidunder» på folkemunne.

Midjobrua anno 1960
Dagens Midjobru ble åpnet den 17. desember 1960 Konstituert fylkesmann Carl Skaar foretok den formelle åpningen. For øvrig var ordfører Johan Mathisen (Ogndal kommune), vegsjef Skagseth og overingeniør Bjørnstad til stede.

Betongbrua ble bygd noen meter nedstrøms for gammelbrua, men hadde en noe annen vinkel over elva.

Litteratur

Stene, M. (2000): 
Mer dus med Steinkjer
Steinkjer leksikon logo
23.10.17
S
teinkjer
leksikonet
...et oppslagsverk om Steinkjer - på nett!
Oppslagsord

A B C D E F
G H I J K L
M N O P Q R
S T U V W X
Y Z Æ Ø Å ?
Søk
(i hele nettstedet)
 
 
Blogg Siste blogger
Sia eller sida? (07.10.17)
Gammel grensestein på Nordsihaugen?
[1]
(06.10.17)
Gratulerer med 90 års skosalg (03.10.17)
Flere...
 
Antall artikler:
2754
Antall bilder:
3675

 
 
Midjobrua
Midjobrua: Bru på riksveg 762 over Ogna er 105 meter lang. (Foto: Morten Stene [13. juni 2000])

Midjobrua

Dagens bru ble tatt i bruk i desember 1960, og er bru nummer tre over Ogna ved Midjo gård.

Bru på fylkesveg 762 over Ogna er 105 meter lang og 9,8 meter bred, og har fire spenn på 13,25-28-34-28 meter.

Brua er konstruert av Vegdirektoratets bruavdeling og bygd av Statens vegvesen i Nord-Trøndelag i 1959-60 og er ei stålbjelkebru, med et brudekke av armert betong og fundert på peler. Dagens bru er den tredje i rekken. Brua ble ombygd med gang- og sykkelbane på nedstrøms side i 1983.

Wiebekingsk Plankebue-Hengebro
Den 7. november 1870 åpnet man den første Midjobrua over Ogna. Brua var ei trebru med tak og vegger og framsto nærmest som en tunnel. Ola Sneve og Jeremias Asp fra Egge var brubyggere, og byggetiden var ca 1½ år.

Indherredsposten omtalte åpningen slik: «Den er kalt en Wiebekingsk Plankebue-Hengebro. Broen henger saa at sige i Rækværket, der bestaar av 100 Fod lange Plankebuer, dannede af 12 paa hinanden lagde 3» x 9» Planker, hvortil Strømaaserne ere festede med 1¼» tykke jernskruer, der gaar gjennem Stænderne som ere anbragte mellom Strømaaserne og Buen, hvorved det hele gjøres til et fast Legeme.» Initiativtaker til den første brua var Abelona Gram, som eide Midjo gård.

Ogndalens lengste og smaleste tekniske vidunder
Våren 1901 sto «Midjaa Bro» ferdig, ei jernfagverkbru i 2 spenn à 31 meter. Kjørebanene var 2,55 meter bred, og brua var dimensjonert for 3 tonns akseltrykk. Byggekostnadene var på 19.000 kroner. Den 22. oktober i 1902 ble brua formelt åpnet for alminnelig trafikk av fylkesmannen, og overlevert Ogndal kommune for framtidig vedlikehold. Brua ble omtalt som «Ogndalens lengste og smaleste tekniske vidunder» på folkemunne.

Midjobrua anno 1960
Dagens Midjobru ble åpnet den 17. desember 1960 Konstituert fylkesmann Carl Skaar foretok den formelle åpningen. For øvrig var ordfører Johan Mathisen (Ogndal kommune), vegsjef Skagseth og overingeniør Bjørnstad til stede.

Betongbrua ble bygd noen meter nedstrøms for gammelbrua, men hadde en noe annen vinkel over elva.

Litteratur

Stene, M. (2000): 
Mer dus med Steinkjer
Bilder
 
Relaterte artikler
Ogndal kommune
Mer om ...
Bruer
Ogndal
Av interesse ...
Fylkesveg [fylkesvei]
Schult, Oluf Anton
Mokkavatnet
Tveit, Per
Grindberg, Even
Bøla bru
Mittet Auto A/S [Midjo & Mittet A/S]
Steinhvelvstikkrenne - Valøy
Offisielle adresser
Skjefte gård
...et oppslagsverk om Steinkjer
- på nett!

Redaksjonen - Tips en venn - Utskrift - Kontakt oss - - Følg Steinkjerleksikonet på Twitter - RSS feed
Creative Commons License
Steinkjerleksikonet er lisensiert under en Creative Commons Navngivelse 3.0 Norge Lisens
Annonser
Annonser på Steinkjerleksikonet
Ta kontakt

Abonner på Steinkjer-Avisa

Steinkjernytt i postkassen hver fredag.
www.steinkjer-avisa.no

Egge museum

Aktiviteter og opplevelser hele året.
www.eggemuseum.no

Steinkjer bibliotek

Mye mer enn bøker!
http://steinkjer.folkebibl.no/

Kjøp Steinkjer-litteratur på nett

Foreningen gamle Steinkjer har nettbutikk med Steinkjerhistorie.
www.gamlesteinkjer.net

Steinkjerleksikonet på Facebook

Diskuter Steinkjer- leksikonet på Facebook
www.steinkjerleksikonet.no

Steinkjerleksikonet tvitrer

Følg Steinkjer- leksikonet på Twitter
www.steinkjerleksikonet.no
Annonsere?
Ta kontakt